Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fylla gas i bÃ¥tkyl  (läst 12489 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Fylla gas i båtkyl
« skrivet: 31 juli 2010, 23:46:20 »
Har en gammal kyl i bÃ¥ten som gÃ¥r med R12.  Har inte provat den tidigare (satt i när jag köpte bÃ¥ten, men har inte haft nÃ¥got behov av den).  När jag startade den först sÃ¥ drog den ca 5A men verkade inte arbeta nÃ¥got (kompressorn verkade inte röra sig).  Efter ett tag sÃ¥ gick den ner till 0,2A förbrukning och kompressorn lÃ¥ter och vibrerar lite (men ger ingen kyla).

Är det rimligt att tro att kompressorn var trög (fast) i början och då drog 5A och sedan lossnade och då började vibrera och förbrukningen sjunker till 0.2A?

Att den bara drar 0.2A och inte ger någon kyla förklaras med att den inte har något kylmedia kvar?

Då är frågan, är det någon mening att ta med den till någon kylfirma som får fylla r134a i den eller är det lika bra att skrota eländet?

NÃ¥gon som har nÃ¥got rÃ¥d, om man skall ha en Supercool (peltier-element) eller installera kompressorkyl igen?  Supercool verkar tillförlitligare, speciellt i den tuffa miljö som det är till sjöss, men drar en hel del ström?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fylla gas i båtkyl
« Svar #1 skrivet: 01 augusti 2010, 09:14:05 »
Min svärfar har en energisnål kompressorkyl i båten. Mest för att kunna ligga stilla en längre tid utan att ladda ur batterierna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gunnar_holm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöker förstÃ¥ fysiken !
SV: Fylla gas i båtkyl
« Svar #2 skrivet: 01 augusti 2010, 11:36:25 »
Har själv en supercool i båten. Den fungerar väl som tänkt, jag har bytt ut fläktmotorer en gång på de 23 år som jag haft den.
Men om jag skulle bygga en ny kyl igen så blir det en med kompressor och frysfack .

Peltierelementen klarar precis av att hålla kylskåpskallt, med ganska hög strömförbrukning. Kompressorkylarna drar mycket mindre och kan åstadkomma fryskallt.

Mvh,
Gunnar
Villa i Stockholm byggd 1939 66m2 + 66 biyta, tilläggsisolerad och  tillbyggd 1992 till totalt 182m2, varav 138m2 uppvärmt. Elektrostandard ES470 installerad 1990 och utbytt maj 2009 till en Comfortzone CE50L frÃ¥nluftsvärmepump. Elförbrukning:
2009 14800 kWh varav vp 4300 kWh tillskott 4300 kWh
2008 15000 kWh varav vp 4500 kWh tillskott 4800 kWh
Loggar VP med separat elmätare samt Actaris Cf Echo II värmemätare.

Elektronikingenjör, jobbat med mätteknik,elektroniktest,hård- och mjukvarutveckling och numera med värmekameror.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Fylla gas i båtkyl
« Svar #3 skrivet: 01 augusti 2010, 22:08:25 »
Men 23 Ã¥r är ganska bra hÃ¥llbarhet...  Tycker inte kompressorkylarna hÃ¥ller sÃ¥ bra.  Hur länge kan man egentligen räkna med att ett nytt kompressoraggregat hÃ¥ller?  Tycker det verkar vara extremt tunna ledningar för köldmediat.  Det är en millimetertjock ledning?  Känns som det räcker med att det oxiderar bara lite grann där sÃ¥ har man en läcka?

Hur länge har era kompressorkylar hållit och gör ni något speciellt med dem under vinteruppställningen, eller låter ni en bara vara (det går väl knappast att ta ut den varje vinter).

Sedan tycker jag att kompressorn satt ganska o-optimalt i min bÃ¥t.  Rakt under kylboxen, sÃ¥ boxen hade ju väldigt varm omgivningstemperatur.  MÃ¥ste väl vara bättre att försöka sätta det i ett skÃ¥p vid sidan av?

Är inte sÃ¥ orolig för strömförbrukningen.  Har runt 250Ah och 2st ganska stora solpaneler.
« Senast ändrad: 01 augusti 2010, 22:10:19 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Fylla gas i båtkyl
« Svar #4 skrivet: 01 augusti 2010, 22:57:22 »
kompressoragreggat slår peltier med hästlängder, det tunna röret du såg är ett kapillärrör, ingen fara att det ärgar sönder, kopparplåten på kyrktak är också millimetertjock, och den håller ju utomhus...

waeco har "fjärrmonterade" kompressoraggregat med 12/24v kompressorer och luft eller vattenkyld kondensor som ansluts med kopparrör till kylskåpets förångare.
perfekt med vattenkyld i båt, du får ner kondenseringstrycket och därmed strömförbrukningen samt slipper avge varm luft "inombord" så AC'n behöver inte belastas lika hårt.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Fylla gas i båtkyl
« Svar #5 skrivet: 01 augusti 2010, 23:53:23 »
Kapilärrör?  Nu menade jag ju inte att godset i röret var millimetertjockt, utan att själva RÖRET var millimetertjockt och genom detta tunna rör gick köldmedia till (eller frÃ¥n) förÃ¥ngaren.  Och pÃ¥ min installation sÃ¥g detta rör klart angripet ut, sÃ¥ jag misstänker att det är där det läcker.

Är R12 hälsofarligt?  Kan man trycka pÃ¥ pÃ¥fyllningsventilen med en pinne (med handskar pÃ¥) för att se om det är nÃ¥gon gas kvar?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fylla gas i båtkyl
« Svar #6 skrivet: 02 augusti 2010, 00:07:09 »
Byter du skall du ha kompressor  har haft bÃ¥de super cool och kompressor. Supercolen drar fruktansvärt mycket ström, och när det är 25-30 ºC ute orkar den inte med. smöret flyter nästan. Nu har jag kompressor kyl. vrir  man pÃ¥ lite för mycket sÃ¥ är allt fryst i boxen. 15 Ã¥r har jag för mig att kompressorn som sitter i min bÃ¥t är sÃ¥ de verkar hÃ¥lla länge
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fylla gas i båtkyl
« Svar #7 skrivet: 02 augusti 2010, 01:08:47 »
Kapilärrör?  Nu menade jag ju inte att godset i röret var millimetertjockt, utan att själva RÖRET var millimetertjockt och genom detta tunna rör gick köldmedia till (eller frÃ¥n) förÃ¥ngaren.  Och pÃ¥ min installation sÃ¥g detta rör klart angripet ut, sÃ¥ jag misstänker att det är där det läcker.

Är R12 hälsofarligt?  Kan man trycka pÃ¥ pÃ¥fyllningsventilen med en pinne (med handskar pÃ¥) för att se om det är nÃ¥gon gas kvar?


Inte nämvärt hälsovådligt. Det användes som drivgas i sprayburkar en gån i tiden. Du lär förmodligen få pys om du testar trycka på knappen trots att ditt system ganska säkert kan anses vara tomt. Handskar är bra.. det blir himla kallt om du mot förmodan skulle få gas på händerna. Lycka till!
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Fylla gas i båtkyl
« Svar #8 skrivet: 03 augusti 2010, 08:32:49 »
Här är nÃ¥gra bilder frÃ¥n kompressorpaketet till kylen.  Tror ni det är värt att försöka fylla pÃ¥ gas i den, eller är den färdig för skroten?




Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fylla gas i båtkyl
« Svar #9 skrivet: 07 augusti 2010, 00:16:40 »
Här är nÃ¥gra bilder frÃ¥n kompressorpaketet till kylen.  Tror ni det är värt att försöka fylla pÃ¥ gas i den, eller är den färdig för skroten?



Vad hade du tänkt fylla i den om den innehållit R12 ?
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Fylla gas i båtkyl
« Svar #10 skrivet: 07 augusti 2010, 18:48:40 »
R134a
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fylla gas i båtkyl
« Svar #11 skrivet: 07 augusti 2010, 21:31:16 »
R134a

Lycka till att få ditt kapillärör att passa med R134a... för att inte tala om oljan. Det minsta problemet är ju om det är tätt.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Fylla gas i båtkyl
« Svar #12 skrivet: 07 augusti 2010, 21:42:21 »
Det är inte så ovanligt att fylla dessa kylar med r134a. Det spelar ju ingen roll om det inte fungerar optimalt. Fungerar det i några säsonger och man får kyla då är man nöjd med det. En båtkyl används ju inte så hårt så åldern och yttre påverkan kanske dödar kylen före o-optimal kompressorolja.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fylla gas i båtkyl
« Svar #13 skrivet: 07 augusti 2010, 23:45:59 »
Det är inte så ovanligt att fylla dessa kylar med r134a. Det spelar ju ingen roll om det inte fungerar optimalt. Fungerar det i några säsonger och man får kyla då är man nöjd med det. En båtkyl används ju inte så hårt så åldern och yttre påverkan kanske dödar kylen före o-optimal kompressorolja.

Varför frågar du då? Du har ju redan ditt eget svar. Är man inte noga kan man ju använda kylspray från Biltema t.ex. Det är i princip R134a. Annars går det med gasol som funkar bättre med kompressoroljan.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Fylla gas i båtkyl
« Svar #14 skrivet: 08 augusti 2010, 00:21:08 »
ja, jag håller med Toprunner.
fyll på ren propan, men bara 40% av den ursprungliga R12-mängden så kommer det funka hyfsat ihop med kapilärröret, och propanet funkar ihop med mineraloljan, det gör inte 134a.
propan finns i gasol till husg´vagnar och truckar, dom där engångsflaskorna till gasolbrännare mm är det för mycket butan i för att det ska fungera.
men passa dig om det är läckage på anläggningen, det kommer ju läcka ut brandfarlig gas som kan bli explosiv vid rätt blandning, och så slår startreläet på kompressorn till och det smäller, vilket inte är så himla lyckat, laga läckan först.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 709
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!