Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Systemplanering Värmepump  (läst 795 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Laista

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Systemplanering Värmepump
« skrivet: 21 juni 2011, 23:49:47 »
Hej!

Jag har läst detta forum ett tag och vill först bara ge "cred" till alla duktiga
och snälla medlemmar som svarar på allt mellan himmel och jord i detta otroligt varierande ämne.
Så nu blev jag medlem och skall ge er mina erfarenheter av uppvärmingsproblematiken.
Sedan har jag såklart själv en punkt på dag/nattordningen.

Huset är från 1936 och är på ca80 kvm.
Det är oinredd källare , enplansvilla med inredd isolerad vind.
Tilläggsisolerat, fönster är 2glas från 70talet skulle jag gissa.
Vattenburet system med radiatorer (gamla element med stor volym och högtemp antar jag)
Panna från 1974 gammal oljepanna som konverterats till pellets med en brännare från
iwabo.
Källaren har ett element i dushrummet (stort rum med ett element som kopplas pÃ¥ egen slinga frÃ¥n pannan som ligger väggivägg.  Vinden har ett lite nyare element som ändÃ¥ aldrig blir varmt , problem att fÃ¥ upp värmen dit.
Så elradiatorer får värma de stackars barnen höst/vinter.
PROBLEM:
Källaren håller ca 3-4 grader under vintern då det inte finns några element där förutom i dushrummet.
Jag vill värma hela källaren och planerar byta de otroligt gamla källarfönstren mot nyare med bra uvärde. (tar gärna mot tips om det)
Vinden är en katastrof jag får inte till så pannan värmer den, jag har kollat med sakkunning ang högsta punkt i systemet etc men ingen bättring.
Rummet som pannan stÃ¥r i har nÃ¥gra punkter som mÃ¥ste Ã¥tgärdas inom detta Ã¥r, dörren är ej brandsäkrad, genomföringar vägg är ej brandtäta. Rören är katastrofdragna  dvs man har byggt lite nytt och inte gjort bra planering.
TANKAR:
Jag har funderat att köpa en Luftvärmepump till källaren och låta den värma den och köra på med den gamla pelletspannan.
Då kommer jag undan billigt och det görs relativt snabbt.
Är det någon som har erfarenhet av luftvärme i oisolerad källare? Fungerar det bra eller Anus?

Eller ska jag skita i allt detta småpetande med olika system och satsa på ett enda nytt?
Eller finns det någon bra lösning där man kan använda pellets i kombination?
Skulle en renovering av brandskyddet vara värt det eller ska man helt enkelt byta värmekälla?

//Johan
« Senast ändrad: 21 juni 2011, 23:51:51 av Laista »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Systemplanering Värmepump
« Svar #1 skrivet: 22 juni 2011, 17:52:53 »
Tycker du ska ta hem en duktig röris som får kolla ditt system och komma med förslag på hur värmen ska lösas sen när du ser ungefär vad det kostar så kan du fundera på om du ska köra på med pellets om du inte tycker det är för mycket jobb är ju det billigaste alternativet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!