0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
I de senaste TV-sändningarna framstår Trump som allt mer dement, pratar osammanhängande om helt ovidkommande saker som är rena fabler.
Precis, vi har fått Trump som ett resultat av att Demokraterna så gravt misskött både den ekonomiska politiken, woke-agendan och det geopolitiska läget i världen.Jag tror att jag representerar en majoritet av befolkningen som förstår detta.Man kan kritisera resultatet av valet, men något var ju helt klart tvunget att göras för att stoppa den katastrofala utvecklingen, Höga skatter, en byråkrati som är utom kontroll, okontrollerad illegal invandring, klimatalarmism, tokiga jämställdhets och HBTIQ-strategier, lagar och regelverk som blir allt mer hämmande på innovation och utveckling - listan kan göras lång.Vi ser problemen både i USA och EU.Det kommer bli samma resultat inom EU (Att högern tar över) om inte vänstern byter spår och börjar bedriva en mer rationell politik i linje med vanligt folks värderingar.Sossarna i Sverige är på väg att omstrukturera sin politik allt mer i SD:s riktning, jag gissar att vi kommer att få se det inom hela vänstern i EU.Danmark var ett föregångsland, och Finland har ju aldrig gått i fällan på samma sätt som de flesta andra länderna i Europa.Rent generellt kan man väl säga att öststaterna inom EU och Europa har varit mycket mer tveksamma till den globalistiska woke-agendan, och nu också kan åtnjuta frukterna av det.Danmark, i viss mån Norge, Finland, Polen, Ungern och en rad andra små östliga nationer kan stå som förebilder på hur resten av Europa kanske ska agera framöver.Man får vad man förtjänar är väl ett uttryck som har bäring på hela denna debatt.Men vad vet jag.
Med det sagt och sett från ett USA-perspektiv så kan man väl sammanfatta med att en majoritet av det amerikanska folket röstade fram en politik i huvudsak baserad på sunda förnuftet. Demokraterna befinner sig i väldigt prekär situation, Trump levererar i ett ursinnigt tempo enligt det mandat han fick av folket medans demokraterna till varje pris försöker stoppa hans framfart och enbart fokusera på samma gamla vanliga retorik Trump/Musk=nazister/fascister, hot mot demokratin osv. vilket knappast är vad folket vill se/höra.Ingen ledare, inget eget budskap.. Jag tror det kommer att ta låång tid för demokraterna att återhämta sig från det här.Sen hur hans framfart kommer att påverka globalt i olika frågor får väl framtiden utvisa men personligen känner jag mig inte speciellt orolig.
Om jag fattat USA:s system korrekt ska väl dessutom alla beslut genom kongressen för att slutligen godkännas, där borde finnas en broms på allt för vansinniga beslut som kan få globala följder.Även om Republikanerna har en majoritet så är ju inte alla Trump-trogna till 100%, det kan nog bli en del protester inom partiet om han går för långt i någon fråga.
Dom som inte är ja-sägare rensas ju bort på löpande band så att galenskapen kan gå igenom.
Vad är det Trump levererar undrar jag?Men kan han bidra till fred så jätte tack naturligtvis!
Enorma besparingar i statsapparaten.Sen vet jag inte om det är så många andra än han själv och någon enstaka rådgivare som gillar tullarna som han går på om, men vi får väl se om det blir just något av det.Men på något sätt måste de ju få en budget i balans om inte hela nationen ska gå i konkurs.
Lägger till säkra upp norra och framförallt södra gränsen som angränsande länder(Kanada/Mexico) får vara med och betala i form av personal/utrustning.Officiellt register över nuvarande och historiska presidentordrar:https://www.federalregister.gov/presidential-documents/executive-orders/donald-trump/2025En presidentorder betyder nödvändigtvis inte att det bara är "tuta och köra" som jag uppfattar det, t.ex. så har vissa områden i landet som styrs av demokraterna pausat den tillfälligt genom lokalt domstolsförfarande. Exempel på detta är när man från federalt håll inte tillåts söka upp och fängsla/deportera tungt kriminella personer/gäng som vistas i landet illegalt och som tros befinna sig i området som styrs av demokraterna.
Det här ked fri energi och klimatpolitiken ser jag mera som en säkerhets och ekonomisk politik fråga. Jag har inget emot ett par grader varmare klimat här i Norden men globalt sett så kan päverkan globalt vara såpass stor att det leder till katastrof. Hela bronskulturens fall i mellanöstern och kring medelhavet orsakades av en naturlig förändring i klimatet vilket ledde till hela civilisationens fall så effekten av klimatförändringar är inte okänd. Nu kan det vara att vi inte kan göra värst mycket åt klimatet då det också finns naturliga orsaker till ändringar i klimatet. Klimathysterin har dock gått för långt där man allt för lite tar i beaktande de ekonomiska realiteterna. Det går helt enkelt inte att genomföra sådana förändringar som planerats inom så strama tidsramar.Då det kommer till saker som utvisning av kriminella, homosexuellas rättigheter så är sådana saker en fotnot i bilagorna. Saker som inte överhudtaget borde påverka ens politiska ställningstagande då de inte har någon betydelse alls i det stora hela. Det är frågor som lyfts fram då det lockar vissa typer av väljare men används för att dölja de verkliga målen.Jag har ingen erfarenhet av den offentliga ekonomin och det gäller en stor del vill jag påstå. Det finns säkert en del inneffektivitet där också som man kunde åtgärda. Det tillvägagångssätt som Musk använder kommer att leda till mera kostander i längden. Dessutom är det olagligt.Är man anhängare av Trumps politik så borde man kanske nu beställa en Tesla och slänga ut värmepumppen och sätta in en rejäl oljepanna för att visa var sympatierna ligger. Blir det ytterligare krig i Europa eller att ge upp jämnställdhet, demokrati, yttrandefrihet och införa slavarbete är saker man kan leva med så lycka till för gemene man då klockan vrids tillbaka mot ett medeltida samhälle.det finns inget gott i Trumps politik för gemene man när det täller de viktiga frågorna. Allt annat är ren idioti som mest påminner om en religös fanatism.