Författare Ämne: Placera utegivare sÃ¥ vind o solpÃ¥verkan av ytterskalet mäts.  (läst 12644 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Jag visste det,  purjo___ kan lösa en sÃ¥n koppling! tummenupp
4 givare kopplade så de ger samma motstånd, kan förstås placeras godtyckligt runt eller på huset....
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Nyfikna

  • N-be infiltratör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Placering i väggen ger ett trögare system än att ha lite värme på givaren ute i det fria.

dvs när det blir kallare ute kommer det ta längre innan värmen höjs på framledningen och huset hinner då bli lite kallare och omvänt när det blir varmare ute. Dvs det blir som en innegivare men något snabbare reglering.

För bästa reglering behöver man vet utetemperatur, vindavkylning, soluppvärmning inomhustemperatur och även trend för dessa (derivatan). Även luftfuktighet spelar roll i hur temperaturen upplevs.

Tar upp en gammal trÃ¥d, har försökt att hitta nÃ¥gon slutsats i detta forum m.a.p. alla vÃ¥rars problem att det blir för varmt inne när solen tittar fram, kanske slÃ¥r jag kullerbytta pÃ¥ mej själv i mina tankar, finns ju sÃ¥ väldigt mycket information här pÃ¥ forumet..   :) :):-X :P :-X

Finns det någon smart reglering/vind-/sol-givare som reglerar före rums givaren och stänger av värmen helt?
GÃ¥r det att stanna cirkulationspumpen med kompressorn (IVT meny 5.10)?
Morgon-förmiddags sänkning? Fungerar ju bara om det blir sol :-\
Smartare!? termostater?

Vad har ni hittat på därute, kan ni dela med er?

PS, jag vet, detta är bara ett välfärdsproblem.
N-be infiltratör

IVT Greenline-99, Thermia Villa-01, D-n LVP 20xx ej köpt av mej, nyinköpt beg IVT HT-06, Contura 670

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Jag vet inte om vi kom till någon consensus. Sol vind är störfaktorer som påverkar innetempen olika fort och åt varsitt håll.

Jag tänker mig att styrningen kan åtgärdas pga dessa störningar så här:
-Solen lyser, betyder stäng av VP. Alltså placera utgivaren åt söder. (eller Purjo__s parallell-serikoppling av fyra givare som sitter på varsin sida om huset.
-Vind blåser, betyder sätt på VP dvs skaffa vindmätare och integrera upp(ner förstås ::)) gradminuterna
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Nyfikna

  • N-be infiltratör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om man skall spåna vidare där, då borde det vara enklare att tänka en givare högt upp, d.v.s. ovanför huset?
=> Solen kommer åt från alla håll
=> Mäter vinden från alla håll
För vindavkylningen, vad kan man tänka sig som ger lite lagom värme inuti? kan man väl kanske prova sig fram till..

N-be infiltratör

IVT Greenline-99, Thermia Villa-01, D-n LVP 20xx ej köpt av mej, nyinköpt beg IVT HT-06, Contura 670

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Om du skaffar en väderstation med utgångar för temp, sol o vind så kan du säkert bygga nåt bra och trimma in.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Nyfikna

  • N-be infiltratör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Inte så bra på sånt tyvärr. Vill hellre kopiera någon enkel lösning som fungerar bättre, nu när man ändå skall koppla på lite nyare utrustning från 2005. ^-^ ^-^

N-be infiltratör

IVT Greenline-99, Thermia Villa-01, D-n LVP 20xx ej köpt av mej, nyinköpt beg IVT HT-06, Contura 670

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Inte jag heller. Kommer kanske med för mycket idéer och för lite verkstad. Men det finns fler på forumet som vet mycket bättre.

Vänte lite bara.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det enklaste är väl att njuta av att det blir varmare när solen skiner.  tummenupp
Så många kronor per år lär man ändå inte spara på att stänga av VP'n en liten stund tidigare än vad innegivaren skulle ha gjort...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Nyfikna

  • N-be infiltratör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det enklaste är väl att njuta av att det blir varmare när solen skiner.  tummenupp
Så många kronor per år lär man ändå inte spara på att stänga av VP'n en liten stund tidigare än vad innegivaren skulle ha gjort...

En tjänad krona är inte en krona, utan 50 öre, men en sparad krona är verkligen 1 krona ::)
Sedan tänkte jag inte främst på besparingen utan mer på inomhus komforten.

Är det någon som vet om takplacerad givare är en dålig ide? Är annan typ av placering bättre?
N-be infiltratör

IVT Greenline-99, Thermia Villa-01, D-n LVP 20xx ej köpt av mej, nyinköpt beg IVT HT-06, Contura 670

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser