Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stig53 - Hur ser din anläggning ut?  (läst 2495 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
Stig53 - Hur ser din anläggning ut?
« skrivet: 04 mars 2007, 21:17:59 »
Hej Stig53.

Jag är nyfiken på din anläggning. Jag har för mig att du hade 120 rör och jag har sett bilder någonstans oxå men jag hittar inget nu :(

Hur många vakunrör?
Hur långa rör mellan panelerna och ack?
Vilken rördimension?
Vilket flöde har du, är det strypt eller ostrypt?
Vad för pump och vilken hastighet?
...

Tack på förhand!
mvh
« Senast ändrad: 04 mars 2007, 21:37:27 av Professor Kalkyl »
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stig53 - Hur ser din anläggning ut?
« Svar #1 skrivet: 05 mars 2007, 05:18:04 »
Hej!
Jag har 96 st vacumrör av märket Intelli heat 4 paneler, totalt har jag 22 meter 15 mm kopparrör som jag har isolerat med 25 mm armflex. Jag har mätt att jag har en temperaturförlust pÃ¥ ca 1,5 grader frÃ¥n den sista panelen och tils dett strömmar in i tanken, vad att förbättra? Jag har strypt flöde till 6 l/min, minn cirkulationspump är grundfoss 25-40 pÃ¥ läge 3. Under  Perfekt med väggmonterade  vaccumrör Svara #24 skrivet: 04 Februari 2007, 18:22:46, fins det bilder pÃ¥ fÃ¥ngarna. Och i SV: pris för montering av solfÃ¥ngre « Svara #3 skrivet: 04 Februari 2007, 18:00:16 »
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Stig53 - Hur ser din anläggning ut?
« Svar #2 skrivet: 09 mars 2007, 08:07:43 »
Hej,
Såg inte ditt svar förrän nu. Tack så mycket!
Jag är lite förvÃ¥nad över att man kan köra 96 rör pÃ¥ 15mm, det ser ju sÃ¥ klent ut  Sc:,h
Men jag kanske kan få samma flöde med läge 1 på pumpen och då har det ju ändå varit en viss vinst med att krångla med 18mm.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stig53 - Hur ser din anläggning ut?
« Svar #3 skrivet: 09 mars 2007, 18:27:09 »
Hej!
Hurdan är din anläggning, Professor Kalkyl. Och var befinner sig din anläggning. Här har solen flyttat vet ej vart.
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Stig53 - Hur ser din anläggning ut?
« Svar #4 skrivet: 09 mars 2007, 19:43:48 »
Hej!
Hurdan är din anläggning, Professor Kalkyl. Och var befinner sig din anläggning. Här har solen flyttat vet ej vart.
Det ska bli 60 Sfinx-rör när det blir färdigt. Mycket mer än så vet jag inte än ;D
Jag har fått upp ramarna och håller på att dra rör (18mm). Har köpt 25m och det räcker nästan ner till värmeväxlaren :(
Ingen sol här heller men imorgon förmidag säger dom att den ska titta fram. Jag får väl ställa ut rören då?
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Stig53 - Hur ser din anläggning ut?
« Svar #5 skrivet: 09 mars 2007, 19:45:37 »
Hej!
Hurdan är din anläggning, Professor Kalkyl. Och var befinner sig din anläggning. Här har solen flyttat vet ej vart.
Det ska bli 60 Sfinx-rör när det blir färdigt. Mycket mer än så vet jag inte än ;D
Jag har fått upp ramarna och håller på att dra rör (18mm). Har köpt 25m och det räcker nästan ner till värmeväxlaren :(
Ingen sol här heller men imorgon förmidag säger dom att den ska titta fram. Jag får väl ställa ut rören då?
mvh

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Stig53 - Hur ser din anläggning ut?
« Svar #6 skrivet: 09 mars 2007, 21:32:48 »
Hej!
Hurdan är din anläggning, Professor Kalkyl. Och var befinner sig din anläggning. Här har solen flyttat vet ej vart.
Det ska bli 60 Sfinx-rör när det blir färdigt. Mycket mer än så vet jag inte än ;D
Jag har fått upp ramarna och håller på att dra rör (18mm). Har köpt 25m och det räcker nästan ner till värmeväxlaren :(
Ingen sol här heller men imorgon förmidag säger dom att den ska titta fram. Jag får väl ställa ut rören då?
mvh
??
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Stig53 - Hur ser din anläggning ut?
« Svar #7 skrivet: 26 mars 2007, 23:44:31 »
Hej!
Jag har 96 st vacumrör av märket Intelli heat 4 paneler, totalt har jag 22 meter 15 mm kopparrör som jag har isolerat med 25 mm armflex. Jag har mätt att jag har en temperaturförlust pÃ¥ ca 1,5 grader frÃ¥n den sista panelen och tils dett strömmar in i tanken, vad att förbättra? Jag har strypt flöde till 6 l/min, minn cirkulationspump är grundfoss 25-40 pÃ¥ läge 3. Under  Perfekt med väggmonterade  vaccumrör Svara #24 skrivet: 04 Februari 2007, 18:22:46, fins det bilder pÃ¥ fÃ¥ngarna. Och i SV: pris för montering av solfÃ¥ngre « Svara #3 skrivet: 04 Februari 2007, 18:00:16 »

Vad har du för årsutbyte på dina fångare då? Jag är i valet och kvalet om 60 eller 100 rör. Har 1000 L acc + separat vvb på vete tusan vad, men stor och från -52 som hänger i taket. Thermia står men ingen volym finns på plåten.
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stig53 - Hur ser din anläggning ut?
« Svar #8 skrivet: 27 mars 2007, 06:14:48 »
Hej
Ã…rsutbyte vet jag inte, har bara varit i drift sedan september, och Ã¥rsutbyte kommer att variera med hur mycket sol jag har pÃ¥ Ã…land. Tilloch med 26 denna mÃ¥nad har jag passerat 400 Kwh, det är 16 dagar som jag har fÃ¥tt solvärme i mars, senaste natt var det -5° och i morgon har det tagit slut pÃ¥ värmen, men jag har topp vid min övre varmvatten slinga pÃ¥ 48° jag kan taga en duch om det passar, det ser ut att bli en vacker soldag. Annars mÃ¥ste jag använda min solbackupp =ved.  *vinkar* *roflmao*
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!