Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hastighet pÃ¥ cp-vb samt inställning driftsprioritering nibe 1245  (läst 4986 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad proton75

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har en Nibe 1245-8kw installerad med golvvärme. Funderar nu över om hastigheten på cp för värmebäraren då kompressorn inte går, dvs då den inte gör varmvatten eller värme.
I menyn för cirkulationspumpen (service menyn) finns läget ekonomi. Är det det som är hastigheten då den varken gör värme eller varmvatten? Min är ställd på 70% här lika som för värme. Har delta t på 7 grader för värmebäraren då den producerar värme. Men då den inte gör värme sjunker den ganska snabbt och delta t blir max 1 grad eller mindre. Är det riktigt eller kan cp gå för fort i "viloläge"?

Frågor i korthet:
1) Går cp för vämebäraren (golvvärme) även då kompressorn inte går? (läga auto för vp)
2) om den gör det ska det vara samma hastighet som för värmeproduktion (70% för min del)? Vad blir konsekvensen av att ändra detta?
3) Någon som vet hur inställningen för driftsprioritering ska vara och vad den påverkar? Min är fabriksinställd på 20/20 för värme/varmvatten.

Nybörjarfrågor som kommer upp då jag försöker mig på inställningen.

Hoppas nÃ¥gon har lite svar  :)

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Hej
FrÃ¥ga 1.Det är riktigt, CP ska gÃ¥ när ingen värme görs.  :dt:kommer att vara 0 °C dÃ¥. VP räknar ner gradminuter (GM) under tiden och när den nÃ¥tt det värde som gäller, t.ex 60 GM, sÃ¥ startar värmeproduktion igen.
Fråga 2 o 3 kan säkert nån annan som kan din maskin bättre svara på.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad proton75

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bopakoster: 0 grader menar du då delta t efter att kompressorn stannat? Det innebär då att retur och framledning är samma och det är den tempen på allt vatten i slingan?

Någon annan som har synpunkt på fråga 2-3 ?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Ja, eftersom VP inte gör värme så höjs inte temperaturen på värmebärarvattnet. Därför är VBretur lika som VBfram. Det är tempen när vattnet passererar tempgivarna i värmepumpen. Det är inte samma temp överallt i slingan eftersom radiatorer/golvvärmeslinga avger värme till huset. Det ser du om du kollar dessa temperaturer över tid.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Man ka ställa läge ekonomi lägre än värmeläge men inte hur lågt som helst för då kan det bli dålig cirkulation i nån slinga men prova. Driftprio är tiden vp tillåts göra vv om det samtidigt finns värmebehov och tvärtom.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Hm, trots att jag nyss justerat in min egen Nibe 1245-8 har jag inget minne av "ekonomi" i samband med cirkulationen av mina golvvärmeslingor. Ringer bara en klocka om "ekonomi, normal och lyx" i samband med inställning av temp för vv-beredare... Jag kan sÃ¥ klart ha fel och att det finns. Men det känns ologiskt att plötsligt sänka flöde i golvslingorna bara för att kompressor inte gÃ¥r, slingornas flöde är ju in-justerade med snurrande kompressor....   Sc:,h Men jag har väl fel som vanligt (även om min egen pump) och har inte direkt kikat i ngn manual idag, tro inte pÃ¥ allt jag gissar!  tummenupp

Läs denna guide bums: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=48516.0    .,;-

Läs på egen risk, jag tror jag har rätt dåligt minne men för stunden kommer jag inte ihåg hur det var med minnet:
1) I auto snurrar den så länge pumpen inte tycker det är sommar, så den snurrar på vintern även när kompressor inte går. Annars börjar du snart frysa!

2) Vet inte om jag tolkar dig fel nu, men värmeproduktion torde ju vara funderingen kring frÃ¥ga 1? Däremot vet jag att du kan du ha olika cp-hastigheter för värme, varmvatten, pool etc etc. Vilken procent du skall ha för värme och vilken du skall ha för varmvatten kan jag inte svara pÃ¥ dÃ¥ det beror pÃ¥ ditt hus och system i övrigt. Men högst sannolikt betydligt lägre vid produktion av varmvatten än värme. (Tror jag har ca 20% för att nÃ¥ delta 8-10 grader vid varmvatten, ca 90% vid värme för att nÃ¥ delta 5 grader. OBS! Det är ett exempel att pÃ¥visa MIN skillnad). Konsekvensen av att ändra dessa värden är att antingen försämra eller förbättra din pumps prestation.  ;) Och kan man ha olika värden för golvvärmen när kompressor gÃ¥r och inte gÃ¥r sÃ¥ skall du inte tro pÃ¥ ett enda ord jag skrivit.

3) Smurfen har svarat med minst antal tecken: "Driftprio är tiden vp tillåts göra vv om det samtidigt finns värmebehov och tvärtom." 20/20 funkar väldigt bra, du har annat att skruva på tills du börjar fundera på denna inställning igen. ;)

Själv siktar jag på dessa värden:
 :dt: KB vid kompressordrift: 3 °C
 :dt: VB värmeladdning: 5-6 °C
 :dt: VB varmvattenladdning: 8-10 °C

Ett  :dt: som skiljer sig frÃ¥n "0" pÃ¥ VB eller KB (vid tvÃ¥ngsstyrning) när kompressor inte gÃ¥r tyder pÃ¥ diff mellan givarna för in resp ut, tänker pÃ¥ din kommentar om "max 1 grad eller mindre"!

Lycka till!

/Pucko
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Blev lite osäker om cp hastigheten men det finns pool värme vv samt ekonomi  :) Drift prioritering kör jag med 20/20 och tycker det funkar  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad proton75

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för alla svar. Då tror jag att mina inställningar är väldigt lik era:
Delta t kb: ca 4grader (lite för lång kollektorslang för att få ner den till 3 tyvärr)
Delta t vb: 7 grader vid värme
Delta t vv: 8-10 grader
Driftsprio: 20/20

Har cp på 70% både för vb och ekonomi. För vv är den även lägre för mig, tror kring 30-40% inte säker.

Puckonen: NÃ¥gon anledning att du har delta 5 grader pÃ¥ vb? Tror nibe rekommenderar 7-8 pga maximal effektivitet av nÃ¥got slag, kan inte förklara mer  :)

När jag ändå har några på tråden och inte minst Puckonen som har samma pump som jag, kan jag ju fråga lite andra frågor:
1) Inställning på vv start och stop. Själv har jag 42/50
2) Hur många starter har ni på er anläggning per dygn? Själv har jag ca 24 nu när det är 0 - -5 grader ute. Ställde ner gradminuter till -120 för att få färre starter se vad som händer. Kanske stort med 8kw pump till 143kvm nybyggt hus samt 80kvm garage (ca 15 grader där).
3) Vilken vämekurva kör ni och ev förskjutning. Själv kör jag kurva 3 förskjutning +2.

Oj oj va frÃ¥gor det kommer upp, blir sÃ¥ när man är osäker om man har ok värden och inställningar amatör som man är  ;) FÃ¥r läsa och lära  .,;-


Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Hm, trots att jag nyss justerat in min egen Nibe 1245-8 har jag inget minne av "ekonomi" i samband med cirkulationen av mina golvvärmeslingor. Ringer bara en klocka om "ekonomi, normal och lyx" i samband med inställning av temp för vv-beredare... Jag kan så klart ha fel och att det finns. Men det känns ologiskt att plötsligt sänka flöde i golvslingorna bara för att kompressor inte går, slingornas flöde är ju in-justerade med snurrande

Det finns även "ekonomi" för VB , se meny 5.1.10. Det är hastigheten hos VB-pumpen när ingen värme (eller kyla) behövs.

Jag som har radiatorer har den satt till 20%. Ingen energi tillförs ju värmesystemet då, och med lågt flöde inbillar jag mig att det svalnar långsammare.

Mina energimätare visar att verkliga flödet blir ca 50% av vad jag har vid värmeproduktion, när pumpen går med 70%.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Det finns även "ekonomi" för VB , se meny 5.1.10. Det är hastigheten hos VB-pumpen när ingen värme (eller kyla) behövs.

Men... ...det ekonomi-läget (som jag ocksÃ¥ "hittat" nu...  :::_) ) mÃ¥ste ju vara ngt som endast kliver in under sommaren, dvs när utetemp är sÃ¥ hög att pumpen räknar med att det i princip endast är vv-prod som behövs? Annars kommer ju VB-retur snabbt sjunka mellan körningarna och VB-fram kommer räkna ned gm väääldigt fort?  Sc:,h

Om det INTE är sÃ¥ blir jag förvirrad. Kan se en viss "ekonomi" i att cp förbrukar mindre ström i och med lägre hastighet under sommaren när mindre värmebehov finns (vissa har värme pÃ¥ badrum etc men i övrigt är ju sannolikt slingorna stängda av termostater eller förvärmer vv vi ngn spännande lösning etc etc sÃ¥ visst flöde ändÃ¥ önskas).  dontknow

Men för mig utan volymtank/arbetstank/shunt-grupper och endast golvslingor kan jag inte se ngn "ekonomi" i att ha annat flöde pÃ¥ cp när pumpen inte kör kompressor, jag har ju justerat in flödet pÃ¥ varje slinga i hela huset under kompressornsdrift.  dontknow

Proton75, jag har inte missat din frÃ¥gor. Bara inte tagit mig tid att svara lika detaljerat ännu som du själv frÃ¥gat.  tummenupp
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Inloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
När inte kompressorn går så tillverkas ingen värme i VP, då behövs inte lika högt flöde heller (ingen risk för överhettning i VP pga för lågt flöde), därav Ekonomi-inställningen. Vattnet måste ju även då cirkulera för att gradminutberäkningen ska fundera (när man inte har extern CP och arbetstank vill säga), men man kan alltså spara ström på att låta CP gå långsammare.

Det spelar ingen roll att flöde är lägre och hur du justerat elementen/golvvärmen när det inte tillverkas värme (vattnet svalnar ju snabbt när VP inte går ändå...).

I sommarläge går inte interna CP alls.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Tack Erik, jag känner mer o mer att jag Ã¥terigen gör skäl för användarnamnet en gammal chef gav mig.  tummenupp

DÃ¥ blir detta Ekonomi-läge ngt man kan laborera med efter egen skalle och enda facit man har är upplevd värmekomfort, mindre missljud frÃ¥n ngn golvvärmefördelare, hur antalet starter av kompressor ev pÃ¥verkas och ett par kronor per mÃ¥nad sparad pÃ¥ elräkningen om pumpen stÃ¥r mer ofta än den gÃ¥r. Torde vara väldigt nyttigt om man har ett väldigt väldigt väldigt väl isolerat hus eller extern cp.  dontknow

/Pucko

200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Har man extern cp som jag har brukar man köra cp endast när kompressorn går.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Puckonen: NÃ¥gon anledning att du har delta 5 grader pÃ¥ vb? Tror nibe rekommenderar 7-8 pga maximal effektivitet av nÃ¥got slag, kan inte förklara mer  :)

Ang anledningen till att jag siktar pÃ¥ ca 5 grader i delta för VB sÃ¥ rekommenderar Nibe i installatiomsdokumentationen ett delta pÃ¥ 5-10 vid värmedrift. När jag pratade med Nibes installationssupport angav de 5-6 grader som "optimalast".  Därutöver sÃ¥ cirkulerar motsvarande nuffror här pÃ¥ forumet. Med 95% fart pÃ¥ cp-vb sÃ¥ har jag ett delta pÃ¥ ca 5,5. Överväger att nyttja min nya kännedom om "ekonomi". ;)

När jag ändå har några på tråden och inte minst Puckonen som har samma pump som jag, kan jag ju fråga lite andra frågor:
1) Inställning på vv start och stop. Själv har jag 42/50
2) Hur många starter har ni på er anläggning per dygn? Själv har jag ca 24 nu när det är 0 - -5 grader ute. Ställde ner gradminuter till -120 för att få färre starter se vad som händer. Kanske stort med 8kw pump till 143kvm nybyggt hus samt 80kvm garage (ca 15 grader där).
3) Vilken vämekurva kör ni och ev förskjutning. Själv kör jag kurva 3 förskjutning +2.

Försök till svar på dina övriga frågor:
1) Start stopp vv 42/50.
2) Ca 15 st/dygn, kör 120 gm och har ca 130 liter i mina golvvärmeslingor, saknar en volymtank således…
3) Efter en hel del dribblande med knäckta kurvor, olika kurvor och olika förskjutningar har jag nu fastnat på 4+1. Sedan ett par veckor laborerar jag dessutom lite med en numera aktiverad RMU 40 som för stunden har faktor 1,0.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!