Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: klÃ¥fingrig gubbe har pillat pÃ¥ en Thermia 75  (läst 8090 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Phson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ronneby
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
klåfingrig gubbe har pillat på en Thermia 75
« skrivet: 23 januari 2014, 20:52:48 »
Jag har rÃ¥kat ändra integralen pÃ¥ min vp. Den som bara ska ändras vid service. Hur ska den stÃ¥? Nu har jag  dom andra integralerna pÃ¥: VP 80 och TS 1020. Jag kan själv tycka att när TS slÃ¥r till sÃ¥ borde "Service integralen" stÃ¥ pÃ¥ 1100. Tänker jag fel?
Thermia villa 75
Toshiba RAS13
Panasonic L/L
Sharp L/L

Utloggad Phson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ronneby
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: klåfingrig gubbe har pillat på en Thermia 75
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2014, 22:24:11 »
Nog borde det finnas någon som kan hjälpa mig här? Börjar bli nervös nu när det inte kommer några kommentarer :-(
Thermia villa 75
Toshiba RAS13
Panasonic L/L
Sharp L/L

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: klåfingrig gubbe har pillat på en Thermia 75
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2014, 22:29:38 »
Det beror kanske på att ingen tycker att dina siffror är så tokiga. Har du några problem? OM du har det så får du ge oss lite data om din "anläggning".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Phson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ronneby
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: klåfingrig gubbe har pillat på en Thermia 75
« Svar #3 skrivet: 24 januari 2014, 23:29:19 »
Kanske så är det så att jag inte har ett problem, men det finns ett värde i min meny som är justerbart och heter integral. Detta värde ska visar värmebalansen, men är som sagt justerbart. Dom andra värdena förstår jag. VP 80 är att när det är. Ett underskott på 80 grad/minuter startar kompressorn. TS 1020 är att tillsatsvärmen startar när underskottet är ytterligare 1020 gradminuter lägra, alltså vid ett underskott på 1100 gradminuter. Om den som endas kallas integral inte varit justerbar så hade jag inte haft några funderingar. Men vad händer när jag justerat det värdet som heter integral? Behövs mera info så skriver jag gärna ner det.
Thermia villa 75
Toshiba RAS13
Panasonic L/L
Sharp L/L

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: klåfingrig gubbe har pillat på en Thermia 75
« Svar #4 skrivet: 24 januari 2014, 23:56:05 »
Integralen justerar sig själv. Det är gradminuterna. Det är en indikator för ackumulerat värmeöverskott eller underskott. Underskott indikeras med minustecken.

Om ditt börvärde för framledningen från värmepumpen enligt din kurva är 45 grader vid -5 i ute-temperatur så kommer en framledning på 40 grader generera ett underskott om -5 grader per minut. Så här fortsätter det tills dess att du har ackumulerat ett värmeunderskott som startar kompressorn, och om inte det räcker, som startar ett eller flera steg av tillsatts.

Om värmepumpen har kapacitet att hämta hem underskottet kommer integralen till slut nå 0 och då kommer kompressorn stängas av, tills dess integralen indikerar nytt behov av kompressor.

Du ändrar således inte integralen själv. Du ändrar kurva för att få en temperatur som är jämn inne, oavsett ute-temp. Därefter kan du justera rum-bör med pil upp och ned för att öka/sänka temperaturen inne i grader längs hela kurvan, oavsett ute-temp (när man hittat rätt kurva ändrar man den inte utan då justerar man normalt sett rumvärdet om man vill ha varmare eller kallare). Därtill kan du justera startpunkten för kompressor och elsteg, vilket är de två inställningar du rapporterade. Båda låter hyfsat rimliga.

Grovt och nÃ¥got förenklat uttryckt. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Phson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ronneby
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: klåfingrig gubbe har pillat på en Thermia 75
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2014, 08:00:55 »
Kurvan som du refererar till är väl den som standard ligger på 40 har jag för mig? I alla fall om den står på 40 så shuntar den ut 40 gradigt vatten till radiatorerna vif 0 grader ute. Integralen ändra sig själv när värmebalansen ändrar sig, det stämmer. Men min går ochså att ändra med piltangenterna. Den är justerbar mellan -3300 och + 100. Det är där som jag råkat justera. Var själv helt säker på att det bara var en visning för värmebalansen, men som sagt, den går att justera. Nu är frågan vad den ska stå på?
Thermia villa 75
Toshiba RAS13
Panasonic L/L
Sharp L/L

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: klåfingrig gubbe har pillat på en Thermia 75
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2014, 10:46:47 »
Den ska man inte justera. Den ska stå på, säg 0, och sedan får den sköta sig själv.

Kurvan, vars värde indikerar måltemperatur vid 0 grader ute. Som i fallet 40 alltså gör att värmepumpen siktar på 40.

Som du nu förstått efter mitt förra inlägg så shuntar inte värmepumpen ut 40 i det fallet utan den kommer balansera över och under och använda integralen för att få en snittframledning som ligger på 40...
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Phson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ronneby
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: klåfingrig gubbe har pillat på en Thermia 75
« Svar #7 skrivet: 25 januari 2014, 11:16:00 »
FrÃ¥gan är bara hur jag fÃ¥r den till det "riktiga" 0?  Ställer jag den pÃ¥ 0 sÃ¥ ändrar den sitt värde vartefter värmabalansen ändras. Den borde ju vara pÃ¥ 0 när värmebehovet är sÃ¥ lÃ¥gt att kompressorn stängs av eller? Jag gissar ocksÃ¥ att den borde stÃ¥ pÃ¥ 80 när kompressorn startar och 1100 när ts startar? Tänker jag rätt?
Thermia villa 75
Toshiba RAS13
Panasonic L/L
Sharp L/L

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: klåfingrig gubbe har pillat på en Thermia 75
« Svar #8 skrivet: 25 januari 2014, 12:59:12 »
Integralen visar värmebalansen som du formulerar det. Och den sköter sig själv uppåt och nedåt. Ska inte ändras förutom typ om man vill testa saker:

Men den går också att ändra även i min Nibe; och det kan vara händigt när man håller på att testa någon inställning (t ex om man vill kolla att tillsatsen startar som den ska fast det just den dag man testar är alldeles för varmt ute och integralen aldrig sjunker av sig själv). Men normalt sett ska man inte ändra integralen / gradminuterna.

Integralen används sedan av VP; och när den nÃ¥r 80 startar kompressorn, och dÃ¥ kanske den sÃ¥ smÃ¥ningom kommer  till 0 varpÃ¥ kompressorn stannar. Eller sÃ¥ kanske det är svinkallt sÃ¥ den nÃ¥r starten för tillsats och dÃ¥ startar tillsatsen.. osv. Typ.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: klåfingrig gubbe har pillat på en Thermia 75
« Svar #9 skrivet: 25 januari 2014, 13:08:05 »
Integralen förändras hela tiden och den är en given siffra en väldigt kort tid. Det är som en sinusvåg. Det finns ingen shunt utan framledningen varierar kring börvärdet så att snittet blir bör.

Här ser du exempel. Där den tjocka lila är integralen. I mitt fall går inte VP hela tiden så den kör, värdet går upp över 0, det svalnar och blir kallt nog för att kräva mer värme, kompressorn startar igen. Och så håller det på.

Till slut kan det bli så kallt att kompressorn går dygnet runt och man till och med behöver tillskott i form av elpatron.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Phson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ronneby
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: klåfingrig gubbe har pillat på en Thermia 75
« Svar #10 skrivet: 25 januari 2014, 14:49:53 »
Tack för alla svar och förklaringar. Tyvärr fattar jag fortfarande inte hur jag ställer in rätt värde pÃ¥ integralen. Jag vet att den ändras hela tiden beroende pÃ¥ värmebalansen. men stÃ¥r jag och tittar pÃ¥ den när den ändras, sÃ¥ kan jag ocksÃ¥ ändra den. Säg att värmebalansen stÃ¥r pÃ¥ -1000 klockan 12 pÃ¥ dagen. klockan 13 stÃ¥r den pÃ¥-1200 klockan 13:01 ändrar jag den till - 1000. när jag sedan kollar klockan 14 sÃ¥ stÃ¥r den pÃ¥ -1200. klockan 14:01 ändrar jag den igen till -1000. Klockan 15 stÃ¥r den pÃ¥ -1200 igen.  Hade jag inte ändrat den en enda gÃ¥ng sÃ¥ borde den stÃ¥ pÃ¥ -1600 klockan 15.  Jag förstÃ¥r att värmebehovet ändras och att allt kanske inte är linjärt. men jag hoppas att ni förstär vad jag menar.
Thermia villa 75
Toshiba RAS13
Panasonic L/L
Sharp L/L

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: klåfingrig gubbe har pillat på en Thermia 75
« Svar #11 skrivet: 25 januari 2014, 14:58:26 »
Jag har aldrig ändrat mitt integralvärde.

Det är en balans som reglerdatorn arbetar med att upprätthålla. Man ändrar aldrig integral annat än om man skall genomföra ett specifikt test.

Låt den vara och se vad som händer. Kompressorn bör sätta igång vid ca -80 och gå hela tiden till den är 0 (kanske aldrig sker när det är minusgrader). Elpatronen bör sätta igång vid ca -1000. Om den inte klarar av att räkna upp, efter en timma eller så, ok att det dippar vidare en bit, men till slut ska det vända, med elpatronen på, så kan det tyda på att du har begränsat hur mycket el den får använda.

Oavsett vilket så ska du _aldrig_ ändra integral-värdet.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: klåfingrig gubbe har pillat på en Thermia 75
« Svar #12 skrivet: 25 januari 2014, 15:17:17 »
Och jag kan inte ändra integralen (är värdet) som VP räknar fram, det jag kan ändra är det värde (börvärde) där jag vill att pumpen ska starta eller när jag vill att tillskottet ska gå till.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Phson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ronneby
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: klåfingrig gubbe har pillat på en Thermia 75
« Svar #13 skrivet: 25 januari 2014, 15:44:19 »
Nu har jag lärt mig att inte ändra pÃ¥ det :(  FrÃ¥gan är bara hur det usteras in frÃ¥n början? Är det fabriksinställt? GÃ¥r det i sÃ¥ fall reseta systemet? Eller gör man nÃ¥gra mätningar vid installation?
Thermia villa 75
Toshiba RAS13
Panasonic L/L
Sharp L/L

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: klåfingrig gubbe har pillat på en Thermia 75
« Svar #14 skrivet: 25 januari 2014, 15:49:57 »
Den borde hamna på noll när VP'n har kommit ikapp. Vill du att det skall gå fortare så är det väl bara att starta om anläggningen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!