Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur tolkar ni detta?  (läst 4526 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Hur tolkar ni detta?
« skrivet: 08 februari 2007, 19:51:48 »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur tolkar ni detta?
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2007, 20:27:06 »
Hmmm.... Sc:,h

Att förklara växthuseffekten är inte alltid sÃ¥ lätt, inte ens för naturvÃ¥rdsverket.  ::)

Fast det de försöker antyda är att en planet med atmosfär behöver bli varmare än en utan atmosfär för att det ska bli balans mellan inkommande och utgÃ¥ende värme. Detta kallas för växthuseffekten och är en förutsättning för allt liv pÃ¥ jorden.  ;D
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Hur tolkar ni detta?
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2007, 20:42:50 »
Jag tolkar det så att ju mer icke-transparent atmosfären blir för den värmestrålning som strålar ut från en kall kropp som Jorden, ju varmare blir Jorden. Och ju varmare Jorden blir ju mer strålar den.

Vill du utnyttja samma typ av effekt i ditt hus skall dina fönster vara transparenta för den infallande solstrÃ¥lningen och vara maximalt icke-transparenta för den utgÃ¥ende värmestrÃ¥lningen. DÃ¥ fÃ¥r du en lokal godartad växthuseffekt i ditt hus.  ;)
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Inloggad JoA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det gÃ¥r bättre och bättre...
SV: Hur tolkar ni detta?
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2007, 20:50:01 »
Citera
Jag tolkar det så att ju mer icke-transparent atmosfären blir för den värmestrålning som strålar ut från en kall kropp som Jorden, ju varmare blir Jorden. Och ju varmare Jorden blir ju mer strålar den.

men enligt bilden är ju värmestrålningen tillbaka ut i rymden lika stor i båda fallen
varifrån kommer då ökningen i temperaturen Sc:,h
130m2, Panasonic E9 & vedspis

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Hur tolkar ni detta?
« Svar #4 skrivet: 08 februari 2007, 20:58:45 »
Citera
Jag tolkar det så att ju mer icke-transparent atmosfären blir för den värmestrålning som strålar ut från en kall kropp som Jorden, ju varmare blir Jorden. Och ju varmare Jorden blir ju mer strålar den.

men enligt bilden är ju värmestrålningen tillbaka ut i rymden lika stor i båda fallen
varifrån kommer då ökningen i temperaturen Sc:,h

Nja, jag tolkar det som att det är lika mycket som strålar från själva Jordklotet men en viss del reflekteras och absorberas i atmosfären. Håller med om att figuren är lite otydlig, bildtexten skulle sitta längre ner mot jordytan.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hur tolkar ni detta?
« Svar #5 skrivet: 08 februari 2007, 21:14:34 »
Men sol-ljus in är tydligen lika mycket oavsett atmosfärens skick, eller? Sc:,h
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Hur tolkar ni detta?
« Svar #6 skrivet: 08 februari 2007, 21:24:31 »
Hej

Det var väl inte så svårt att förstå diagrammet ?

MVH
Messer

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hur tolkar ni detta?
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2007, 21:39:59 »
Hej

Det var väl inte så svårt att förstå diagrammet ?

MVH
Messer
Nä, det är möjligt , jag tycker bara att det är konstigt att det är samma instrålning oavsett hur skitig atmosfären är. Det borde väl bli balans på någon nivå?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur tolkar ni detta?
« Svar #8 skrivet: 08 februari 2007, 21:50:22 »
Det är ju SOLklart lika mycket strÃ¥lar in i bägge fallen och lika mycket strÃ¥lar ut men det blir mer kvar i atmosfären  *roflmao*
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Hur tolkar ni detta?
« Svar #9 skrivet: 08 februari 2007, 22:08:02 »
Hej

Äntligen någon som förstår att skillnaden beror på att solens instrålning är densamma.

MVH
Messer

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hur tolkar ni detta?
« Svar #10 skrivet: 08 februari 2007, 22:19:45 »
Citera
Vill du utnyttja samma typ av effekt i ditt hus skall dina fönster vara transparenta för den infallande solstrålningen och vara maximalt icke-transparenta för den utgående värmestrålningen. Då får du en lokal godartad växthuseffekt i ditt hus.

Glas omvandlar solens strålar till ir... det kan inte passera ut som uv passerar in genom glaset.

Men mÃ¥nga väljer idag glas som reflekterar mycket av solens strÃ¥lar. 
Bättre då med anpassade utskott som skärmar av på sommaren men släpper in vår och höstsolen!
Men inte gÃ¥r det här hos mig, 2 vÃ¥ningar och Ã¥ldrigt hus. Men dÃ¥ lyckas dom vrida huset sÃ¥ att det finns 1 söderfönster...  men pÃ¥ sommaren är kvällssolen minst lika elak! här skiner den ju förfullt sent pÃ¥ natten pÃ¥ sommaren  fiR:
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Inloggad JoA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det gÃ¥r bättre och bättre...
SV: Hur tolkar ni detta?
« Svar #11 skrivet: 08 februari 2007, 22:21:30 »
Citera
Nja, jag tolkar det som att det är lika mycket som strålar från själva Jordklotet men en viss del reflekteras och absorberas i atmosfären. Håller med om att figuren är lite otydlig, bildtexten skulle sitta längre ner mot jordytan.

jo, jag tittade för snabbt på bilden. Visst står där att det är mot rymden och sedan går en del tillbaka. Otydligt sätt som pilen pekar "från rymden" tillbaks in mot jorden och inte i motsatt riktning som jag först trodde. huvuddunk

Citera
Äntligen någon som förstår att skillnaden beror på att solens instrålning är densamma.

hmm det där är ju likheten med fallen, eller?

beror inte skillnaden på att solens instrålning är densamma men i den högra så stannar mera i atmosfären och återförs mot jorden?
130m2, Panasonic E9 & vedspis

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hur tolkar ni detta?
« Svar #12 skrivet: 08 februari 2007, 22:34:33 »
som jag tolkar det så är solljusstrålningen den samma, liksom värmeutstrålningen mot rymden.
skillnaden utgörs av att jordytan har blivigt varmare, följdaktligen så strålar den ut mer värme. det är denna ökade värmestrålning som absorberas samt återstrålas av atmosfären.
det som inte framgår av bilden är att, det är växthusgaserna som gör att värmen absorberas/återstrålas av atmosfären.
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hur tolkar ni detta?
« Svar #13 skrivet: 08 februari 2007, 22:47:32 »
Logiskt så borde värmeutstrålningen öka om det blir varmare samt en mer vattenbärande atmosfär borde hindra solinstrålningen delvis. Är jag helt bränd?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Hur tolkar ni detta?
« Svar #14 skrivet: 08 februari 2007, 22:58:22 »
Hej

Fast när jag tänker efter så är nog diagrammet lite missledande, varför säger jag så, jo eftersom i vänstra grafen visar man solens in-strålning är lika stor som jordens värme ut-strålning och därför har jorden en stabil temperatur som grundar sig på värmen från jordens inre.
Men i den högra delen verkar det som om solens strålar studsar mot jorden ut i atmosfären och tillbaka till jorden och sen ut i rymden, men egentligen är det ju så att om det strålar ut lika mycket värme från jorden ut i rymden som solen strålar in så har vi ju endast åstadkommit ett skikt runt jorden som isolerar lite bättre så det blir varmare under den isoleringen.

Och detta är anledningen till att jag påstår att en borra återladdas av värmen från jordens inre. a:gl

MVH
Messer

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!