Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Missat att gjuta in golvvärme  (läst 15444 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad micke_j

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Missat att gjuta in golvvärme
« skrivet: 07 november 2014, 14:05:38 »
Hej,
Håller på att bygga hus där det är golvvärme på bottenvåningen (ingjuten i platta på mark). Nu har det framkommit att man missat att gjuta in golvvärme i farstun. Lösningen är att bila upp golvet i farstun och gjuta in slingorna som det var tänkt. Golvvärmefördelaren sitter dock i en annan del av huset och det är inte möjligt att bila/skära upp golvet för att göra dragningen mellan fördelare och farstu i plattan som det egentligen skall vara. Lösningen som föreslås är att dra ledningen i väggen. Själv tycker jag att det känns tråkigt att behöva göra dragningen på detta sätt då det känns som en nödlösning. Jag har själv ingen kunskap i området men tänkte höra om någon vet om det är större risker eller annan nackdel med en sådan dragning jämfört med som det var tänkt i plattan?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Missat att gjuta in golvvärme
« Svar #1 skrivet: 07 november 2014, 15:03:32 »
Sätt en bit T rör med en luftningsventil på den högsta punkten i väggen........så funkar det nog.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Missat att gjuta in golvvärme
« Svar #2 skrivet: 07 november 2014, 15:07:02 »
Görs det på rätt sätt så ska det funka.
Måste röret i väggen gå över nån dörröppning eller kan rören dras nertill?
I sista fallet så skarva inte på nått utan ha heldraget hela vägen till/från fördelaren och lufta där.

Sen är det jäkligt viktigt att rören inte förstörs av spik eller skruv...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad micke_j

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Missat att gjuta in golvvärme
« Svar #3 skrivet: 07 november 2014, 23:07:23 »
Måste gå över två dörröppningar samt läggas i en bärande vägg större delen av vägen.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Missat att gjuta in golvvärme
« Svar #4 skrivet: 07 november 2014, 23:29:32 »
Normalt najas slangen vid armeringsnätet......flera cm ned i plattan.

Varför kan matningen ifrån fördelaren ej gå ytligt........dvs ovanför annan slang?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Missat att gjuta in golvvärme
« Svar #5 skrivet: 08 november 2014, 15:32:11 »
En idé är att bila ett spår i betongen precis där trösklarna ska gå för dörrarna och lägga slangen mot golvet i väggen.
Då slipper du besväret med att dra röret upptill med medföljande luftningsproblematik.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Missat att gjuta in golvvärme
« Svar #6 skrivet: 08 november 2014, 15:36:20 »
Du kan få missljud i väggen när temperaturen varierar i ledningarna, det har jag i vardagsrummet där jag dragit slang ovanpå innertaket...
När värmepumpen gjort tappvarmvatten sporrat den ut "hett vatten" en liten stund när växelventilen växlar, och det ger värmeexpansion, som kan ge knackningar i ledningarna när de glider mot träreglar (t.ex.)
Jag skulle absolut försöka få dem att gjuta in dem i sulan istället för i väggen, känns som att de väljer lindrigaste sättet istället för det bästa sättet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Missat att gjuta in golvvärme
« Svar #7 skrivet: 08 november 2014, 19:31:27 »
Ja det kallas för backjobb!
Jag  undrar vart egenkontrollen är, Det där ska inte hända 2014 med alla regler som vi ska efterfölja.
Gör om gör rätt hade jag sagt. Inte en krona i betalning för utfört arbete innan det är efter ritning.
Frångår dom ritningen och du går med på det , glöm inte bort att du då ska ha reviderade ritningar så dom ritar
in ändringen på det du ska ha i din huspärm.
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad micke_j

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Missat att gjuta in golvvärme
« Svar #8 skrivet: 08 november 2014, 23:04:56 »
Ligger ett stråk med golvvärmeledningar som jag antar måste passeras på väg till fördelaren (se den bifogade bilden. Är i KPR som man missat golvärmen.) som jag antar är ett riskmomnet om man skall fräsa ned i plattan. Att dom väljer det lindrigaste sättet är ett som är säkert. Först skulle man inte berätta för mig överhuvudtaget att man missat att dra slingor utan istället bara lägga in elgolvvärme. Sedan kom ett förslag med utanpåliggande dragning på väggen. Nu är budet dragning i väggen. Känns som man vill göra så lite som möjligt. Är ganska så less på det mesta med detta bygge.

Om dragningen i slutändan blir i väggen ska jag naturligtvis ha med det som en revidering på ritningen, bör jag be om något avdrag på priset? Eller räknas det som likvärdigt med dragning i plattan och väggen?

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2963
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Missat att gjuta in golvvärme
« Svar #9 skrivet: 08 november 2014, 23:41:46 »
Hur tjock platta har du? Mina slangar ligger ca 5 cm ned från golvytan och jag har 12cm med betong. Men slangarna kan ju komma högre upp på något ställe så jag skulle inte våga fräsa ned. Jag har hellre de övriga hela än att riskera ha sönder någon av dem. Ytrymmet i sig ser ju inte så stort ut så jag skulle lagt elvärme samt om golvet ändå ska bilas upp lagt ned slang för att eventuellt koppla på någonstans/på något sett.

Tyckte inte någon att det var konstigt att det varken fanns slang eller elkabel i kpr?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad micke_j

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Missat att gjuta in golvvärme
« Svar #10 skrivet: 08 november 2014, 23:49:44 »
Man kan ju tycka att någon borde reagerat på att det fanns ett rum i hela huset som det saknades golvvärme i, men icke. Plattan är 10cm så slingorna borde ligga 8cm ned men man kan väl aldrig vara säker. Ska ligga både vattenburen samt elslinga i farstun.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2963
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Missat att gjuta in golvvärme
« Svar #11 skrivet: 09 november 2014, 00:04:33 »
Tror nog inte de ligger så djupt, först ligger väl armeringsklossar mot isoleringen som kan vara 25-40mm höga och i dessa är armeringsmattan fastsätt. Då ska ju mattorna överlappa varandra i skarv så då växer det på höjden med vad nu det är för tjocklek på armeringen. Ovanpå mattan kommer då slangen som är fastsätt i mattan.

Totalhöjd kan då vara som minst kanske 6cm så då har du ganska tajt om en 16-20mm slang skall ned på 4 cm ytrymme. Men allt går väl att skarva om det skulle gå så dåligt att man hittar en slang om man bilar spår.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Missat att gjuta in golvvärme
« Svar #12 skrivet: 09 november 2014, 00:23:46 »
Kan man inte bara koppla pÃ¥ den slingan som ligger i entrerummet närmast kapprummet? kräver väl ett minimum av betongbilning. Kräver kanske lite mer flöde till den utökade slinglängden men du slipper ta dig fram pÃ¥/i väggar o över eller under dörrposter.  dontknow
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Missat att gjuta in golvvärme
« Svar #13 skrivet: 09 november 2014, 06:56:01 »
Det kan inte vara många m2? Räcker det inte med ytlig elvärmeslinga?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Missat att gjuta in golvvärme
« Svar #14 skrivet: 09 november 2014, 08:35:55 »
Måste vara bäst att bara koppla på sig på en näraliggande slinga. Ev ordna så skarvarna blir inspekterbara.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 698
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!