Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Sjövärme till större hushÃ¥ll.  (läst 11909 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KaptenHaddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
Sjövärme till större hushåll.
« skrivet: 13 december 2014, 09:09:43 »
Hej.
Är spekulant på ett hus som har sjövärmeslang dragen men ej installerad.
Lite info om huset
Byggt på 20-30 tal
Gamla stora gjutjärnselement.
Orginalpanel och fönster.
Fönstren kommer över tid få energiglas på insidan.
Byggarea 134 m2
Boarea 283m2 fördelat på tre plan.
Markplan: 2 hallar, sal i fil, pigkammare/kontor, kök.
2:a våning: bibliotek/tv-rum, 3 sovrum,badrum.
3:e våning med egen entre: hall, 2 rum med sovalkov, varav ett med kök, dusch/toalett.
Hel källare

Källaren ska tilläggsisoleras.
På sikt kommer taket ses över och kanske även panelen bytas och isoleras om.

Men nu är det sjövärmen som prioriteras.

Så hur stor pump bör jag ha?
Detta projektet har väldigt snäv budget så det får inte dra iväg hur mkt som helst.
Jag skulle kunna tänka mig en begagnad pump, även om det kanske är dumt med tanke på räntor o så.

Men ni experter vad bör man satsa på för att kunna värma huset ordentligt?
Slang är som sagt redan dragen o fylld det finns 2 nya rätt stora akumulator tankar oxå.
Vad bör jag räkna med att få lägga innan det är klart?

MVH/


MVH/
« Senast ändrad: 13 december 2014, 09:12:51 av KaptenHaddock »

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Sjövärme till större hushåll.
« Svar #1 skrivet: 13 december 2014, 09:33:16 »
Hej!
Om du har snäv budget skall du inte köpa detta hus!

Huset behöver säkert närmare 20 kw:s pump. Några viktiga frågor! Hur lång slang är det satt i sjön? Hur varmt vatten går till raddiatorena när det är som kallast.

Detta kommer att kosta en hel del och det kommer också att kosta en hel del att värma trots att du har VP (dock mycket billigare jämfört med el/olja).
« Senast ändrad: 13 december 2014, 09:34:59 av Tumpi »
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad KaptenHaddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Sjövärme till större hushåll.
« Svar #2 skrivet: 13 december 2014, 09:45:41 »
Tja, jag är relativt medveten om kostnaderna men vill gärna ha nån form av schablonuträkning av någon med koll.

Till saken är att det finns 2 rum som hyrs ut så det blir intäkter och inte bara kostnader.

Sen finns även en öppen spis jag tänkte sätta en insats i.

Så ja måste alltså ha en så stor pump..
Skulle typ en som denna fungera?
http://www.blocket.se/jamtland/Varmepump_21_KW_56661598.htm?ca=3&w=1

Hej!
Om du har snäv budget skall du inte köpa detta hus!

Huset behöver säkert närmare 20 kw:s pump. Några viktiga frågor! Hur lång slang är det satt i sjön? Hur varmt vatten går till raddiatorena när det är som kallast.

Detta kommer att kosta en hel del och det kommer också att kosta en hel del att värma trots att du har VP (dock mycket billigare jämfört med el/olja).

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Sjövärme till större hushåll.
« Svar #3 skrivet: 13 december 2014, 10:02:27 »
De frågor jag ställde är mycket viktiga att besvara för att få reda på förutsättningarna för om det går med värmepump + var finns huset, vad är det uppvärmt med nu + hur mycket olja/el/ved har det förbrukat!

Du har två ac.tankar så det skall inte vara något problem att sätta in en stor pump. Du gör en större besparning på att köpa en optimal VP istället för att sätta pengarna till en insats till spisen.

Det finns de med mera erfarenhet här som kan bekräfta om 20 kw är ok. Det går även bra med en mindre vp, men då blir besparnignen mindre eftersom du måste köra mera på el-patron. Om priset säger jag ingenting. Att köpa begagnad VP är något jag inte skulle göra eftersom jag inte vet under vilka förhållanden den har gått, kan ju vara att den har fått göra ett riktigt slavarbete under de år den varit i använding. Om jag mot all förmodan skulle köpa en begagnad vp skulle jag ha någon kunnig kyltekninker att gå igenom den före köpet (protokoll på jobbet).
« Senast ändrad: 13 december 2014, 10:05:15 av Tumpi »
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Sjövärme till större hushåll.
« Svar #4 skrivet: 13 december 2014, 11:24:27 »
Hur många meter slang finns det i sjön?

Det kostar en del att installera en pump. Är pumpen begagnad ska den kostnaden slÃ¥s ut pÃ¥ ett mindre antal Ã¥r. Sen är frÃ¥gan om det är hämtpris. Köper man en ny pump brukar transporten ingÃ¥. Med tanke pÃ¥ sÃ¥dana saker tycker jag säljaren har en väl hög tanke om sin pump även vid nedsatt pris. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad KaptenHaddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Sjövärme till större hushåll.
« Svar #5 skrivet: 13 december 2014, 11:26:54 »
Ska ta fram fakta ang slanglängd etc.
Och som sagt med tanke på ränteläget kanske det bara är dumsnålt att inte titta på en ny pump inkl installation..

MVH/

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Sjövärme till större hushåll.
« Svar #6 skrivet: 13 december 2014, 11:29:38 »
Be att få en kopia på testprotokollet, kan bli bra med den pumpen.
Men som sagt det mÃ¥ste finnas tillräckligt med slang i sjön och det mÃ¥ste vara rätt lagt i strandkanten framförallt.  Finns det nÃ¥gon dokumentation pÃ¥ slangläggningen? Kommunen kräver det idag.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad KaptenHaddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Sjövärme till större hushåll.
« Svar #7 skrivet: 13 december 2014, 11:37:05 »
Slangen är lagt för länge sedan minst 4 år sedan.
Jag vet inte hur den är lagd eller hur lång den är, men jag ska som sagt ta reda på det.
Jag antar det finns förhandlingsläge på begagnade pumpar då dom flesta nog köper nytt idag, speciellt till större anläggningar.

MVH/

Be att få en kopia på testprotokollet, kan bli bra med den pumpen.
Men som sagt det mÃ¥ste finnas tillräckligt med slang i sjön och det mÃ¥ste vara rätt lagt i strandkanten framförallt.  Finns det nÃ¥gon dokumentation pÃ¥ slangläggningen? Kommunen kräver det idag.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Sjövärme till större hushåll.
« Svar #8 skrivet: 13 december 2014, 11:42:12 »
 tummenupp
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Sjövärme till större hushåll.
« Svar #9 skrivet: 13 december 2014, 11:45:32 »
20 kW låter överkant
vi klarar en sekelskiftesvilla på 330m2 med 16 (den 10a vi har är för liten)
sjövärme och stora radiatorer ger bra förutsättningar
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Sjövärme till större hushåll.
« Svar #10 skrivet: 13 december 2014, 12:00:47 »
HÃ¥ller med, fast var ligger huset?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad KaptenHaddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Sjövärme till större hushåll.
« Svar #11 skrivet: 13 december 2014, 14:46:34 »
Har inte fått några exakta uppgifter då det är gjort för länge sedan och papprena inte går att få fatt i
Men det ska iav fara uträknat efter fastighetens storlek och 3 slangar, minst 500m totalt.

Detta säger inte mig så jättemkt.

Huset ligger i jämtland där det blir rätt kallt vintertid.

MVH/

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Sjövärme till större hushåll.
« Svar #12 skrivet: 13 december 2014, 14:50:08 »
Stor, djup sjö, ngt flöde igenom den?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad KaptenHaddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Sjövärme till större hushåll.
« Svar #13 skrivet: 13 december 2014, 15:55:35 »
Storsjön, inte speciellt mkt genomströmning tror jag. Vet inte hur djupt slangen ligger.

MVH/

Stor, djup sjö, ngt flöde igenom den?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Sjövärme till större hushåll.
« Svar #14 skrivet: 13 december 2014, 17:38:31 »
Där har du en bottentemperatur på ca +3 grader hela vintern OM inte slangen ligger väldigt grunt, är den nere på min 3 - 4 meter eller djupare har du en en bra och outtömlig "källa att ösa ur. Ligger den på ner emot 10 meter har du på vintern +4 och på sommaren ca + 15 - 16 grader.
Ps.
Jag vet därför att jag är en dykare med bla. is dykcertifikat  ;)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!