0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tänkte (om det är ok) att man kunde ha en tråd där användare kan meddela vilket effektuttag de blivit debiterade för, samt vilken kostnad detta medför per kw.Tänkte att det kan vara intressant för konsumenter att se om det är stor kostnadsspridning mellan de olika nätägarna runt om i landet.Själv har vi änny ingen effekttariff i mitt område.
Senaste fakturorna från Ellevio (första bilden) och Göteborg Energi (andra bilden). Med Ellevio hade jag 460:- i fast avgift förut, innan effekttavgiften infördes, så det har inte blivit någon större skillnad, ca 20:- billigare nu, samt att överföringsavgiften har sänkts kraftigt till 6.25 öre/kWh. Då det är ett hus vi använder mest på vår/sommar så spelar det inte så stor roll nu, men på sommaren kommer effektavgiften antagligen gå upp med en hundralapp. På vintern underhållsvärmer vi huset med bergvärme som går på nätterna enbart.Gbg Energi har vi haft effektavgift så länge så jag har inget att jämföra med. 1 April skall jag gå över till en tidsdifferentierad effektavgift vilket innebär att de inte tar ut någon effektavgift alls apr-okt. Det blir fint. Nu består topparna av elbilsladdning som jag försökt ge toppar på 2.5 kW, men skjuter över något när någon annan maskin startar strax före hel timme när laddningen är igång.
Är det hus och sommarstuga?Okej, så 45 per kW-toppnotering per månad, typ? (innan moms?)Och 81.25kr/kW-toppnotering/månad, (med moms).
Enligt mina tester så är normalt bergvärmepumpen inga problem gällande effektavgiften. Det kan t o m även inkludera tillskott på 2-3 Kw.Exempel: min nibe 1145-12 drar c:a 3,5 Kw vid varmvattenkörning där den toppar i framledning runt 54 grader. Provade att låtsaslagamat, tex makaroner och köttbullar, på med 9:an på lilla plattan och 9:an på stora, och där hamna jag på samma som topp på VP. Ska man sen kanske få för sig att
Enligt mina tester så är normalt bergvärmepumpen inga problem gällande effektavgiften. Det kan t o m även inkludera tillskott på 2-3 Kw.Exempel: min nibe 1145-12 drar c:a 3,5 Kw vid varmvattenkörning där den toppar i framledning runt 54 grader. Provade att låtsaslagamat, tex makaroner och köttbullar, på med 9:an på lilla plattan och 9:an på stora, och där hamna jag på samma som topp på VP. Ska man sen kanske få för sig att kanske koka lite grönsaker till det så kan man lägga till kanske 1500 w till. Nu har vi en induktionsspis så den ska ut framöver och in med nått med betydligt lägre effekt, man kan tänka sig hur det ser ut om man även vrider på power på plattorna och använder fler plattor och kanske även ugnen.
Drar laddningen ned eller stannar om du går över 2.5 kW eller hur menar du att du lagt dig där?
Innan ni kasar ut era effektiva och pulsande induktionsspisar så kom ihåg att alla (?) effektavgifter hittils baseras på förbrukad kWh/timme och inte verklig momentan toppeffekt.
Innan ni kastar ut era effektiva och pulsande induktionsspisar så kom ihåg att alla (?) effektavgifter hittils baseras på förbrukad kWh/timme och inte verklig momentan toppeffekt.
Aha så rent krasst så hög effekt som möjligt under en kort tid och sen ligga lågt resten av timmen typ så snittet kommer ner. Typ långkok är sämre, långbak i ugn dåligt, osv. Låter som det kan försämra det som är tänkt om många drar mycket effekt korta perioder för att smeta ut timmen. Om jag förstår rätt?