Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ställa in Uponor Push 12  (läst 14254 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jerrycort

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Ställa in Uponor Push 12
« skrivet: 16 oktober 2008, 10:16:55 »
Hej

Har precis installerat en Uponor El push 12 i mitt hus för golvvärmen.
Har 20mm rör förlagt i golv värmekassetter i trä balklaget + 22mm spån + 12mm Golvavjämmning + 10mm klinkers
Panna: Oljepanna: De Dietrich GT113, (ska byta till luft/vatten pump när oljan i tanken tar slut, har ca 800l kvar)

Behöver nu lite hjälp med att ställa in pushen då jag ej känner någon värme.

Vet inte riktigt hur jag ska ställa in ventildelen.

Har två rörs system, Enligt monteringsanvisningar står det att den ska vara vara fullt öppen, Ska den vara i botten?. Alltså skruvat medsols tills det tar stopp?

Sedan har jag två slingor med 20mm rör, en på 33m o en på 24m.

Hur ska jag ställa in strypningen på grenröret på retur delen?

Elpatron borde väl kunna värma slingorna sÃ¥ man känner lite värme iaf pÃ¥ rören. Har ställt in bÃ¥de termostaten pÃ¥ max och reglaget för  max.

Har att just nu är framledningstemp från pannan till radiatorkretsen 25o. Så vattnet i primärkretsen är inte så varmt. Då är ej oljepannan igång då temp i huset är över 21o som jag har ställt in. Men ökar jag tempen till 30o, så ökas framlednings tempen till ca 45-50o.

Alla element blir skolhetta men tilloppsröret fram till pushen blir inte lika varmt. Dessutom är returen fortfarande kall.

Någon som vet vad jag gör fel, verkar vara en inställningsfel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ställa in Uponor Push 12
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2008, 10:21:19 »
Det brukar sitta en trimventil på returledningen, den skall vara fullt öppen (max motsols).
Du måste skruva bort ett lock och sedan öppna ventilen med en insexnyckel.

Maxbegränsningstermostaten skall stå på max, brukar väl vara 45°
Stäng bypassledningen nästan maximalt (om du har termostater på golvvärmeslingorna)
Har du inga termostater på golvvärmen så kan du stänga bypassledningen helt.

Om du inte förstår vad jag menar, eller om jag minns fel, så kan du bifoga en bild över pushen så är det lättare att förklara.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jerrycort

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Ställa in Uponor Push 12
« Svar #2 skrivet: 16 oktober 2008, 11:19:43 »
Här är en bild på shunten



Utloggad jerrycort

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Ställa in Uponor Push 12
« Svar #3 skrivet: 16 oktober 2008, 12:08:01 »
här bild som förklarar delarna med siffror



I ventildelen sitter det en propp med en 6kant nyckel i. Ska denna vara max moturs eller max medurs för att få mest flöde vid tvårörssystem?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ställa in Uponor Push 12
« Svar #4 skrivet: 16 oktober 2008, 12:37:01 »
OK, såg inte ut som jag trodde...

Så vitt jag kan se kan felat vara något av följande:

Dåligt avluftat = avlufta på nr 4 (med alla cirkpumpar avstängda, se till att trycket i radiatorkretsen/expansionskärlet är tillräckligt högt för att du skall kunna avlufta)
Inte öppnad ventildel = Skruva av locket och öppna med en insexnyckel ventildelen (antagligen moturs tills det tar stopp)
Injusteringsventil för tryckfallsreglering ej inställd rätt, prova öppna den för att få högre flöde i golvvärmekretsarna, justera flödet så att du har ca 4 ° DeltaT (skillnad mellan fram/returledning) när framledningstempen är runt 40 grader (under en längre tid)

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jerrycort

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Ställa in Uponor Push 12
« Svar #5 skrivet: 16 oktober 2008, 13:17:37 »
Läste lite mer i monteringsanvisningar.

Visade sig att det finns två stycken spindlar bakom proppen på ventildelen (jag såg bara en 4mm insex nyckel).

Innercylinden (2,5mm insex nyckel) justerar 2rörs- eller 1rörs-system och
Ytterspindeln (4mm insex nyckel) justerar flödet.

För att jag ska ha max flöde med 2rörs system ska innercylinden (2,5mm insex nyckel) skruvas medurs max. Och ytterspindeln (4mm insex nyckel) skruvas moturs max.

Har för mig att innerspindeln sitter (öppen) löst nu så att den är inställd på 1rörs, ska kolla det när jag kommer hem
« Senast ändrad: 16 oktober 2008, 13:19:54 av jerrycort »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!