Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Onormalt hög elförbrukning  (läst 1600 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

steni808

  • Gäst
steni808
Onormalt hög elförbrukning
« skrivet: 05 augusti 2022, 11:52:33 »
Hej,

Jag upplever att vi har onormalt hög förbrukning i vår villa (ca 230kvm). Vi har bergvärme men landar ändå på ca 26.500kWh/år. Jag kollade med en granne som har liknande hus och de hamnar på 17.000kWh/år.

Förbrukningen har legat ganska stadigt på dessa nivåer oavsett vad vi har gjort. Tidigare ägare hade eluppvärmd golvvärme utan isolering mot mark i en rejält stor tvättstuga. Vi byggde om det till badrum, isolerade mot mark och installerade vattenburen golvvärme; ingen skillnad. Vi har tätat alla fönster när vi flyttade in; ingen skillnad.

Vi pratade med de som installerade vår bergvärmepump (Greenline HT Plus) om vår höga energiförbrukning men det enda svaret var att de offererade en ny värmepump som de trodde kunde ge en besparing på 10% i bästa fall. Jag tycker vi borde kunna sänka förbrukningen med minst 30%, men jag är helt lost på hur jag kan gå tillväga.

Vad tror ni, har ni några tips på tillvägagångssätt?

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Onormalt hög elförbrukning
« Svar #1 skrivet: 05 augusti 2022, 13:53:21 »
Hej,

Nummer ett är att kartlägga vad det är som förbrukar så mycket.
Jag har själv en större villa som förbrukar omkring hälften av elen mot er och numera laddar jag även två elbilar.

Var i Sverige är huset beläget, byggår? Isolering? Dörrar/fönster?
Värmepumpen, fungerar den? Hur mycket används tillskottet?
Finns det ventilationssystem, med luftvärmare?
Andra möjligt stora förbrukare?

Så kanske en elmätare på Vp eller en Logger? Att mäta är att veta. Glöm inte att dokumentera.
Skruva ur alla säkringar/stäng av huvudbrytaren och kontrollera att elmätaren inte längre registrerar nÃ¥gon förbrukning. Om du har kunskapen exempelvis mäta med tÃ¥ngamperemätare.  tummenupp


Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Steni808

  • Gäst
Steni808
SV: Onormalt hög elförbrukning
« Svar #2 skrivet: 14 augusti 2022, 09:16:31 »
Ja, inser det. Vi har bytt till Tibber nu som kommer börja leverera el nästa vecka. Tillsammans med ny elmätare hoppas jag lite eldetektivarbete kan ge lite svar vad det är som drar. Om resultatet blir bra kanske jag återkommer i tråden, det kanske är värdefullt för andra i liknande situation.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Onormalt hög elförbrukning
« Svar #3 skrivet: 14 augusti 2022, 12:54:58 »
Krypgrund med en krypgrundsavfuktare som går nonstop?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2963
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Onormalt hög elförbrukning
« Svar #4 skrivet: 14 augusti 2022, 15:00:28 »
Kolla i elleverantörens/nätägarens logg över dygnet hur elförbrukningen ser ut. Är det konstant lika, någon timme som har mycket hög förbrukning eller låg. Så har du nåt att börja från. Vad hände då?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Drivetosurvive

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Onormalt hög elförbrukning
« Svar #5 skrivet: 03 december 2023, 12:07:37 »
Hej ! Blev du något klokare på eran förbrukning ?
Nyss köpt ett hus och sitter lite i samma sits.
Stort hus med bergvärme med en förbrukning på 25 000 kWh per år.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Onormalt hög elförbrukning
« Svar #6 skrivet: 03 december 2023, 13:10:29 »
Om man tittar på trådstartarens siffror över verklig elförbrukning kontra grannens förbrukning, så skiljer det ju 8,6 MWh/år. På ett år går som bekant 8760 timmar. Det ser ut som om det är ganska precis 1 kW som står på i onödan för jämnan.
En avfuktare låter ju rimlig, eller finns det kanske någon elradiator eller annan värmeapparat utan termostat som står bortglömd och igång någonstans?

En bekant hade märkligt hög förbrukning i en sommarstuga, det visade sig bero på ett gammalt kamflänselement utan termostat som stod för att hålla ett pumphus frostfritt, men ingen hade tänkt på att koppla bort det när det inte behövdes.

Ett tips är att kolla på bergvärmepumpens eget loggdata om hur många timmar tillsatsvärmen (elpatronerna är igång). Prova att blockera tillsatsvärmen och se hur långt värmepumpen räcker till utan tillsats. Det har ju hänt ibland att något enkelt fel har lett till att vp går för fullt utan att leverera mycket värmeenergi, så det är elpatronerna som har stått för det mesta av värmetillförsel till både varmvatten och hus.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1732
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Onormalt hög elförbrukning
« Svar #7 skrivet: 03 december 2023, 13:36:49 »
Om man tittar på trådstartarens siffror över verklig elförbrukning kontra grannens förbrukning, så skiljer det ju 8,6 MWh/år. På ett år går som bekant 8760 timmar. Det ser ut som om det är ganska precis 1 kW som står på i onödan för jämnan.
En avfuktare låter ju rimlig, eller finns det kanske någon elradiator eller annan värmeapparat utan termostat som står bortglömd och igång någonstans?

En bekant hade märkligt hög förbrukning i en sommarstuga, det visade sig bero på ett gammalt kamflänselement utan termostat som stod för att hålla ett pumphus frostfritt, men ingen hade tänkt på att koppla bort det när det inte behövdes.

Ett tips är att kolla på bergvärmepumpens eget loggdata om hur många timmar tillsatsvärmen (elpatronerna är igång). Prova att blockera tillsatsvärmen och se hur långt värmepumpen räcker till utan tillsats. Det har ju hänt ibland att något enkelt fel har lett till att vp går för fullt utan att leverera mycket värmeenergi, så det är elpatronerna som har stått för det mesta av värmetillförsel till både varmvatten och hus.

9500 kWh skiljer, men jag gillar ditt resonemang :)
1 kW värmare + 84W fläkt?

Som tidigare sagts, kolla aktuell tillsats, tillsatstimmar, kolla att kompressorn går, kolla elmätaren och bryta säkring för säkring.

Kanske har ni 2st gamla värmekablar nedgrävda för avrinning om nu värmepumpen är frisk...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!