Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: änvända fx ventilation som frikyla  (läst 3519 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

daugaard

  • Gäst
daugaard
änvända fx ventilation som frikyla
« skrivet: 14 juni 2015, 00:36:56 »
Har en ivt bergvärmepump med ett FX aggregat. Testade att mäta lufttemp på in och utgående sida av burken.
Fick 23 grader in och 15 grader ut. Har ett flöde på mellan 50-70 liter per sec.

Undrar om det skulle funka att leda tillbaks en del av den kylda luften och få lägre temp i sovrummen?
Alltså använda fx'en som frikyla och leda kylan i spirorör ist för att montera massa fläktkonvektorer.
Skulle vilja få lite råd och tips pm vad ni tror om en sådan lösning!

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: änvända fx ventilation som frikyla
« Svar #1 skrivet: 14 juni 2015, 07:52:25 »
Är rören tillräckligt isolerade för ändamålet?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: änvända fx ventilation som frikyla
« Svar #2 skrivet: 14 juni 2015, 09:45:02 »
det är väl frånluft som du vill leda in igen?-är det bra ?
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: änvända fx ventilation som frikyla
« Svar #3 skrivet: 14 juni 2015, 11:11:20 »
Frånluft bör pumpas ut och fräsch in.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

daugaard

  • Gäst
daugaard
SV: änvända fx ventilation som frikyla
« Svar #4 skrivet: 14 juni 2015, 12:27:55 »
Rören finns ju inte ännu, ska isf montera 80mm spirorör som jag isolerar.

Och svar ja på att det är frånluft som ska ledas in igen.
Det låter kanske inte optimalt att leda tillbaks frånluften, men om man jämför med tex. kyla med en AC så kyler ju den oxå samma luft som man har inne.
Luften avfuktas ju även lite i FX burken.
Kan ju även ställa på luftflödet lite på FX burken så att luftutbytet i huset bibehålls.


Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: änvända fx ventilation som frikyla
« Svar #5 skrivet: 14 juni 2015, 13:04:25 »
Lite trist när någon går på toa och luften (doften) sprids i hela huset.
Om det är möjligt så skall du nog leda frånluften förbi FX'en med en separat fläkt och låta FX'en kyla inneluften. Men det blir ju några extra spjäll och ventilationsrör.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: änvända fx ventilation som frikyla
« Svar #6 skrivet: 14 juni 2015, 13:20:41 »
Förutom problemet med utebliven ventilation tror jag kyleffekten blir för liten. Krävs större luftmängder, fläktkonvektorer eller traditionellt AC-aggregat. Det sistnämnda kostar inte så mycket inköp.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

daugaard

  • Gäst
daugaard
SV: änvända fx ventilation som frikyla
« Svar #7 skrivet: 14 juni 2015, 16:57:21 »
bajslukten va ett bra tips, hade jag inte tänkt på.
Tänkte ha fuktkontroll så att kylningen av huset upphör när man tex duschar och fukten blir hög. borde kunna lösa bajsdoften med styrning via lysknapp eller rörelsevakt i badrummet/toaletten.

ang. utebliven ventilation så ska ju inte all vent. luft ledas tillbaks in i huset så det blir inget problem.
Och att kyleffekten skulle vara för liten är ju svårt att veta, beror ju på hur kallt man vill ha. den blåser ju iaf ut 15 gradig luft.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: änvända fx ventilation som frikyla
« Svar #9 skrivet: 15 juni 2015, 12:06:52 »
Största problemet är inte kyleffekten, utan att frånluften tas från utrymmen med 'dålig' luft, t ex kök och badrum. Den luften vill man inte skicka in i de rum man normalt sett tar in friskluft i...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

daugaard

  • Gäst
daugaard
SV: änvända fx ventilation som frikyla
« Svar #10 skrivet: 15 juni 2015, 14:13:01 »
har ingen frånluft i köket förutom köksfläkt som går direkt ut "ej via FX" men förmodligen letar sig mat os iväg till frånluftsdonen.
Ska även koppla om så att ventilationen går ner i effekt / stängs av när köksfläkten går, med villkår att det inte är för fuktigt i badrum. isf så ska vent gå fastän köksfläkt är igång. men kylan ska va avstängd iom att det är för fuktig luft som sugs ut. allt detta ska styras med z-wave.

frågan är ju om det räcker för att inte få för "dålig" luft tillbaks till sovrummen, och även om luften skulle hålla tillräckligt bra kvalitet så kanske det blir billigare med vanlig frikyla via kylbatteri / fläktkonvektor som sitter i spirorör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!