Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Brusande ljud radiator  (läst 1937 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johan29j

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Brusande ljud radiator
« skrivet: 08 februari 2020, 19:28:41 »
Upplever följande problem. Varmt på övervåningen (radiatorer) lagom på nedervåningen. Då vi har öppet i nock känns det som man skulle ha lägre flöde till radiatorerna och mer till golvvärmen. Har pumpen inställd enligt klistrad optimeringsguide. Kör kurva 5/0. Ligger runt 70-80% på värmebärar pump 1. Höjer jag hastigheten på pumpen bakom luckan får jag väldigt högt brusande ljud i radiatorerna (ja dom är luftade ungefär 100ggr) ingen luft vid något av tillfällena . Hur skall man tänka runt värme dt och dt börsvärde?
Vad tror expertisen?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Brusande ljud radiator
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2020, 19:51:11 »
GV styr av vad ? finns strypventiler på fördelarna om det finns sådana och där går att öka flödet på GV

Utloggad johan29j

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Brusande ljud radiator
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2020, 20:16:53 »
Styrs enligt bild. pumpen bakom luckan står på 1 (ökar jag till II ökar brusandet.

den svarta skruven har jag fått för mig reglerar flödet till radiatorerna. denna är inställd på 2 (4 normalt) den röda skruven under pumpen reglerar ju returen på något vis, när denna öppnas mer ökar brusandet. men värmebärarpump sjunker och DT ökar.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Brusande ljud radiator
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2020, 22:39:47 »
Har du provat med att stänga ner lite pÃ¥ radiatorern, det är kanske sÃ¥ att mesta flödet gÃ¥r dit, vart gÃ¥r prisolrören i nedre högra hörnet. är den övre fördelaren varmare än undre,  den övre sitter det strypventiler pÃ¥ och den under ställdon, det gÃ¥r att öppna lite pÃ¥ strypen. En tumregel är att skillnden ( Delta T ) mellan in och ut pÃ¥ GV-slingorna bör ligga pÃ¥ ca 4 C .
Är det 1-rörs eller 2 rörs system du har för övrigt

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Brusande ljud radiator
« Svar #4 skrivet: 08 februari 2020, 23:13:19 »
Vilken värmepump har du? Funderar på om du kan köra lite högre totaldelta. Då blir det tystare. Beroende på köldmedium så är olika totaldelta bäst.

Testa göra totaldelta 5, 6 och 7 och se vad auto sätter för hastighet på laddpumpen eller motsvarande, vad det nu är för värmepump..

Utan att veta hur ditt system ser ut, men svart brukar vara balansen mellan element och golvvärme. (Manuel shunt). Den röda är klurig att ställa in rätt. Se om manualen har en bra förklaring. Jag är osäker på om jag vill dela min strategi.
Den vita är maximal temperatur så du inte skadar slingorna kallaste dagen eller om värmepannan får fnatt.

Den pumpen, har den 4 olika lägen utöver I II III?
Har du hittat elementens pump?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad johan29j

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Brusande ljud radiator
« Svar #5 skrivet: 09 februari 2020, 07:14:14 »
VP är en Nibe F750
Flödet på radiatorerna på övervåningen står på ca 3. allt där över gör att det bli ännu varmare samt att bruset ökar. det är två rörs system. radiatorerna är varma på toppen och svalar i botten ca 3-4grader
Som jag tolkar det är pkt 1. den manuella shunten som reglerar flödet till radiatorerna, denna borde skruvas ner mer för att få ett mindre flöde till radiatorerna? eller reglerar den endast temperaturen?
PKT 2. säkerhets termostat så det inte går för varmt vatten ut till golvvärmen.
PKT 3. denna känns som en reglerventil för att reglera flödet/trycket i golvvärmen. ju mer jag skruvar upp denna desto mer brus. ju mer jag stänger den ju mer ökar värmebärarpumpen (har jag för mig)

Bifogar lite bilder på hela anläggningen.
vad det gäller shuntpumpen vid golvvärmefördelarna så känns det ju som om denna reglerar golvvärmen och den som sitter bakom luckan på VP reglerar radiatorerna?



Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Brusande ljud radiator
« Svar #6 skrivet: 10 februari 2020, 14:00:08 »
Får väl svara när ingen annan gjort det.

Skippa lite det jag skrev om laddpumpen ovanför. Det gäller inte den pumpen du har. Men jag vill återkomma till det ämnet senare faktiskt. Men jag vill kunskapsberika mig själv om optimalt delta över ditt köldmedium först och sedan föreslå ett annat delta T börvärde, varför jag hakar mig på det är för att jag har läst att det är en kompromiss, om du har oljud så kanske det är värt att lämna kompromissen.
Men först får lite annat ordnas, ditt system ska funka så som majoriteten kör det.

Det brukar vara kopplat så att golvvärmestigaren (under termostaten) är samma rör som elementens stigare via T-kors. Och returröret där är det andra och kopplat på samma vis.

Om man får för mycket ös i golvvärmefördelaren, säg vi överdriver lite. Max golvvärmepump, max golvvärmeshunt och vidöppen returventil. Då ska man kunna styra bort allt flöde till elementen genom att "sno" flödet helt. Så det är detta som blir lite balansgången man jagar/har möjlighet till. Det är därför det känns som shunten ställer radiatorflödet, när den egentligen ställer det blandningsförhållandet i återanvänd returvärme med ny stigarvärme i golvvärmefördelaren. Då reglerar man även sugförmågan i stigaren ut från värmepumpen. Suger man mer där så sjunker delta T till elementen, även flödet och bruset med samma inställning på cirkulationspumparna.
Jag är lite osäker på om läge 1 (F750) verkligen räcker för bra funktion, men med tanke på att det brusar så verkar det tillräckligt.

Innan man fortsätter, kan du kolla alla radiatorer hur strypventilen i radiatorkopplet står? Om inte, gör en fin liten tabell med blyerts:

| Elementets placering | Antal varv till botten (datum) | Antal varv som är vidöppet | Nuvarande inställning mätt från botten |


Strypskruven sitter bakom ett lock, stor insexskruv borde sitta bakom. Det droppar vatten långsamt när locket tas bort. Skruva längst in till stopp och anteckna hur många varv det krävdes för att komma dit. Skruva sedan längst ut till stopp och anteckna hur många varv det blev. Lämna skruven där tillsvidare och på med locket.

När alla element har utskruvad returstrypning bör det vara tyst. Är det inte tyst så kan det vara värt att se om du har en dold strypning grundinställning bakom termostaten. Men troligen inte.

Sedan för att få ordning på elementkretsen, stryp de elementen som är för varma tills alla element blir lika varma. När du är klar finns minst ett helt ostrypt element.
Första hälften av returstrypskruven brukar vara verkningslös.

Om du ändå får problem med ljud från radiatorn så finns det termostathus/koppel som är utvecklade för att ge minimalt brus. Kika MMA's hemsida.

När elementen är ok så kan man fokusera på balansera in golvvärmen och radiatorerna ihop.
« Senast ändrad: 10 februari 2020, 14:08:14 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad johan29j

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Brusande ljud radiator
« Svar #7 skrivet: 11 februari 2020, 22:29:18 »
Tack Hbergren. Följde ditt råd och efter sista elementet upphörde ljudet. Har nu samtliga termostater satta på typ 3-4 (6). Ser ingen direkt skillnad på pumpen men känns som att golven &blivit svalare och elementen varmare. Ca 12 timmar sedan justeringen. (Kan ju bero på vädret med). Frågan är ju nu hur jag säkerställer att jag har rätt flöde i golvvärmen kontra elementen. Som jag skrev tidigare önskar vi få mer värme på nedervåningen och mindre till elementen på övervåningen.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Brusande ljud radiator
« Svar #8 skrivet: 11 februari 2020, 23:31:19 »
Tack Hbergren. Följde ditt råd och efter sista elementet upphörde ljudet. Har nu samtliga termostater satta på typ 3-4 (6). Ser ingen direkt skillnad på pumpen men känns som att golven &blivit svalare och elementen varmare. Ca 12 timmar sedan justeringen. (Kan ju bero på vädret med). Frågan är ju nu hur jag säkerställer att jag har rätt flöde i golvvärmen kontra elementen. Som jag skrev tidigare önskar vi få mer värme på nedervåningen och mindre till elementen på övervåningen.

Vad kul! Fenomenet som uppstått känns rimligt. Håll lite koll så du inte får något kallare element när det blir kallt ute.

Ha elementtermostaterna vidöppna på alla rum som inte är i söder. Där kan man strypa till efter behov när solen ligger på. Värmepumpen mår bättre och systemets balans blir bättre desto mer som är öppet hela tiden.

Sänk värmekurva eller förskjut hela kurvan nedåt om elementen är för varma oavsett upplevd golvvärme.

Är golvvärmen för kall och elementen lagom, justera golvvärmeshunten lite och se om du får upp framledningen lite på golvvärmen. Lite i taget som du har märkt. Testa ändra 0.5 enhet och se hur det stabiliserar sig. Du kanske har bättre känsla än mitt förslag.

Är golvvärmen lagom och elementen för kalla och samtidigt som deltaT är mer än 8c över elementkretsen. Då hade jag testat en hastighet snabbare på pumpen i F750.
Mät med IR-termometer på målade eller tejpade rör. Eller med någon termometer med utegivare på sladd som monteras mot på ett rör i taget. Man kan isolera toapapper och fästa maskeringstejp. Bara för att få ett värde snabbt.

Är golvvärmen lagom och elementen kalla med deltaT mellan 5 och 8, samtidigt som om golvvärmeshuntomställning gör att både element och golvvärme kan bli för kalla. Höj i detta fall värmekurvan eller punkförskjutning.

Kika Nibes manual om du är osäker på om punktförskjutning eller värmekurva är det som ska ändras.

Ett tips för att se om golvvärmen kallar på värme eller inte; de blå ställdonen har ett litet fönster, en liten rektangulär nedsäkning i plasten på framsidan. När det är helvitt där, då kallar respektive rumstermostat på värme. Om de flesta är stängda och man tycker golvvärmen är för kall, och kanske vill shunta om. Då får man höja respektive golvvärmetermostat istället. Har du lika många golvvärmetermostater som ställdon?
« Senast ändrad: 11 februari 2020, 23:44:08 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad johan29j

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Brusande ljud radiator
« Svar #9 skrivet: 12 februari 2020, 21:42:44 »
Tack Hbergren för fantastisk feeedback.

När du skriver "är golvvärmen för kall och elementen lagom, justera golvvärmeshunten lite och se om du får upp framledningen lite på golvvärmen. Lite i taget som du har märkt. Testa ändra 0.5 enhet och se hur det stabiliserar sig. Du kanske har bättre känsla än mitt förslag." menar du då att jag skall strypa den röda skruven som jag benämnt som PKT 3 eglerventil för att reglera flödet/trycket i golvvärmen?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Brusande ljud radiator
« Svar #10 skrivet: 13 februari 2020, 01:09:29 »
Tack Hbergren för fantastisk feeedback.

När du skriver "är golvvärmen för kall och elementen lagom, justera golvvärmeshunten lite och se om du får upp framledningen lite på golvvärmen. Lite i taget som du har märkt. Testa ändra 0.5 enhet och se hur det stabiliserar sig. Du kanske har bättre känsla än mitt förslag." menar du då att jag skall strypa den röda skruven som jag benämnt som PKT 3 eglerventil för att reglera flödet/trycket i golvvärmen?
Nej, jag menar 1:an där. Ha den röda 3:an vidöppen tillsvidare.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!