Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Uppgradera äldre v-pump?  (läst 2359 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad njurunda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Uppgradera äldre v-pump?
« skrivet: 28 mars 2009, 17:45:06 »
På blocket säljs ca 10 år gamla v-pumpar för ca 3-12000 kronor. Det anges att de fungerar.
Jag antar att de säljs för att de blivit trötta. Vilken är skillnaden mellan äldre o nya pumpar.
Hur kan en gammal pump piggas upp? Det ser ut att finnas visst utrymme för renovering eller...
Vad anser hempulare?

Inloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Uppgradera äldre v-pump?
« Svar #1 skrivet: 28 mars 2009, 18:30:03 »
Jag har haft olika värmepumpar som nÃ¥tt 25-27 Ã¥rs Ã¥lder. Effekten är samma. Det som varit problemet har varit freongas som ej fÃ¥tt fyllas pÃ¥. Dvs gasbyte vilket kostar en hel del. Även gjort gasbyte. Man fÃ¥r dÃ¥ nÃ¥got sämre effekt. Ej sÃ¥ stor att det betydde nÃ¥got för mig.  Ploblem  finns med t.ex fÃ¥ tag pÃ¥ styrning typ dag o natt temperatur mm vilket mÃ¥ste ersättas av annat fabrikat vilket kostar om man ej kan trolla själv.

Utloggad njurunda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Uppgradera äldre v-pump?
« Svar #2 skrivet: 28 mars 2009, 19:57:40 »
Tackar för dina synpunkter. Ska man börja mixtra med en äldre pump så bör det alltså vara en som har aktuellt köldmedium. Jag har sett att det finns de som är utan VVB. Vad är ca. kostnaden för byte av kompressor? Bör det bytas nåt mer samtidigt. Är det lämpligt att köra pumpen mot ack. tank om den råkar bli för stor, o då hoppas på att det inte blir för många start/stopp. Kanske det går att lägga en slinga i ack tanken o förvärma tappvatten till EL-VVB?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!