Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: När fryser rinnande vatten  (läst 7474 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fdeldare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
När fryser rinnande vatten
« skrivet: 30 augusti 2007, 23:06:18 »
Mitt borrhÃ¥l flödar över sÃ¥ borraren använde en utgÃ¥ng pÃ¥ locket och en PEM slang därifrÃ¥n nergävd i backen(dock ej speciellt djupt) till ett dike där det har utloppet,och nu när vi snart har vinter sÃ¥ börjar jag fundera om det kan frysa,men rinnande vatten brukar ju inte frysa eller?Nu rÃ¥kar jag ju bo nästan vid Rickard sÃ¥ det kan ju bli ner  mot -30 ºC sÃ¥ vad händer dÃ¥? En frÃ¥ga till,när pumpen gÃ¥r "brummar" det som till i kollektorslagen som om nÃ¥nting Ã¥ker med runt för det hörs ej hela tiden,kan det vara luft men dÃ¥ skulle det väl lÃ¥ta som droppar inuti slangarna?! Kände att det var svÃ¥rt beskriva det här ljudet, kom pÃ¥ att det som tjuter eller lÃ¥ter som fÃ¥gelkvitter samtidigt som "brummljudet". Hoppas nÃ¥gon fattar ungefär vad jag menar ellerär det sÃ¥ här  :-\
1,5 plans hus fr. 1920 ca.170 m2
Nibe 1235-8, 198m aktiv borra

Utloggad lajo01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: När fryser rinnande vatten
« Svar #1 skrivet: 31 augusti 2007, 09:33:59 »
Hej,
Exakt samma situation är jag i, nyligen borrat hål där vattnet flödar över, dragit en PEM slang som avrinning från det tredje uttaget i locket på borran till ett nedgrävt dagvattenrör. Iofs har vi isolerat avrinnigsröret med samma isolering som brineslangarna men jag hoppas inte att vattnet fryser till o bildar ispropp i dagvattnenröret.....
CTC V3 8.5, 200m borrhål (200 m aktivt artesiskt hål ), 250 kvm uppvärmd yta på tre våningar utanför Jönköping. Braskamin från Camina. Tilläggsisolerad vind, treglasfönster.... Vad gör man inte för att spara kilowatter.... :)

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: När fryser rinnande vatten
« Svar #2 skrivet: 31 augusti 2007, 15:15:53 »
Mitt borrhÃ¥l flödar över sÃ¥ borraren använde en utgÃ¥ng pÃ¥ locket och en PEM slang därifrÃ¥n nergävd i backen(dock ej speciellt djupt) till ett dike där det har utloppet,och nu när vi snart har vinter sÃ¥ börjar jag fundera om det kan frysa,men rinnande vatten brukar ju inte frysa eller?Nu rÃ¥kar jag ju bo nästan vid Rickard sÃ¥ det kan ju bli ner  mot -30 ºC sÃ¥ vad händer dÃ¥? En frÃ¥ga till,när pumpen gÃ¥r "brummar" det som till i kollektorslagen som om nÃ¥nting Ã¥ker med runt för det hörs ej hela tiden,kan det vara luft men dÃ¥ skulle det väl lÃ¥ta som droppar inuti slangarna?! Kände att det var svÃ¥rt beskriva det här ljudet, kom pÃ¥ att det som tjuter eller lÃ¥ter som fÃ¥gelkvitter samtidigt som "brummljudet". Hoppas nÃ¥gon fattar ungefär vad jag menar ellerär det sÃ¥ här  :-\

Så länge det rinner med någorlunda flöde, är risken minimal att vattnet fryser i slangen.

Det som kan bli problem, är att det fryser i diket beroende på kyla och snötillgång. Nu är det inte säkert att det rinner hela vintern, då grundvattennivån kan sjunka upp till 2 meter. Du kan mäta grundvattennivån nu, om du skarvar på en slang och håller den upprätt.

Ligger vattennivån över 2 meter från foderrörets topp, så borde du ha en artesisk borra året runt. Det bidrar till att din pump ger ca: 0,5-1 kW mer uteffekt per timme, under kallaste perioden.

De få månader som min borra flödar över, är det med ca: 1 liter i minuten.

Utloggad lajo01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: När fryser rinnande vatten
« Svar #3 skrivet: 03 september 2007, 09:16:49 »

Så länge det rinner med någorlunda flöde, är risken minimal att vattnet fryser i slangen.

Det som kan bli problem, är att det fryser i diket beroende på kyla och snötillgång. Nu är det inte säkert att det rinner hela vintern, då grundvattennivån kan sjunka upp till 2 meter. Du kan mäta grundvattennivån nu, om du skarvar på en slang och håller den upprätt.

Ligger vattennivån över 2 meter från foderrörets topp, så borde du ha en artesisk borra året runt. Det bidrar till att din pump ger ca: 0,5-1 kW mer uteffekt per timme, under kallaste perioden.

De få månader som min borra flödar över, är det med ca: 1 liter i minuten.


Jag antar att den extra energi som tillförs av rinnande vatten borde vara relaterat till hur stor del av hålet som artesiskt, det kan ju vara så att det bara är de översta 100 metrarna till exempel, eller? Men visst, när gubbarna drog rören så hände det att vattnet rann över fast de höll slangen långt upp så det bådar ju gott, väntar bara på att få VPn installerad så jag kan få se det slutliga resultatet....
CTC V3 8.5, 200m borrhål (200 m aktivt artesiskt hål ), 250 kvm uppvärmd yta på tre våningar utanför Jönköping. Braskamin från Camina. Tilläggsisolerad vind, treglasfönster.... Vad gör man inte för att spara kilowatter.... :)

Utloggad fdeldare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: När fryser rinnande vatten
« Svar #4 skrivet: 03 september 2007, 21:20:28 »
Tyvärr har jag min slang instoppad i ett 110mm avloppsrör som mynnar ut i diket sÃ¥ jag har lite svÃ¥rt att skarva pÃ¥ o hÃ¥lla upp slangen, men  det rinner dÃ¥ bra,ca 8l/min! NÃ¥n som har tips om det är ev. luft i kollektorn men kanske det är svÃ¥rt att det inte ska lÃ¥ta nÃ¥t i den med alla liter o fart som är i den. Kanske är man lite "nojjig" sÃ¥ här i början...
1,5 plans hus fr. 1920 ca.170 m2
Nibe 1235-8, 198m aktiv borra

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: När fryser rinnande vatten
« Svar #5 skrivet: 06 oktober 2007, 15:10:25 »
Bara att gratulera om ni har rinnande vatten från borran.
Rinnande grundvatten kan ge extra värmetillförsel så ni slipper säkert bekymra er för is.
Fryser det så avtar ju flödet. Fryser gör det i så fall närmast kollektorn.
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: När fryser rinnande vatten
« Svar #6 skrivet: 15 oktober 2007, 21:56:58 »
Diket blir väl snöbelagt då funkar det säkert..

Du har luft i kollektorn, det har skrivits mycket om det sök här så hittar du nog massor.

Kortversion... stoppa allt luft på stig o retur (du ska ha nippel åtminstone på "återledningen")

Sen kan man slå av o på cirkpumpen, men då måste du stoppa kompressorn först. Det går tvångsköra enbart cirkpumpen på kalla sidan för luftning...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad fdeldare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: När fryser rinnande vatten
« Svar #7 skrivet: 21 oktober 2007, 19:56:49 »
Om det är luft i kollektorn borde man inte höra att det "porlar" eller är det bara om det är mycket luft det lÃ¥ter sÃ¥?Kan det bli luftfickor när det bara är ett hÃ¥l rakt ner i backen,  för frÃ¥n locket är det svagt lutande uppÃ¥t ända in i huset,enda stället det kan böja ned är i vinkelkopplingarna vid locket men det är ytterst lite sÃ¥ där borde det inte kunna vara eller är det sÃ¥ kännsligt?Har du ingen lÃ¥ngversion Bertil ^-^ till en som inte är sÃ¥ bra pÃ¥ att söka o gärna vill ha utförlig beskrivning eftersom jag är ny pÃ¥ det här värmepump.Jag har tyvärr ingen nippel pÃ¥ "Ã¥terledningen" utan enda stället jag har nippel pÃ¥ är locket till pÃ¥fyllnadskärlet men det är väl en säkerhetsventil om jag förstÃ¥r rätt,men borde inte luften komma upp i kärlet?PÃ¥ tal om kärlet sÃ¥ stÃ¥r det att man ska stänga av under det om man ska fylla pÃ¥,varför ska man det?Kan det fara in luft där? Om det är helt tomt kan jag förstÃ¥ det men annars borde det väl inte göra det.
1,5 plans hus fr. 1920 ca.170 m2
Nibe 1235-8, 198m aktiv borra

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: När fryser rinnande vatten
« Svar #8 skrivet: 22 oktober 2007, 13:58:19 »
Det är återledningen som är lur, har man luft där följer den inte med hela vägen ned utan kämpar uppåt i ett nedåtgående flöde av brine.
Om du startar enbart brinepumpen brukar det höras bra... att starta o stoppa den snabbt då får man det där rejäla bruset som beror på luft.


Man bör/skall ha luftnippel på "återledningen"

Om slangen är trycksatt är det bra att stänga bort den under påfyllnad. Men pyser man ur ev tryck först så behövs ju inte det.
Men för säkerhets skull så se till att brinepumpen inte startar när du fyller på.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad fdeldare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: När fryser rinnande vatten
« Svar #9 skrivet: 22 oktober 2007, 20:15:42 »
Kan man pröva lufta cirk.pumpen,visst ska man kunna öppna skruven mittpå, men ska man göra det isåfall när den går eller står still?Det finns ju även en avluftningsventil på kb -system(nr 77 på komponentlistan) som jag undrar när man kan öppna(när den står eller går)?Annars, är det svårt att sätta på en luftnippel "återledningen" o vars ska man sätta den,måste man ha tunna o lufta allt igen sen när man satt dit den? Tack tills vidare
1,5 plans hus fr. 1920 ca.170 m2
Nibe 1235-8, 198m aktiv borra

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: När fryser rinnande vatten
« Svar #10 skrivet: 23 oktober 2007, 21:50:33 »
Cirkpumpen kan man lufta när den går i maxläget. Tex NIBE visar det i sin beskrivning. Det kommer lite vatten också så en trasa är bra att ha.

Det krävs nog att man löder dit en nippel för luftning på "returen" (återledningen).
Jag påstår att det behövs för luftning på den sidan.
Jag har en kompis han har bytt 3 cirkpumpar, dom kan paja pga av luft. Jag har också bytt ut 1 st!

På återledningen luftar man när pumpen står stilla.

Sen kan man ibland få loss luftsäckar genom att tvångsköra brinepumpen och slå den av och på upprepade gånger.
Man kan även köra pumpen och mycket kort stänga av cirkulationen och sen tväröppna då blir det en rusning på vattnet som kan dra med sig luft...

Men kompressorn ska stå stilla när man micklar med luftning!!!!!!

Är det ett porlande ljud som ändrar karaktär från start och brusar mest just vid start och en stund efter start för att sen avta, då ÄR det luft i brine påstår jag!


Titta på bilden med kärlet, luftningen finns på den högra ledningen jag har satt på en liten "dutt" över nippeln pga av all kondens som bildas.
På den vänstra ledningen luftar det sig spontant in i kärlet!
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=6270.0

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad fdeldare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: När fryser rinnande vatten
« Svar #11 skrivet: 27 oktober 2007, 20:59:50 »
Tack för hjälpen,då ska jag pröva lufta när jag kör bara pumpen,visst räcker det att bara lossa lite på skruven.Ingen som prövat avluftninsventilen på kb-systemet?
1,5 plans hus fr. 1920 ca.170 m2
Nibe 1235-8, 198m aktiv borra

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: När fryser rinnande vatten
« Svar #12 skrivet: 29 oktober 2007, 22:48:43 »
Öppna skruven lite, men jag har för mig att det inte rinner mycket om man tar bort den heller.
Man ska ju kunna hjälpstarta genom att ta bort skruven också..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 712
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!