Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Mike
« skrivet: 05 juli 2016, 10:24:18 »

Jag har ingen aning, eftersom min numera ska stå utomhus så köpte jag till parkeringsvärmaren.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 05 juli 2016, 09:47:27 »

Dieselvärmaren är väl nästan ett måste, bara för att få varmt i bilen när man kör, så där tillkommer ju dessutom en slant.

Sitter det inte alltid en dieselvärmare i dom för att stödvärma kupén och det man kan köpa till är automatiken för att köra den som parkeringsvärmare?
Skrivet av: Mike
« skrivet: 05 juli 2016, 08:19:29 »

De första fyra åren ingenting sedan får vi se...
Det sitter ett Telenor sim-kort i som man får ladda med data.

Så här ser den ut i fronten med min spec, det är mycket extra krom på inscription, ska nog lägga vinterdäcken på dem fälgarna och köpa andra till sommardäcken, ev större fälgar till dem.
Bara vinterdäck kostar 6000:- för Hacka eller Goodyear.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 juli 2016, 08:13:32 »

Vad kostar volvo on call/år?
Skrivet av: Mike
« skrivet: 05 juli 2016, 08:12:09 »

Ja den bilden visar en inscription med 21" fälgar!

Men den 9" displayen som ingår har 330W förstärkare med 10 högtalare.
Något som kostar mycket extra till andra bilar.

Navigaion med onlinekartor är också standard (ska kartorna ligga i bilen kostar det däremot extra)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 juli 2016, 08:08:39 »

OBS, bilen på bilden är extrautrustad...  ;)
Snygg fram, men kombin är inte vacker i baken, ser lite satt, tung och låg ut tycker jag, men den kanske växer med tiden.  dontknow
Ser piggare ut med designpaket och större fälgar (som på alla pressbilder).
Skrivet av: Mike
« skrivet: 05 juli 2016, 08:05:22 »

Nej, jag frågade på sex olika ställen och alla gav 9-10% på listpriset.
Det som avgjorde var inbytespriset på min bil sedan i runda två.

Färgen jag valde:
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 juli 2016, 08:00:47 »

Ja, 10% rabatt är ju riktigt bra.
Tror knappast det går få i Piteå...
Det är väl nån storstadsrabatt?
Skrivet av: Mike
« skrivet: 05 juli 2016, 07:59:19 »

Inredning:
Skrivet av: Mike
« skrivet: 05 juli 2016, 07:54:38 »

Utrustningslista för det priset:
Skrivet av: Mike
« skrivet: 05 juli 2016, 07:44:45 »

Drar du av de ca 10% de lämnar så hamnar du alltså på 350000:- sedan kostar AWD och automat inte så mycket extra eftersom automat alltid ingår i AWD.
Så här kan det se ut, inte den jag valde dock. Vinterdäck av kvalitetsmärken på aluminiumfälg kostar ca 13000:- på nätet.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 juli 2016, 07:14:36 »

Dem lämnar ca 10% på listpriserna och betalade ändå ok för inbytet.
värmarpaket och oncall var early bird rabatt på så idag kostar det ca 5000:- mer.
Elektriks värmare torde vara billigare än det jag valde (dieselvärmare) och semiautomatiskt drag kostar ca 9000:-
Vinterdäck på 17" aluminiumfälg kostar 13000:-
Så enklaste modellen med din utrustning hamnar väl på ca 325000:- och med mina tillval 370000:-

Tyskarna är rätt avundsjuka på våra priser också, där kostar samma 100000:- mer.

Plockade ihop en bil som jag ville ha den, med absolut minimum av utrustning, blev 384 000 kr, och då är det varken AWD eller dieselvärmare.
(La till golvmattor, rattvärme, backkamera och metallic, samt drag, vinterdäck, reservdäck och elektrisk motorvärmare.
Dieselvärmaren är väl nästan ett måste, bara för att få varmt i bilen när man kör, så där tillkommer ju dessutom en slant.
Men visst, även om man hamnar på 400 000 kr så är det väl ett OK värde för pengarna om man jämför med deras konkurrenter.
Dock känns det lite för mycket för mig som inte längre är sådär jätteintresserad av bilar.
Kian gör det jobb jag begär av den, och den är rätt enkel i sin uppbyggnad, det som är sämst med dessa (efter 2014) är att de har däcktrycksgivare.
Tur att det är 7 års garanti... För de la av i vintras när det blev -30 grader ute.
Volvon är nog tveklöst en avsevärt säkrare och mer komfortabel bil dock.
Andrahandsvärdet på KIA:n är i topp.  tummenupp
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 04 juli 2016, 20:20:29 »

Dem lämnar ca 10% på listpriserna och betalade ändå ok för inbytet.
värmarpaket och oncall var early bird rabatt på så idag kostar det ca 5000:- mer.
Elektriks värmare torde vara billigare än det jag valde (dieselvärmare) och semiautomatiskt drag kostar ca 9000:-
Vinterdäck på 17" aluminiumfälg kostar 13000:-
Så enklaste modellen med din utrustning hamnar väl på ca 325000:- och med mina tillval 370000:-

Tyskarna är rätt avundsjuka på våra priser också, där kostar samma 100000:- mer.
Billigaste v90 diesel är 38500euro plus 8500euro i bilskatt, totalt 47000euro...  :'(
Skrivet av: Mike
« skrivet: 04 juli 2016, 16:28:22 »

Dem lämnar ca 10% på listpriserna och betalade ändå ok för inbytet.
värmarpaket och oncall var early bird rabatt på så idag kostar det ca 5000:- mer.
Elektriks värmare torde vara billigare än det jag valde (dieselvärmare) och semiautomatiskt drag kostar ca 9000:-
Vinterdäck på 17" aluminiumfälg kostar 13000:-
Så enklaste modellen med din utrustning hamnar väl på ca 325000:- och med mina tillval 370000:-

Tyskarna är rätt avundsjuka på våra priser också, där kostar samma 100000:- mer.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 juli 2016, 15:18:29 »

Den kommer självklart i det utförandet också men senare.
Den kan inte heta XC90 dock eftersom de redan har en SUV med det namnet.
Troligen V90CC

För övrigt är inte V90 så dyr som man kan tro, allt jag räknade upp är standard.
Jag valde till 8-stegad automat
Fyrhjulsdrift
Businesspaket med LED-ljus mm mm
Metallic
Parkeringsvärmare med värme i ratt och baksäte
Volvo On-call så den kan styras via app i telefonen.
Halvskinnklädsel

Priset blev då 350000 för en diesel med 150hk.

Den enklaste dieseln med 150hk som ändå är välutrustad går att få under 300000:- faktiskt betydligt billigare än utgående V70 med samma utrustning!

Troligt utseende på CC:
http://teknikensvarld.se/volvo-v90-cross-country-ersattaren-till-xc70-175771/

För mig skulle då tillkomma drag, vinterdäck och elektrisk motor och cupevärmare, och då närmar man sig nog 400 000 kr.
Tycker 350 000 för bilen med din utrustning låter billigt, var det någon sorts drive för de som beställde tidigt?
Dom breda axlarna på V90CC som du länkade till klär bilen bättre än som den ser ut i V90-utförande, tycker jag, men det är en sak att se en bil på bild, och nåt annat i verkligheten.

Måste säga att XC90 ser rätt anonym ut när man ser dem i verkligheten, knappt att man lägger märke till att det är en "ny bil"...
Volvo kanske skulle anställa Vi bilägares animatör, tycker att han som gör de jobben brukar rita snyggare bilar än vad tillverkarna spottar ur sig....
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 04 juli 2016, 11:37:52 »

Den kommer självklart i det utförandet också men senare.
Den kan inte heta XC90 dock eftersom de redan har en SUV med det namnet.
Troligen V90CC

För övrigt är inte V90 så dyr som man kan tro, allt jag räknade upp är standard.
Jag valde till 8-stegad automat
Fyrhjulsdrift
Businesspaket med LED-ljus mm mm
Metallic
Parkeringsvärmare med värme i ratt och baksäte
Volvo On-call så den kan styras via app i telefonen.
Halvskinnklädsel

Priset blev då 350000 för en diesel med 150hk.

Den enklaste dieseln med 150hk som ändå är välutrustad går att få under 300000:- faktiskt betydligt billigare än utgående V70 med samma utrustning!

Troligt utseende på CC:
http://teknikensvarld.se/volvo-v90-cross-country-ersattaren-till-xc70-175771/
Orättvist. I finland får vi knappt en fiat för det priset. Kanske inte konstigt att vi har eu:s kanske äldsta bilpark.
Skrivet av: Mike
« skrivet: 04 juli 2016, 11:16:51 »

Den kommer självklart i det utförandet också men senare.
Den kan inte heta XC90 dock eftersom de redan har en SUV med det namnet.
Troligen V90CC

För övrigt är inte V90 så dyr som man kan tro, allt jag räknade upp är standard.
Jag valde till 8-stegad automat
Fyrhjulsdrift
Businesspaket med LED-ljus mm mm
Metallic
Parkeringsvärmare med värme i ratt och baksäte
Volvo On-call så den kan styras via app i telefonen.
Halvskinnklädsel

Priset blev då 350000 för en diesel med 150hk.

Den enklaste dieseln med 150hk som ändå är välutrustad går att få under 300000:- faktiskt betydligt billigare än utgående V70 med samma utrustning!

Troligt utseende på CC:
http://teknikensvarld.se/volvo-v90-cross-country-ersattaren-till-xc70-175771/
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 juli 2016, 10:27:13 »

Det är i alla fall en imponerande lista över säkerhetsfunktioner på volvon, bara att gratulera de som unnar sig en sån bil.
Hemska tanke när det börjar krångla dock...
Däremot förstår jag mig inte riktigt på att de bygger en så "låg" icke-SUV-stylad bil 2016, de skulle byggt den med mer XC70-stuk för att det skulle bli en riktig hit, så ser jag det i alla fall, nu när man kört SUV några år har jag oerhört svårt att se mig köpa en vanlig lågbyggd personbil igen, i så fall en mazda miata eller nåt sånt, men inte en "vanlig bil".
Kanske är det dock stora marknader som inte kommit dit vi är när det gäller bilarna?

T.o.m småbilarna från Renault och andra är ju "SUV-stylade" idag för att de skall kunna sälja, känns lite som att Volvo sovit lite när de tog de avgörande besluten.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 04 juli 2016, 10:20:43 »

Backkameran på golfen funkar suveränt. Den sitter i det runda VW emblemet bak, som tjänstgör som öppningshantag, och det fälls ut när man backar, så kameran är normalt skyddad mot smuts. Jag har aldrig behövt göra ren den.

Den kommer igång direkt och har bra markeringar i bilden. Bilen har även parkeringsradar så den varnar när man är på väg att köra på nåt.

VAG använder även ABS:en för däcktryckskontroll. Ingen extra utrustning i hjulen.

Parkeringsautomatiken och den adaptiva farthållaren fungerar också suveränt. Dock ingen avläsning av skyltar. Fanns som option, men vi valde bort det.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 juli 2016, 10:16:52 »

På Kia är det både kamera och radar-backvarnare, kameran är tydlig, bra vidvinkel och fina "gränsmarkeringar" för hur nära man kan köra. 10 av 10 poäng på den.  tummenupp
Däcktryckskontrollen med ABS är en bra finess, men det borde inte vara lag på att det fungerar, det är ett ickekritiskt system som man borde förbjuda som KRAV för att bilen skall få framföras, när alla dessa "tvingande" system slutar fungera någon gång i framtiden kommer det helt i onödan att skrotas ut bildar som i allt övrigt fungerar bra.
Det är inte fel att ha dem där, men det borde inte vara ett lagkrav, det är att EU-peta för mycket i detaljer som jag ser det.
Skrivet av: Mike
« skrivet: 04 juli 2016, 09:39:41 »

Har kamera i Toyotan, tyvärr helt värdelös. Sätts igen av smuts, startar långsamt så man hinner backa klart innan den är igång, solen kan skymma displayen och det är ingen ljudvarning om man är för nära.
Mustangen har sensorer där hör man när ngt kommer att hända och bromsar direkt.

Jag backade ut från min parkering förra veckan med Toyotan och det stod en bil där det normalt aldrig står någon, svart låg bil på en vändplats med parkeringsförbud, självklart körde jag på den med Toyotan trots backkamera med dubbla självrisker som följd!

Ingen aning om hur Volvon exakt fungerar, den finns ju inte ens att provsitta ännu.

Däcktryckskontrollen i Volvon använder ABS-sensorerna så inga extra kostnader.
På Toyotan däremot som har sensorer i hjulen blir det dyrt, fem års livslängd och extra uppsättning till vinterdäck, 600:- per styck. Förra Auris kunde endast hålla fyra sensorer i minnet så det var verkstadsbesök vid däcksskifte, idiotiskt.
Huraomhelst har sensorerna räddat mig från att bli stående med punka en gång så system som använder ABS-sensorerna kan aldrig vara fel.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 juli 2016, 09:31:13 »

Backkamera är otroligt bra, backvarnare också, men kamera är helt suveränt, en av få saker som jag kommer att betala extra för nästa gång jag köper nytt, om det inte ingår.
Den där speed limit adoptation, går den finjustera så att den håller begränsningen, plus/minus vad man själv anser vara lämpligt, eller håller den exakt fart som står på skyltarna?
Däcktryckskontrollen borde slopas.
OK, den kan få finnas där som en finess, men det är totalt EU-vansinne att göra det till lag.
Sånt som gör att folk röstar för utträde.
Skrivet av: Mike
« skrivet: 04 juli 2016, 09:20:25 »

V90:n som jag beställt har large animal detection så älgar,kossor och hästar kommer den att försöka undvika att krocka med utan att föraren gör något.
Den har förövrigt en enorm mängd andra såna här säkerhetsfunktioner såsom detektion av korsande cyklister, korsande trafik, driver alert mm mm mm

Hela listan med automatiska funktioner:
Intellisafe Assist
Lane Keeping Aid
B-pedal kollaps vid krock
Cross traffic detection
Cyclist Detection
Trafikskylts information
Que-och Pilot Assist
Speed Limit Adaptation
Driver Alert Control
Lane Departure Warning
Collision Warning
Large Animal detection
Distance alert
Aut upplås dörr/lås krock
City Safety generation 3
Pedestrian Detection
Däcktryckskontroll iTPMS
Parkeringssensor bak
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 juli 2016, 09:09:21 »

Autopilot är helt sjukt, kommer aldrig att fungera, men det hindrar nog tyvärr inte att det blir ett krav.
Lika tokigt som att gå gående företräde framför bilar, eller att lägga bästa däcken bak på en bil...
I alla fall där jag bor har vi regn, hagel, is, snö, lera och snörök som gör det helt omöjligt att förlita sig på automatiserade system för att framföra en bil.

Volvos system verkar ju vara rätt OK, men visst finns risken att folk bara "håller handen på ratten" så att autopiloten skall tro att de är aktivt med, samtidigt som de äter, sminkar sig eller SMS:ar med den andra handen, och all sin uppmärksamhet.
IR-kamera och UV-kamera som tillsammans kan se och varna för människa eller djur på eller invid vägen i mörker vore troligen en av de vettigaste kraven de kunde komma med för att öka säkerheten.
Fast som vanligt är det väl självmord, onykterhet och trötthet som som orsakar de flesta allvarliga olyckorna.
Svårt bygga bort sånt, men visst, autopilot kan nog förhindra vissa av trötthetsolyckorna.
De flesta som kör i fyllan rutinmässigt har nog inte så nya bilar att de kommer att ha hjälp av dessa system inom överskådlig tid.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 04 juli 2016, 09:00:53 »

det borde inte vara eller bli tillåtet att köra omkring med autopilot på allmänna vägar.

Aldrig någonsin?  Jag tror inte det dröjer alltför många år innan det är tvärtom - Inte tillåtet att framföra fordon utan autopilot på allmänna vägar...
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 04 juli 2016, 07:17:29 »

Jag har beställt en V90, leveranstiden är 27 veckor!

Det är ungefär ett halvt år. Kanske är det många som vill ha den ....
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 03 juli 2016, 23:23:30 »

bara 27veckor, var glad du lyckost, gumman har 30veckors väntetid på höftledsoperation....
Skrivet av: Mike
« skrivet: 03 juli 2016, 23:07:51 »

Jag har beställt en V90, leveranstiden är 27 veckor!
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 03 juli 2016, 22:18:02 »

Har beställt en Volvo V90 som kommer att ha autopilot, skillnaden är väl att Volvo kräver att föraren har händerna på ratten.

Att Volvo kräver detta är väl på grund av ansvarsrisken som Volvo annars har om någonting händer.

Du får berätt hur det går med autopiloten.

Förresten: tänkte att du kör Toyota ;-)
Skrivet av: Mike
« skrivet: 03 juli 2016, 22:07:46 »

Har beställt en Volvo V90 som kommer att ha autopilot, skillnaden är väl att Volvo kräver att föraren har händerna på ratten.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 03 juli 2016, 21:23:08 »

Killen som omkom vid olyckan har bland annat gjort ett Youtube Video där han visade hur bra Autopiloten fungerade.

Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 03 juli 2016, 21:07:04 »

Systemet är osäkert.  En människa död pga otillräckligt autosystem är helt oacceptabelt.
Jag läste att den vita sidan på släpet inte urskiljdes mot en ljus bakgrund i autosystemet men orsaken är irrelevant i sammanhanget, det borde inte vara eller bli tillåtet att köra omkring med autopilot på allmänna vägar.

Skrivet av: Ewald
« skrivet: 03 juli 2016, 20:41:44 »

Ngn som har läst om olyckan där en Tesla S krockade med en lastbil eftersom Teslas autopilot inte stoppade när en lastbil gjorde en vnstersväng?

http://teknikensvarld.se/forsta-dodsfallet-med-teslas-autopilot-314390/?oddpoll-result=a13f306381bafcdd427731cfa479d41d

Systemet är smart, men man ska väl alltid vara uppmärksam ändå.

Annars vore det smart om man t.ex. kunde sova i backsätet medan bilen kör helt självständigt från A till B över natten ...  :)

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 655
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!