Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Air condition i lägenhet  (läst 10234 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Xtenzion

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Air condition i lägenhet
« skrivet: 18 december 2008, 11:44:51 »
Hej!

Jag bor i en lägenhet, en etta på 36kvm och den blir väldigt varm på sommaren. Därför vill jag skaffa en ordentlig kylannordning till denna.

Jag köpte en portabel kylare på bauhaus för 2995 men det är en modell med utluftsslang som låter som en dammsugare.

Jag vill skaffa en tyst modell, och som jag förstår det är det billigare med en värmepump än en ren aircondition. Har ni någon att rekomendera, ska gärna vara billig :)

Jag bor i Malmö, några tips på butiker i närheten?

Sen undrar jag hur det är med dessa värmepumpar, när det gäller bilars AC ska man helst köra dem regelbundet för att de inte ska "korka igen", hur är det med värmepumpar?

Tusen tack för er hjälp, känns som en stor djungel detta! Någon som har några tipps på bra installationsfirmor och vad det kan tänka kosta med installation? (har balkong på min lägenhet där man ställa den på stativ eller fästa på tegelväggen)

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Air condition i lägenhet
« Svar #1 skrivet: 18 december 2008, 14:03:56 »
Jag vill skaffa en tyst modell, och som jag förstår det är det billigare med en värmepump än en ren aircondition. Har ni någon att rekomendera, ska gärna vara billig :)
Nej en ren AC är billigare.


(har balkong på min lägenhet där man ställa den på stativ eller fästa på tegelväggen)
Ställ den på markstativ och dra ut dräneringsslangen till en 25L dunk som du kan tömma i duschen/badet.

Utloggad Xtenzion

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Air condition i lägenhet
« Svar #2 skrivet: 18 december 2008, 15:08:07 »
Jag vill skaffa en tyst modell, och som jag förstår det är det billigare med en värmepump än en ren aircondition. Har ni någon att rekomendera, ska gärna vara billig :)
Nej en ren AC är billigare.

Några tips på ställen där man kan köpa billig ren AC ?

Det jag har sett som är hyffsat billigt är på elgiganten som har en värmepump för 6995 + installation för 4990kr vilket är hyffsat billigt, http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=p2Gz6oZKCO5SR0EjA9JBwx1h0000L9XVbU7Z?ProductID=zvnD4QFHCYMAAAEVhL5_MjbM&CatalogCategoryID=L3rD4QFHa1QAAAEOEdBZtSzS

Frågan är om man kan hitta ett billigare totalpris för en ren AC, ska vara en innerdel + ytterdel, ingen portabel med luftslang...

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Air condition i lägenhet
« Svar #3 skrivet: 18 december 2008, 20:53:29 »
Silvan har en AC/VP med snabbkoppling. Den kan din brorsa hänga upp. Pris 5999:-
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Xtenzion

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Air condition i lägenhet
« Svar #4 skrivet: 19 december 2008, 08:39:17 »
Silvan har en AC/VP med snabbkoppling. Den kan din brorsa hänga upp. Pris 5999:-

Får kolla upp det, hoppas att ljudnivån är okey! För det är det viktigaste för min del! Kunna ha igång den när man ska sova. Fick beskedet ifrån hyresvärden att jag inte fick göra några hål i väggarna, så en fast installarerad AC eller värmepump kommer inte på tanke.


Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Air condition i lägenhet
« Svar #5 skrivet: 19 december 2008, 14:41:17 »
Silvan har en AC/VP med snabbkoppling. Den kan din brorsa hänga upp. Pris 5999:-

Får kolla upp det, hoppas att ljudnivån är okey! För det är det viktigaste för min del! Kunna ha igång den när man ska sova. Fick beskedet ifrån hyresvärden att jag inte fick göra några hål i väggarna, så en fast installarerad AC eller värmepump kommer inte på tanke.

Då är du ju tillbaka på ruta 1 om du nu inte kan ersätta ett vädringsfönster eller liknande med ex en spånskiva där du kan göra kabelgenomföringen.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Air condition i lägenhet
« Svar #6 skrivet: 19 december 2008, 18:37:35 »
Rusta o Biltema har ac med ute o innedel. Man hänger bara ut utedelen igenom fönstret.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!