0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är ju helt klart att det är medeleffekten under en timme som avses. Om du t ex förbrukar 10 kW under 6 minuter och ingenting under resten av timmen, så blir medeleffekten 1 kW.
Alla skriver medelförbrukning men ingen som reagerar på vad det står i denna texten som jag även bifogade tidigare?Där står det rätt tydligt tycker jag att jag betalar effektavgift för endast den högsta effekttoppen !
Bifogar kostnader hos min nätägare.Vi slipper åtmindstånde något extra påslag mellan 20.00 och 07.00, bifogar bild på min förbrukning när det pumpades in till bilen, batteriet hemma och övrigt en sen kväll !
Kan jag undvika högre kostnader privat så gör jag gärna det med batteriet som ändå sitter här hemma .540 lakan + moms på leasing en jäkla massa pengar för företaget men bilar är sjukt dyra nuförtiden !!
Sista raderna i texten låter inte som någon höjdare om man har stödtjänster som kan tex trycka in 10kW eller mer beroende på vilken tjänst man har.Kan bli betydligt högre snitt på en kvart jämfört med en timme.Känns inte genomtänkt om Svenska Kraftnät behöver dessa stödtjänster för balansering och den ”hjälpen” kan bli kostsam för den som hjälper till med bil via V2G eller sitt batteri hemma.
Det är som en scam alltihop för ökad EU export.Det finns redan nu nät kapacitet, se bild igår med produktion konstant på 25.000 MW med export 6.000, se bild 1.Dessutom är genomsnitts kostnaden bara 3 öre/kWh för kraftnätet, se bild 2.Betalar vi bra nätavgift några år och då förstärker lokalnäten med ringledningar etc, så borde vi kunna slippa höga effektavgifter utom just när det är riktigt kallt under de 5 månaderna!Är det stödtjänster för lokalnäten som behövs borde det göras mer centraliserat och billigare tänker jag Det vore intressant att se var vinsterna i detta välfärdssystem tar vägen!Polletten borde ramla ner snart...Ursäkta jag smittar din tråd, skall inte skriva mer sånt här, här 😉
Vet du hur mycket säkringsavgiften sänktes när de införde effekttaxa, summan av sänkningen och införandet av effekttaxa ska ju ta ut varandra.Ni verkar ju fortfarande ha lika hög säkringsavgift som vi har innan de inför effekttaxan, jag räknar med att den kommer att sänkas från typ 6000 kr för 20 A till 2000 eller nåt sånt, effekttaxan för de flesta kommer ju att bli minst 4000 kr/år kan man tycka.
Jag tror att problemet är att det finns effektbrist, en så stor effektbrist att man tvingas neka nya företagsetableringar, inte bara i söder, utan även här i norr.De har stoppat två företag från Etablering i Piteå för att Vattenfall inte kan garantera elleveranserna.Vindkraften är förstås boven i dramat, den har verkligen varit destruktiv för samhället i stort, inte bara för de som drabbas av att få dem i närheten, naturen, miljön, fåglarna, insekterna, mikroplasten och den korta livslängden är alltså ett problem, det är också ett problem att den orsakar stora obalanser i nätet som gör det nästan omöjligt för elleverantörerna att garantera el, även om vi har stora energiöverskott varje år.
Dom har ju höjt fasta kostnaden OCH infört effekttaxa, det där skulle jag anmäla till den myndighet som ansvarar för att hålla ordning på energibolagens monopol.Omedelbart.
Man borde inte behöva acceptera en prisökning på 15% från ett år till nästa med en omläggning som ska vara kostnadsneutral.
Jo, men nu har ju elnätföretagen höjt priserna med 10-20% fler år i rad, när ska nog vara nog?Och som sagt, det kan säkert bli lite dyrare för villaägare och billigare för lägenhetsinnehavare, men den där kalkylen på 1000 kr dyrare tror jag helt enkelt inte på, det kommer bli mycket dyrare än så för de flesta villaägare som inte lägger om sitt liv rejält.Dessutom mer eller mindre utan anledning, 360 dagar/år spelar det ingen roll hur vi förbrukar vår effekt.Man målar med en otroligt bred pensel för att lösa ett mycket litet problem, och det är inte till fromma för befolkningen, det är en inhuman omläggning som är direkt människofientlig, varken mer eller mindre.EU hatar sina medborgare, jag kan inte se det på annat sätt.Det är otroligt nedslående att se hur våra styrande ser sin befolkning som ett nödvändigt ont, och makten som målet.
Dom kanske räknar med att kablarna ska grävas upp snart Försökt få svar av nätbolaget om det ska införas kvartsmätning för effektavgiften inom en snar framtid eller om dom kommer köra på timmätning inom överskådlig tid men än så länge inget svar och vet inte om det är positivt att svaret dröjer !
Tog ut kvartsmätning för samma dag som jag fick effektavgift på för att se om någon kvart skenade iväg men ser ut att vara väldigt låga effektuttag och borde ha ”tjänat” på kvartsmätning den dagen vilket jag inte trodde, eller så blir det någon annan form av beräkning vid kvartsmätning.
Har inte ni rätt saftiga abbonemangsavgifter !
Det står överföringsavgift i svaret från rosvikaren, förvisso bara på 16A men trodde det vara samma på alla säkringar.