Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Biltemas 6w solpanel  (läst 41062 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Biltemas 6w solpanel
« skrivet: 26 juli 2013, 19:47:28 »
Jag köpte Biltemas 6w solpanel för att leka med.
Den är riktigt bra.

Den ger 19v, 15mA i spöregn och solen på fel sida av huset.

Med en DC/DC omvandlare kan jag ladda batterier bara det är ljust ute.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Biltemas 6w solpanel
« Svar #1 skrivet: 26 juli 2013, 21:20:06 »
Eller en regulator  a:gl
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Biltemas 6w solpanel
« Svar #2 skrivet: 27 juli 2013, 00:23:33 »
Den ger 0.4v nu mitt i natten.

Intressant att det inte är 0 volt?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Biltemas 6w solpanel
« Svar #3 skrivet: 27 juli 2013, 12:04:44 »
Eller en regulator  a:gl

Den ger 21v 250mA nu på morgonen med solen på rätt sida men lite halvmulet.

Eftersom den ger 19v 15mA bara det är ljust ute så tänkte jag mig en DC-DC konverter där panelen laddar en konding så att den kan pulsa DC med högre ström.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Biltemas 6w solpanel
« Svar #4 skrivet: 27 juli 2013, 13:41:20 »
Solceller fungerar som en strömgenerator helt beroende på ljusstyrka och dessa ha också ganska hög intern läckage med zener karaktäristik vilket ger att spänningen begränsar vid olika nivåer vid olika ljusnivåer.

för bästa effektuttag sÃ¥ skall man försöka hitta punkten där kombinationen spänning och ström ger mest effekt hela tiden trots att strömmen Ã¥ker upp och ned med solljusinstrÃ¥lningen och det finns speciella regulatorer för detta (MPPT-regulatorer) 

vill man bygga nÃ¥got eget sÃ¥ kan man kika i denna trÃ¥d http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=63837&hilit=MPPT dÃ¥ det är en färdig chip med lite hjälpkomponenter gör  hela jobbet automagiskt - alternativt köpa färdig dito

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Biltemas 6w solpanel
« Svar #5 skrivet: 27 juli 2013, 13:49:23 »
Men om jag har en konding som panelen laddar upp och en mosfet som laddar ur den så kommer den väl att hitta den optimal V/I eftersom frekvensen (tiden) för att ladda kondingen ändrar sig med infallande ljus.

Strålande sol, hög frekvens och mulet, låg frekvens, om man alltid laddar kondingen till batteriets laddspänning?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Biltemas 6w solpanel
« Svar #6 skrivet: 27 juli 2013, 15:37:12 »
Nu på em med blå himmel och solen på fel sida av huset ger den 20.6v och 40mA, nästan 1watt på diffus strålning.

Jag tror den kommer fungera mycket bra på vintern med rätt DC-DC konverter.

Det betyder att en enstaka 230w panel mycket väl kan ladda upp batterier på den ljusa delen av ett vinterdygn.
Snön ger bra med diffus strålning.
« Senast ändrad: 27 juli 2013, 15:58:21 av GDS-Jan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Biltemas 6w solpanel
« Svar #7 skrivet: 27 juli 2013, 19:26:12 »
Jag upplever samma sak, jag köpte en utan egentligt behov. Den står taskigt placerad på insidan av ett skitigt verkstadsfönster.När jag har tre st LED-spotar kopplade till den så behöver det knappt vara ljust för att de skall lysa, med en 12V fläkt, ( typ datorfläkt med permanentmagneter) behöver den ha direktträff av solstrålar för att orka dra igång den. Men när den väl startat öser den luft med beröm.

Jag tänkte egentligen driva min garage-dator med den, men den omvandlaren jag har hade inte tillräckligt stor kontakt, så det har inte blivit av än.

Varför duger det inte att direktladda ett fritidsbatteri?

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Biltemas 6w solpanel
« Svar #8 skrivet: 27 juli 2013, 20:51:33 »
Det betyder att en enstaka 230w panel mycket väl kan ladda upp batterier på den ljusa delen av ett vinterdygn.
Snön ger bra med diffus strålning.
I mitt torp har jag en 230w panel kopplat pÃ¥ tvÃ¥ lastbilsbatterier. Stugan är ouppvärmd pÃ¥ vintern men laddningen mitt i vintern räcker för att batterierna inte ska frysa sönder. Inget bärande av tunga batterier pÃ¥ hösten när vi stänger stugan. Smidigt  tummenupp
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Biltemas 6w solpanel
« Svar #9 skrivet: 27 juli 2013, 22:19:02 »
Varför duger det inte att direktladda ett fritidsbatteri?

Precis som xxargs skrev, mppt.
Knäpunkten där ström och spännig är som bäst flyttar sig beroende på strålningen.

Kör man så kan man ladda fast det är mulet eller regnar.
Det kan du inte med direktladdning.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Biltemas 6w solpanel
« Svar #10 skrivet: 27 juli 2013, 22:23:55 »
Vi köpte samma till bastun i husvagnsföreningen, det donerades lite ledremsor och ett 12V batteri, funkar kanon.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Schnappi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Villaägare sedan oktober 2011
SV: Biltemas 6w solpanel
« Svar #11 skrivet: 28 juli 2013, 09:39:56 »
Biltemas egna laddningsregulator dÃ¥ för 149:-, är den nÃ¥got att hänga i julgranen eller nÃ¥got som är bra för det priset?  tOOmten
Funderar på att ha ett 12V-batteri året runt i ouppvärmd sommarstuga. Det gäller väl dock att solpanelen inte blir snötäckt...
147 m2 villa 1½ plan byggt 1977, betongplatta på mark, mexitegel, träfasad övervåning.
Mitsubishi Kirigamine FD-25VABH L/L värmepump, 9 st direktverkande elradiatorer (7 st Electro Standard B 380 radiator, 1 st ADAX 7x32x39 cm, 1 st TEGO 8 x 40 x 53 cm)

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Biltemas 6w solpanel
« Svar #12 skrivet: 28 juli 2013, 12:38:07 »
HÃ¥lls batteriet laddat sÃ¥ fryser den inte ens nedÃ¥t -30 C dÃ¥ den höga syrarhalten  hÃ¥ller den isfri.

ett urladdat batteri är däremot något annat - även om AGM-batterie förmodligen klarar en frysning bättre än ett 'vått' batteri men är fortfarande inte alls rekommendabelt.
Har du varit på stugan senhöst eller vinter när ingen sol visar sig med någon styrka eller tid (dvs mellan november-februari) så bör man lämna batteriet hyffsat laddat då inkommande ljusmängden är ca 1/40-del av vad som produceras på sommaren vid höjd med Tierp och många solpaneler med direktladdning laddar inte alls med den ljusmängden pga. sin egna interna läckage..

mao. kan det vara en ide att ha en litet elverk och en laddare med lite knuff i typ biltema 37738 för 799:- och ger 20 ampere 12 Volt (att använda elverkets egna 12 volt om denna finnes ger bara 4-6 ampere på sin höjd) .

fläkten pÃ¥ laddaren  gÃ¥r igÃ¥ng efter en kort stund och sÃ¥ länge den gÃ¥r sÃ¥ kan man säga att batteriet är inte  mogen att lämnas i avseende frostrisk. dvs man bör lÃ¥ta elverket och denna jobba i 2-4 timmar i samband när man städar och packar innan avfärd - för lämnar man batterierna i halvladdad status och därmed frostkänslig  frÃ¥n november sÃ¥ kommer det ta väldigt lÃ¥ng tid innan batteriet fylls upp av solljuset även om solpanelerna skulle ge nÃ¥gra mA av den enkla anledningen att det inte finns nÃ¥gon ljus av värde att göra ström av.



 
« Senast ändrad: 28 juli 2013, 12:39:47 av xxargs »

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Biltemas 6w solpanel
« Svar #13 skrivet: 28 juli 2013, 12:42:27 »
Schnappi: Ska du ha den i stugan så bör du ha en regulator med MPPT -teknik. Minst 50 w solpanel är också att rekommendera om den ska stå över vintern och panelen i typ 70 graders vinkel
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Biltemas 6w solpanel
« Svar #14 skrivet: 28 juli 2013, 12:58:45 »
Har ett vanligt fritidsbatteri i stugan kopplat till en 55 watts panel har funkat några år helt utan översyn eller laddning men vi är där så lite så det är troligtvis full laddat nästan hela tiden. Hur som helst en smidig lösning tillsammans med omformare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!