Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tömma radiatorsystem  (läst 7059 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tosses

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
Tömma radiatorsystem
« skrivet: 08 juli 2006, 11:33:17 »
Hej!

Jag ska ta bort 2 radiatorer och undrar om det bara är att tömma systemet och ta bort elementen eller är det något speciellt jag ska tänka på??

MVH Tomas

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Tömma radiatorsystem
« Svar #1 skrivet: 08 juli 2006, 20:03:21 »
Det är bara att tömma, och när du tar bort elementen ha trasor tillhands det brukar komma lite svart vatten som kan bita sig fast i golvet om man inte torkarupp det på en gång.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Peter K

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stuvsta-Huddinge
  • Antal inlägg: 301
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tömma radiatorsystem
« Svar #2 skrivet: 08 juli 2006, 20:53:05 »
Försäkra dig om att det verkligen är tomt i systemet om du tänker lämna rören öppna. Tog bort en radiator i källaren pÃ¥ kvällen, sedan pÃ¥ f.m dagen efter stod jag nere i källaren och fixa lite när det plötsligt började lÃ¥ta och spruta ut vatten en sÃ¥där 10 liter  :o
IVT HT + E 9. 200 meter borra, 195 meter aktivt.
Hus ca 220 kvm byggt 1929/65, Delvis tillägsisolerat.
Totalförbrukning ca 18500 kWh/år

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tömma radiatorsystem
« Svar #3 skrivet: 09 juli 2006, 14:32:40 »
Försäkra dig om att det verkligen är tomt i systemet om du tänker lämna rören öppna. Tog bort en radiator i källaren pÃ¥ kvällen, sedan pÃ¥ f.m dagen efter stod jag nere i källaren och fixa lite när det plötsligt började lÃ¥ta och spruta ut vatten en sÃ¥där 10 liter  :o

Öppnar du luftningsventilerna pÃ¥ radiatrorerna sÃ¥ slipper du dylika överraskningar.  ^-^
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Peter K

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stuvsta-Huddinge
  • Antal inlägg: 301
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tömma radiatorsystem
« Svar #4 skrivet: 09 juli 2006, 18:57:18 »
Tror jag missade det  ::) konstigt att det tog sÃ¥n tid bara  Sc:,h Vilket jag dock är glad för dÃ¥ det annars hade hamnat pÃ¥ hela golvet om det hänt mitt inatten.
IVT HT + E 9. 200 meter borra, 195 meter aktivt.
Hus ca 220 kvm byggt 1929/65, Delvis tillägsisolerat.
Totalförbrukning ca 18500 kWh/år

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Tömma radiatorsystem
« Svar #5 skrivet: 10 juli 2006, 18:11:11 »
konstigt att det tog sån tid bara

Vattnet blir "hängande" i radiatorer och annat som i en upp-och-nerpåvänd flaska ungefär, så det tidigare rådet att öppna alla luftnipplar är bra. Speciellt om man kommer ihåg att stänga alla innan man fyller på vatten igen ;)

Utloggad tosses

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Tömma radiatorsystem
« Svar #6 skrivet: 25 juli 2006, 12:01:39 »
Tack för alla bra råd! Ni är guld värda!

Måste jag fylla på snabbt igen eller kan det stå tomt och i så fall hur länge?

När jag tömde vatten så var det röd brunt! Ska det vara så eller är det något fel?

MVH Tm

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tömma radiatorsystem
« Svar #7 skrivet: 25 juli 2006, 13:56:08 »
Ju snabbare du fyller, desto bättre.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rör-kungen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Tömma radiatorsystem
« Svar #8 skrivet: 10 augusti 2006, 19:21:57 »
Men jisses, är det bara hemmapulare hära?kom ihåg att stänga av cirk-pumpen när du gör detta, enklare om det står stilla=) och upp och ner vänd flaska knepet fungerar bara om man har öppet i ena ändan av ett system

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!