Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny L-L värmepump som inte ger tillräcklig effekt när det är kallt  (läst 2213 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
Jaha, hade missat att det inte var den nyaste pumpen från Panasonic, så det förklarar det lägre priset, ska kolla upp det och se vad priserna ligger på den nya. Även Toshiba har väl en 10 på gång, sen om det i praktiken är någon direkt märkbar skillnad vet jag inte. Troligen inget jag skulle märka, wifi styrning och annat som appar m.m. är rätt ointressant i vårt fall, då den mer eller mindre ska gå konstant samt inte ändras något i gradantal över dygnet, är väl möjligen fjärr styrning av någon luftriktning som behöver göras efter strömavbrott och man inte är hemma på någon dag, nuvarande Toshiba startar om efter strömavbrott men går alltid till samma läge efter, fel läge (enligt hur jag vill ha det såklart).

SUMO 35 känns het, skulle utan problem stoppa in en 13 A, kör det redan till motorvärmarna där det ibland får samsas 2 bilar (blir ju inte lika ihållande som en värmepump), sedan skulle jag väl följa effekten ett tag för att se hur belastningen ligger över tid samt känna på "proppen", går den väldigt varm får jag gräva fram ledningarna och känna på dem, men det är ju så det är tänkt att proppen blir het och brinner av, men kablarna i väggen på sin höjd ljumna, beror ju även på kabellängd, i värsta fall får jag byta till 2.5 kvadrats om jag inte redan har det vid nuvarande pump, tror det men kan vara 1.5, minnet säger 2.5 och då är det inget hinder att köra 16 A, men då tå inte huvudsäkringen något mer, om pumpen verkligen skulle nosa där, men som det sas, 10 A verkar hålla.

Daiking om jag får någon prisuppgift är också av intresse, särskilt om den är billigare än SUMO 35, även Toshiba och möjligen Panasonic. Beroende på pris.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Dom måste troligen uppge vad max förbrukning är även om det är få tillfällen som den kan förbruka så mycket.
Om det är tex 23 grader inomhus , ett par plusgrader ute och man ställer den på 31 grader så kan den behöva 13A om kunden får för sig att köra den så en längre period.
Förbrukningen som står på märkskylten vid nominell effekt vid +7 ute kan nog vara långt ifrån verklig förbrukning.

Normalt sett så är det den maximalt möjliga förbrukningen som ska stå på elprylars typskylt. Jag tror knappast att produktstandarden som följs för CE-märkning av värmepumpar avviker från alla andra liknande standarder i det avseendet.
Alla inverter-luftvärmepumpar jag har tittat närmare på, har en strömtransformator på inkommande matning så microcontrollern har alltid koll på hur mycket ström vp verkligen förbrukar från elnätet.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Normalt sett så är det den maximalt möjliga förbrukningen som ska stå på elprylars typskylt. Jag tror knappast att produktstandarden som följs för CE-märkning av värmepumpar avviker från alla andra liknande standarder i det avseendet.
Alla inverter-luftvärmepumpar jag har tittat närmare på, har en strömtransformator på inkommande matning så microcontrollern har alltid koll på hur mycket ström vp verkligen förbrukar från elnätet.

Bifogar märkskylt på en RW35
Skulle bli lite fel om man utgick säkringsmässigt efter den förbrukningen.
Motsvarande uppgifter står på luft/luft oavsett märke , kanske kan finnas undantag i och för sig.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
Borde bara visa att den drar 820 W och ger 4 kW vid en specifik temperatur, typ en COP beräkning och landar på COP strax under 5.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Det är vid +7
Så det är vid dellast och blir ca 5 i COP
Egentligen en ganska ointressant uppgift då det inte säger något om prestanda vid olika utetemperaturer när det är kallt på vintern eller hur mycket den kan förbruka.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
Precis, men kanske ett grovt mått att jämföra pumpar inbördes om alla använder samma temp, men visst är det intressantare vad de ger och drar vid -15 och -20 C, även vid - 5. Alltså COP vid en rad temperaturer, problemet är väl att de helst borde testas regelbundet av en oberoende testare och inte deras egna siffror.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Det är oberoende test, åtmindstånde tidigare var det eurovent .
För länge sedan så hade SP/Energimyndigheten test med ett gäng olika märken och modeller vid olika utetemperaturer och vid olika laster men finns tyvär inte längre

Vid +7 ute så är varenda värmepump vettig så kan inte se hur dom uppgifterna kan vara vettiga att jämföra med andra.
Man får kika på fastighetens förutsättningar och efter utrymme att montera innerdelen se vilket effektbehov som kan tänkas behövas för att nå en viss yta , gäller även att placeringen av innerdelen fungerar att hålla ganska högt luftflöde om det behöver tryckas iväg.
En så ”tyst” modell vid höga luftflöden är då att föredra om man ofta befinner sig i närheten av innerdelen.
SUMO har rätt stor innerdel och ganska ok ljudnivå vid höga luftflöden, dålig koll på hur dina andra alternativ låter vid motsvarande luftflöden.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
Är inte orolig för ljudet, då det vore illa om det är värre än Toshiban med 13 år på nacken som är helt OK på läge 5 (högsta fläkten), sitter i hallen där även ny kommer att husera, det blir ingen skillnad på placeringen då även pelletskaminen är placerad där samt behöver hjälp av värmepumpens innerdel som Toshiban alltid fixat exemplariskt själv då innerfläkten är manuell.

Men höjden på innerdelen är absolut en grej då den sitter över dörren, men Toshiban har även den en rätt stadig innerdel.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Nu gällde ljudet man står ut med inte bara dig  ;)
Är din nuvarande ca 30cm på höjden så funkar det även med dagens modeller där många är ca 30cm på höjden.
Många har en Toshiba som  bara var 25cm på höjden placerad ovanför dörr/fönster men får inte plats med många modeller idag då det blir för liten luftspalt med innerdel som är ca 30cm
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
OK en generell grej:)
Rätt säker (utan att vara hemma) att det är en: Toshiba Daiseikai 8 RAS25
vi har, var en av de bästa pumparna då och den enda med funktion till kaminen vad det sas iaf, kan det stämma att det är den? 2011.
Det är nära 30 cm innerdel, det var modellen där hela fronten åker upp och täcker annars utblåset, lite besvärligt att beskriva i text, men man ser alltså inte utblåset då pumpen ar avstängs, då är den en hel plast som täcker hela framsidan.

Minns att det var högt COP, jag tyckte då att 25 duger men säljaren sa 35, så gissar att det är läge för 35 nu, då jag i siffror på papper inte direkt ser att nuvarande pumpar är mycket kraftigare än min gamla 25:a, däremot inbillar jag mig att den levererar mindre värme, möjligt en köpt service skulle kunna pigga upp den, men då jag i 1 år eller mer tyckt att luftflödet (på konstant fläkt) varierar i både ljud och luftmängd varierar, känns det som att pengarna kan rulla och det antagligen är klokare att byta.

Brukar dammsuga filtren när jag kommer på det, säg 1 gång/månad under vintern samt göra en rengöring på sommaren genom att spraya IPA och sedan vatten, någon som tycker att de speciella sprayflaskorna på 0-5 liter är mycket bättre än ren IPA? Har gått i tankarna på att testa Bromsrengöring i år bara som test, inget att förlora då det lutar åt byte tänker jag.

Ev börjar Panasonic att gå bort som alt. då dom verkar kräva service (köpt) efter 3 år för att ge 5 års garanti.

Toshiban har inte haft något problem under dessa 13 år, så känner visst förtroende för märket samt att den är bra på flera vis. Men absolut öppen för SUMO 35.
« Senast ändrad: 28 januari 2024, 13:16:34 av skarj »

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Minns ingen Toshiba där fronten åker upp så den sålde jag nog inte men sålt flera andra årgångar av Daiseikai.
Toshiba och deras Daiseikai modeller har varit grymma så bra val vid ett eventuellt byte  tummenupp
Vilken av modellerna som är bäst vid jämförelse av ganska likvärdiga märke/modell är egentligen den som behåller prestandan längst och håller längst och det är helt omöjligt att lista ut dessvärre.
Inköpspris och/eller återförsäljare/installatör är många gånger det som kan vara avgörande när man till slut väljer.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
https://www.protis.hr/products/details/klima-uredaj-toshiba-daiseikai-8-ras16g2kvperas16g2avpe/97877

Oklart om jag får länka, men det är hur den ser ut med fronten uppe (driftläge).

Ja det hade inte varit dumt att i förväg veta vilken som går längst ;)

Känns som pris kontra modell blir vad jag väljer efter, installationsfirmorna här ikring har jag dålig koll på, de jag köpta av sist konkade.

Nu har jag markstativ och vill behålla placeringen så det borde vara minimalt med jobb som jag ser det, alltså en rätt fram installation, vill ha nya utedelen på befintligt markfäste och innedelen likt nuvarande, även rören kanske går att använda beroende på den nya pumpens geometri i rörhänseende.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Ingen modell jag känner igen.
Är det en Daiseikai ?

Ingen fördel att det sitter en vp där då det är mer jobb att få bort det gamla än att ta ett nytt hål som går fort såvida det inte är betongvägg.
Toshiban kan ha en fördel om du ska använda befintligt markstativ då det troligen är samma hålbild på infästningarna och speciellt om det inte är ett justerbart markstativ.
Gamla gummidämpare kan dock vara ett helsike att få bort!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
Japp, det var dem "hetaste" modellen just då, men det fanns en modell med mer slimmad innerdel, men den var mindre modern och lägre COP (Toshiba) hos ett par lokala säljare/installatörer, men båda konkade var av den andra återuppstått med ett annat namn.

OK, känns som en fördel för mig själv om jag skulle stoppa dit en ny pump, men om man jobbar med det är det kanske enklast med en "ren" installation. Har för mig att det var ett rätt dyrt och högt markfäste då det är norrland och en hel del snö vissa vintrar, så en del justering har den absolut, gummidämpare finns:) Ser torra ut, men kan ju sitta iaf.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!