Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bästa sätt att värma vatten till golvvärme för mig  (läst 1947 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad acidflash

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Jag har köpt ett hus som jag får tillträde till om ett par månader.

För tillfället så sköts uppvärmningen utav huset samt varmvatten utav en NIBE EVC 13 kopplad till en NIBE Compact. Dessa köptes av förra ägaren ca 2 år sedan.

Huset ligger i Göteborg, är enplan och ca 130m2.
Nuvarande el förbrukning ligger på ca 30000KWH/år vilket är väldigt mycket.
Vi kommer att tilläggsisolera golv (träbjälklag på krypgrund) samt tak.


Vi kommer under renoveringen att installera Uponor golvvärme i hela huset.

Tanken var att ersätta elpannan med en Ecodan luft/vatten värmepump. Denna skulle både förse varmvatten samt golvvärmet.

Värmepumpen installerad och klar ligger på ca 90,000kr. Då vi endast planerar att bo i huset i ca 3 år så börjar jag fundera på billigare alternativ.

Skulle jag kunna göra följande:
- Använda mig utav den befintliga elpannan samt VVB enbart för tappvatten.
- Köpa en liten elpanna med expansionskärl och pump för golvvärmet, att ha den som en slutet krets där elpannan enbart används för att värma upp vattnet som kommer i retur. tex

https://beta.blocket.se/annons/ostergotland/elpanna_for_golvvarme_mm/84934393


Eller ni har kanske en bättre lösning?

Tack


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Värmepumpen kommer väl att höja värdet på huset när du säljer det om tre år? Elpanna och 30 000kWh per år kommer däremot att avskräcka en del spekulanter...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad acidflash

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Så här ser energideklarationen ut.

Har jag förstått det rätt att den total elförbrukningen är ca 30000kwh men uppvärmning samt varmvatten står för ca 15000 utav detta?

Sen förstår jag absolut hur du tänker med värmepumpen som en investering i husets framtida värde...

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nja, du har nog läst i fel ruta. Ett normalt år förbrukar huset 16917 kWh, varav 2460 kWh till tappvarmvatten.

De där 30000 kWh är en schablonberäkning på hur mycket energi elleverantören använt för att tillverka elen som huset förbrukar. Det kan vara intressant när man vill jämföra olika energislag, framför allt i ett miljöperspektiv.
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad acidflash

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nja, du har nog läst i fel ruta. Ett normalt år förbrukar huset 16917 kWh, varav 2460 kWh till tappvarmvatten.

De där 30000 kWh är en schablonberäkning på hur mycket energi elleverantören använt för att tillverka elen som huset förbrukar. Det kan vara intressant när man vill jämföra olika energislag, framför allt i ett miljöperspektiv.


Tack för svar, då ser det lite ljusare ut då :)

Med tanke på att förbrukningen litter på 16917 kWh så blir det ju ännu mer lockande att inte köpa en luft/vatten värmepump utan använda mig utav den befintliga anläggningen.

Men frågan är hur jag ska göra för att få en sån bra lösning som möjligt...

Vet du ifall lösningen som finns på blockt.se hade fungerat?

Tack

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Har du redan en nästan ny elpanna så är det väl bättre att använda den?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad acidflash

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Huset har idag vattenburen element, vet du ifall den är ett slutet system för uppvärmning?

Och om inte vad behövs för att ansluta golvvärmet till ett slutet system.

Tack

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Ja, det är ett slutet system om man inte har gjort någon väldigt märklig specialkoppling. I princip är det bara att koppla in golvvärmen istället för radiatorslingan och ställa in en lämplig värmekurva...


På vilket sätt är evc'n kopplad till varmvattenberedaren? Är det bara elektriskt?
« Senast ändrad: 03 juli 2019, 14:25:18 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!