0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Frågan har varit föremål för många intensiva diskussioner under årens lopp. Bilderna här hoppas jag ger en förklaring till varför det finns ett optimalt deltaT: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=17439.msg173250#msg173250.Det man är ute efter är att hålla huset vid önskad temperatur med så lågt tryck i kondensorn som möjligt. Det gör att deltaT för värmebäraren påverkar pumpens effektivitet. Nu har deltaT inte så stor påverkan, det kan röra sig om några procent man kan vinna med optimal drift.
Om jag tolkar dina grafer korrekt så är det bättre med 0°C deltaT än med 10°C ? (Genomgående högre temperatur på VB vid låg deltaT)
Det man är ute efter är att hålla huset vid önskad temperatur med så lågt tryck i kondensorn som möjligt. Det gör att deltaT för värmebäraren påverkar pumpens effektivitet. Nu har deltaT inte så stor påverkan, det kan röra sig om några procent man kan vinna med optimal drift.
Hej på Er,Vi bor i ett hus som är ca 250kvm. På nedan våningen har vi vattenburengolvvärme och på ovanvåning är det radiatorer. Allt detta är nytt. Men vi har behållit det gamla Daikin systemet som sattes in 2016. Systemet har en utegivare och golvärmn styrs av innegivare i de olika zonerna. Jag vill nu ställa in så att vi har ca 22-23 grader i huset och att systemet inte jobbar i onödan. Jag tycker det är lite ojämn värme från och till. Tex idag när det gick ner mot 0gradigt och vi vaknade var det så himla varmt i huset, 25-27 grader.Vad jag ser går det bara att lägga in en bild. Fråga efter vad ni behöver så kommer jag med fler bilder. Är jätte tacksam för alla svar så vi kan få det lite behagligt och ekonomii huset . MvhMattias