Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilka regler gäller, är forumet verkligen oberoende?  (läst 2765 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34922
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Med anledning av en debatt som funnits i forumet på senare tid vill jag klargöra vilken inriktning jag har valt för detta forum, och vilka regler som finns när det gäller de inlägg man som gäst eller registrerad medlem skriver.
(Jag kommer även att bifoga ett antal tidigare gjorda privata meddelanden som exempel på vad som kan hända om man inte följer forumets riktlinjer.)

Är värmepumpsforum verkligen oberoende?

Ja, så tillvida att det inte finansieras av stat, kommun, landsting eller likande instutition.
Ej heller finasieras Värmepumpsforum av någon form av sammanslutning av företag med intressen i värmepumpsbranschen.

Huruvida jag är överdrivet lojal mot de företag som annonserar (eller illojal mot de som inte annonserar) är en bedömning som du som besökare eller medlem får göra.
Risken finns, det medger jag, men jag försöker verkligen att inte låta detta påverka mina inlägg.
Skulle ni anse att jag skyddar mina annonsörer eller smutskastar/kritiserar de företag/tillverkare som inte annonserar så får ni naturligtvis ifrågasätta detta i forumet, jag ser dock helst att den typen av kritik framförs via mail till rickard@varmepumpsforum.com , detta så att diskussionen i inläggen får handla om det frågeställaren ville att den skulle handla om.



Nu till regelverket för Värmepumpsforum.

Reglerna är som följer:

Först och främst, använd sökfunktionen http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=search;advanced, det finns MÅNGA frågor som redan ställts och fått ett svar.

1. Reklam i inlägg tillåts inte (med undantaget Tillverkare/Leverantörsforum där tillverkare/leverantörer som "köpt plats" i forumet får marknadsföra sina produkter)
2. "Svartlistning" av personer, installatörer eller företag tillåts inte (omöjligt att kontrollera sanningshalten i den typen av inlägg)
3. Namngivning av enskilda företag eller installatörer får inte göras, även om man anser sig orättvist behandlad. (Omöjligt att kontrollera sanningshalten)
4. Upprepanden av varningar för vissa värmepumpar tillåts inte.
5. Posta inte samma fråga i flera kategorier
6. Var tydlig i din rubrik när du vill ha hjälp, skriv t.ex. hellre "Ny IVT som brummar" än "HJÄLP" om du vill ha hjälp med en brummande IVT.
7. Tänk på vad du skriver, läs helst igenom ditt inlägg innan du postar så att andra verkligen kan förstå vad du menar.
8. Var saklig, detta forum är ett seriöst forum, ryktesspridning får ske på annan plats.
9. Skämta gärna, men se till att det framgår i inlägget, gärna genom att bifoga en smilie, allt för att undvika missförstånd.
10. Moderatorer och administratör har rätt att redigera eller plocka bort inlägg som inte följer ovanstående regler.

Fler regler kanske kommer...

Undantag från dessa regler tillåts dock i vissa fall och beror på t.ex.

1. Nya medlemmar och gäster kontrolleras mer rigoröst, inga större undantag från ovanstående regler tillåts, i vissa fall plockas meddelanden bort som misstänks vara reklam eller liknande även om det inte var meningen med inlägget.

2. Väl kända medlemmar, vars integritet och seriositet är känd, kan tillåtas framföra mer allvarlig kritik och t.o.m i vissa fall få nämna namn på företag/tillverkare eller leverantörer, detta är dock i undantagsfall och om sanningshalten i påståendena kan verifieras.

Nu till en liten debatt som försiggått i forumet en tid.

Bakgrund:

Jag anser att Panasonic och Kinnan har fått ta emot ogrundad kritik, upprepade gånger och av några olika medlemmar.
Genom att bemöta inläggen direkt i forumet, med en mer nyanserad bild av den kritik de framfört, utan större framgång har jag till sist sett mig "tvingad" att kontakta vissa av de inblandade via funktionen PM (personligt meddelande).
Inte alla är mottagliga för kritik, hur än välgrundad den må vara, det har jag förstående för, men jag åsidosätter ändå inte de regler jag satt upp för forumet.

I detta fall gäller PM:et medlemmen "Gäst".


Citera
Hej Gäst.

Jag anser att du gått för långt i din kritik av Kinnan och Panasonic, det är inte längre seriöst.

Att ens nämna en grupptalan, även om det är med glimten i ögat är definitivt att gå för långt och kan menligt skada nämnda företag.

Det finns ett antal exempel på Panasonic-ägare som gjort besparingar i paritet med dina, så att Toshiban skulle vara så mycket bättre att "allt annat" bara är skräp är inget annat än nonsens.

Tänk på att tusentals besökare läser inläggen i värmepumpsforum, de flesta helt utan kunskap, kritisera gärna olika värmepumpar, men gör det på en saklig nivå, och nämn inte företagsnamn annat än i undantagsfall.

Jag driver inte detta forum för att skada några företag, jag har inte tidigare, och kommer inte framöver att tillåta smutskastning av enskilda företag eller installatörer i detta forum.

Svarta Listan, finns hos Konsumentverket, eller var det R&R?, där kan den få vara.

Vill du öppet kritisera Kinnan eller Panasonic kan du göra det i de andra värmepumpsforum som finns att tillgå.
T.ex. hos SVT eller annan aktör.

I detta forum ser jag gärna att du fortsätter skriva dina inlägg, men försök hålla dem sakliga eller, i de fall du behagar skämta (som bevisligen uppskattas av många i forumet) så var tydlig med att det är ett skämt och inget annat.

En Smiley som glöms bort gör ju faktiskt ett skämt till "en sanning".

m.v.h.

/Rickard

Han svarar:

Citera
Ja, jag får väl "lägga band" på mig. 
Har du tagit bort mitt svar angående programvarufel  till "Gamle Rödskägg", förklara varför är du så snäll!!
Det är ju troligt att det kan vara så. Om du finner någon mening "jobbig" i mina inlägg, upplys mig om det och redigera den om du mår bättre/så önskar.
Och nu börjar ju nyblivna panasonicägare "komma igång" med rubriker som "Dålig E9DKE?" osv.
Och man kan ju faktiskt inte annat än komma fram till att om det är som dom säger, dessutom relativt dom diagram som presenteras av Kinnan att:
1. Ja dom verkar vara inte så bra som reklamen säger / alternativt väldigt ojämn kvalitet.
2. Kinnans siffror/reklam är riktigt fel/alternativt på gränsen till bondfångeri relativt kunders erfarenheter som nu börjar ploppa in i forumet.
Detta är det väl bra om tilltänkta kunder upplyses om, eller?
3. Av någon anledning infriades inte deras förhoppningar relativt det som reklamen lovat dem.
Javisst, det är inget problem med att "hämta mer energi från luften på årsbasis" än jag gjort i i just mitt hus med en panasonic, t.ex. om man värmer en tennishall på Island/skåne med den!!! Obs ingen Smiley!!

Ps. Du får väl skicka lite diskreta privata mail till alla dom också, så dom inte berättar om sina upplevda erfarenheter som kan missgynna Kinnan/Ventilationsutveckling/Ahlsell osv. Nästa gång kan det vara vilket annat märke som helst.
Ej att förglömma att Nordic Air / Strateg Trade genomgått liknande "stålbad" på forumet, till tilltänkta vp-konsumenters bästa.
Jag har tagit kopior av ditt mail, och tänker publicera både det och mitt svar i forumet/annan plats om du inte kommer med väldigt bra / juridiskt hållbara argument för att det jag nu svarat till dig inte "får" komma till forumets/allmänheten kännedom. Du får någon dag på dig. 
Jag ser helst att konversationen förs på öppen plats i forumet.
/ mvh  "Den jobbiga typen"

Jag svarar: (Mina kommentarer röda)

Citera
Citat
Har du tagit bort mitt svar angående programvarufel  till "Gamle Rödskägg", förklara varför är du så snäll!!


Även detta inlägg innehöll förslag/påståenden eller antydningar att en grupptalan mot Panasonic skulle kunna bli tänkbar. I mina ögon rent nonsens.

Citat
Och nu börjar ju nyblivna panasonicägare "komma igång" med rubriker som "Dålig E9DKE?" osv.


I denna tråd som du refererar till försöker personen ifråga att värma ett hus på ca 150 m2 vid -8 grader med 2-3 kW.
Det är inte möjligt, utan att man tillför en massa energi på annat sätt, t.ex. via hushållsel i form av torktumlare o.dylikt.

Han må skriva att han är missnöjd, men det är inte värmepumpens fel i så fall.
Ett hus av den storleken drar ca 5-8 kW vid nämnda utetemp. En riktigt modern välisolerad villa med värmeåtervinning ca 4 kW.

Huruvida vingarna och fläktvarvtalen skall återgå till andra lägen än de av brukaren inställda efter avfrostning vet jag inte, det kan mycket väl vara fel på värmepumpen. Konstigt om det inte fanns några värmepumpar som är defekta när det antagligen sålts tusentals av just den modell han nämner.


Citat
1. Ja dom verkar vara inte så bra som reklamen säger / alternativt väldigt ojämn kvalitet.
2. Kinnans siffror/reklam är riktigt fel/alternativt på gränsen till bondfångeri relativt kunders erfarenheter som nu börjar ploppa in i forumet.
Detta är det väl bra om tilltänkta kunder upplyses om, eller?
3. Av någon anledning infriades inte deras förhoppningar relativt det som reklamen lovat dem.
Javisst, det är inget problem med att "hämta mer energi från luften på årsbasis" än jag gjort i i just mitt hus med en panasonic, t.ex. om man värmer en tennishall på Island/skåne med den!!! Obs ingen Smiley!!


Detta är den bedömning du gör, min bedömning är att dina påståenden gäller samtliga värmepumpstillverkare, ingen nämnd, ingen glömd.

Att du lyckas värma ditt relativt stora hus med bara ca 2.5 kW vid -20º (eller vad det nu var) är ett under, och undret beror inte på din värmepump utan har andra orsaker, detta finns det ingen tvekan om. Jag är dock glad över att du är nöjd med din värmepump.

Om du inte finner dig i de regler som jag satt upp för forumet så tycker jag att det är synd, men jag kan inte låta dig fortsätta smutskasta enskilda företag i all oändlighet när jag inte låter andra göra det.

Denna fråga har avhandlats tidigare på öppen plats i forumet ett antal gånger, jag har alltid fått ett massivt stöd för den inriktning jag har på forumet, seriöst, sakligt och utan en massa mer eller mindre ogrundade påhopp på enskilda individer, installatörer eller företag.

Du får mer än gärna publicera vår debatt på valfri plats i forumet, jag känner mig i denna fråga helt trygg i min förvissning om att jag:

1. Kommer att få stöd för min linje med avseende på ovanstående frågor.
2. Inte har "varnat" dig för att skydda (specifikt) Kinnan, Ventilationsutveckling eller Ahlsell. Utan för att den kritik du framfört har fått stor plats i forumet redan, den är alltså väl känd, och att upprepa det hela i vart och vartannat inlägg dagarna i ända blir rena förföljelsen av i detta fall Kinnan.

Jag vill dessutom tillägga att Nordic Air/Strateg Trade har fått ett stålbad som du säger, min bedömning är dock att den kritiken har varit mer väl underbyggd, den har inte upprepats i lika stor omfattning och den kritiken har ofta framförts med stöd av tidningsartiklar, tv-program eller liknande. Även den kritik de har fått har dock i vissa fall legat på gränsen av vad jag tillåter.

Juridiska argument eller ej, det åligger mig och ingen annan att avgöra vilken typ av diskussionsforum jag vill driva, som i varje diskussionsforum gäller även här att jag kan redigera eller ta bort de inlägg jag anser vara:

Felaktiga
Osanningsenliga
Reklam
Smutskastning
Av skada för enskild individ, installatör eller företagare/företag
Rent nonsens
Upprepande av tidigare redan införda fakta, kritik eller liknande

Som sagt var, publicera gärna, även om jag tycker att det är onödigt så kan det vara en fördel för mig att min viljeinriktning med forumet klargörs för forumets nya medlemmar och besökare.
Min trovärdighet som oberoende och objektiv ägare/administratör av värmepumpsforum stärks av just den typ av diskussion vi nu för, det har den tidigare gjort, och jag tror den kommer att göra det även denna gång.

m.v.h.

/Rickard

Han skriver sedan i forumet:

Citera
Jag går nog på Rickards linje att inte publicera hans mail på öppen plats av omtanke om honom och credit för det fina forum han tillhandahåller.

Var och en får försöka tolka huruvida mitt agerande i denna fråga beror på att jag vill skydda (i detta fall) Kinnan, eller om det beror på att samma regler som gäller för andra även skall gälla för "Gäst".

Med tanke på den stora genomslagskraft som värmepumpsforum har vill jag inte medverka till att sprida obekräftade rykten om några företag i detta forum, saklig kritik i rimlig mängd tillåts dock och är en förutsättning för att forumet skall ha ett berättiggande.

Observera att jag inte vet om Panasonics värmepumpar är bättre eller sämre än andra, jag tror inte att Gäst vet det heller, och jag försöker minimera den skada som fortsatt kritik av Kinnan i detta fall skulle kunna resultera i.

Dessutom, Panasonics värmepumpar sälj av många som paralellimporterar dem*, med dåliga eller obefintliga garantier, de monteras ofta av amatörer eller lekmän som inte vill, vågar eller kan ta något ansvar med avseende på funktionen eller eventuella garantianspråk.
Att Kinnan, som jag anser bedriver en seriös verksamhet, skall behöva klä skott för alla de som inte gjort/fått en adekvat utförd installation av en paralellimporterad värmepump är inte sakligt.

*Det finns dock företag som paralellimporterar värmepumpar som bedriver seriös verksamhet, jag drar inte alla "paralellimportörer" över en kam.

Alltid finns det någon som har ett ont öga till någon speciell tillverkare/leverantör/importör eller ett visst fabrikat, om jag inte styrde forumet när det gäller denna typ av inlägg skulle det till slut varnas för alla, vilket inte är rimligt.

Kom gärna med frågor och synpunkter så skall jag försöka förklara mitt handlande och min ståndpunkt i denna och liknande frågor.

m.v.h.

/Rickard
« Senast ändrad: 20 november 2005, 07:56:08 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!