Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilket fett till glidlager på fläkthjulet?  (läst 2093 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Malmen

  • Gäst
Malmen
Vilket fett till glidlager på fläkthjulet?
« skrivet: 20 september 2018, 16:23:41 »
Det lilla glidlagret på vänster sida behöver fyllas med nytt fett då det gnisslar lite och var i princip torrt vid demontering. Vilken typ av fett passar här? Det är alltså ett glidlager med små skåror som ska hålla fettet kvar så inget kullager. Ser nog samma ut på de flesta och det är ingen poäng att byta om det bara saknar fett. Min tanke är att konsistensfett kanske är för segt? Vitt vaselin kanske? Vissa typer av fett förstör ju glidlagret förmåga att självsmörja men det kanske inte gäller här?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Vilket fett till glidlager på fläkthjulet?
« Svar #1 skrivet: 21 september 2018, 11:41:21 »
Om det är en självsmörjande sintrad bussning (brons- eller mässingsliknande material som ser kornigt ut) så ska den smörjas med olja, inte fett. Har den fått porerna igensatta av fett eller något annat olämpligt, så kan man ibland få den användbar genom att lägga den i oljebad och värma upp till drygt 100 celcius .

Plastbussningar eller massiva metallbussningar kan däremot gärna smörjas med fett. Förutom vanligt "universalfett" finns det ju vita eller ljusgröna fetter som brukar användas i finmekaniska sammanhang (typ mekaniken i en videobandspelare från 80-talet).
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vilket fett till glidlager på fläkthjulet?
« Svar #2 skrivet: 21 september 2018, 19:30:59 »
Tränger mig in i tråden.... O undrar om det är möjligt att smörja fläkten till min Nibe Split. Då den tjuter mer o mer :o Innan det blir totalhaveri.
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!