Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ska man starta eget? - Tips sökes?  (läst 26581 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Ska man starta eget? - Tips sökes?
« skrivet: 24 april 2012, 06:32:39 »
Hej!

Har varit på ett möte som organiserades av Nyföretagscentrum. Dom hade bra kurser, men ska man våga starta upp ngt själv?

Hur gör man om det bara blir "hobbymässigt"? Om man bara vill prova?
Krävs ju att man har rätt tjänst/produkt också. Det verkar vara svårt att tjäna pengar på vanliga grejer som solfångare (om man inte även installerar).

Tips till bokföring? Finns en del bokföringsprogram som delvis är gratis en viss tid.

Välkomnar alla form av tips!!  :)
« Senast ändrad: 24 april 2012, 06:35:51 av Rickard »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ska man starta eget? - Tips sökes?
« Svar #1 skrivet: 24 april 2012, 06:57:13 »
Det är ju lite svårt att komma med råd när du inte ger några signaler om vad det kan gälla, men rent generellt så krävs det mycket arbete och kapital för att komma igång med en verksamhet som man kan leva på.
Om det rör sig om ren tjänsteproduktion behöver du ha typ 500-1000 kr/timme som du kan debitera för att det skall bli ett bra resultat.
Om du säljer både varor och tjänsten kan det gå vara lite billigare, i vart fall om det finns någon marginal på det du säljer.

Jag startade själv med enskild firma, och har för ett par år sedan ombildat till AB, det krångel och de kostnader detta förorsakade var inte roliga, jag skulle därför rekommendera att du startar AB direkt om du tänkt ge dig in i företagande (Kostar 50 000 kr i aktiekapital + revisors och bankkostnader och registreringsbevis, och de kostnader som detta medför.
De 50 000 kr du sätter in som aktiekapital är dina och de kan du få tillbaks om du avvecklar verksamheten, kanske inte allt, men det mesta. (Mer ju lägre omsättning du haft innan avvecklingen)

OM du tänkt starta med små/obefintliga lån, och saknar kapital så finns det mer eller mindre bara ett sätt, och det är att jobba som anställd samtidigt som du bygger upp din verksamhet på fritiden, har du kapital, eller vill/får låna så kan det gå starta upp på full fart direkt, men då blir det också mer bråttom, och du lär behöva köpa fler tjänster för att få en snabb start på verksamheten.

Jag skulle nästan tro att det enklaste sättet att komma igång är att köpa något befintligt som går ihop, och sedan utveckla det, men det har jag ingen erfarenhet av.

Min verksamhet med forum, webbtjänst, Loggerprojektet och webbshop jobbade jag med på fritiden i 4 år innan det kunde ge mig en lön som motsvarade min tidigare anställning.

Mängden skatt/avgifter man får betala är oootrolig, så det behövs sannerligen intäkter för att det skall gå runt, det skall gudarna veta.
Och så snart du skall köpa tjänster, för att göra hemsidor t.ex. så rinner pengarna fort iväg - det finns fler som lever på att utföra tjänster än de som lever på att producera något reellt, så räkna kallt med att skatter/tjänster och avgifter tar en stor del av de intäkter du kan få.

OM du lyckas sälja så mycket att du kan leva på det hela så är det en otrolig känsla, och det är fritt, även om de flesta som har eget jobbar mycket mer än de skulle gjort om de varit anställda.

Hobby finns egentligen inte, för att du skall kunna deklarera det som hobby så skall du sälja sånt du tillverkar bara för att det är kul, typ om du börjar knyppla eller väva för att det är kul, då kan du få sälja dina alster under en tid på icke kommersiella grunder.

Så snart något görs för att tjäna pengar så har du en näringsverksamhet och då skall det deklareras som enskild firma eller någon form av bolag.

Även jag gick en kurs, "Starta eget", och jag förvånades över hur pass "negativa" de flesta kursledarna var till de flesta affärsplaner som presenterades, i princip avrådde de, eller gjorde det helt klart för kursdeltagarna att de inte kunde förvänta sig några rikedomar.

Min affärsplan var en av kanske 2-3 som fick OK från kursledarna, av totalt 12 deltagare på kursen.
Jag tror de hade rätt, så vitt jag vet är det nog inte mer än jag och en eller två till som gått hela vägen och startat eget på heltid.

Vet inte om det hjälpte nåt?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Ska man starta eget? - Tips sökes?
« Svar #2 skrivet: 24 april 2012, 07:46:00 »
@ Rickard

Gör du bokföringen och deklarationen själv?
Det kostar kanske pengar att låta göra det ngn annan.
Om nu kapitalet och omsättningen är mycket låg i början löner dt sig inte att anlita företag. Fram för allt om man bara skriver ... kanske en räkning per månad.

Sen ska man kanske ha en ansvarsförsäkring mm  Sc:,h.

Även jag gick en kurs, "Starta eget", och jag förvånades över hur pass "negativa" de flesta kursledarna var till de flesta affärsplaner som presenterades, i princip avrådde de, eller gjorde det helt klart för kursdeltagarna att de inte kunde förvänta sig några rikedomar.

Jo, kan tänka mig att de är kritiska till många affärsidéer. Det finns en massa lyckosökare idag.

Själv tänkte jag ju jobba/starta företag inom bygg, byggnadsfysik, solenergi, VVS, osv.

Men främst solenergi är ingen stabil branch för tillfället. I Tyskland förväntas många företag inom solenergibranchen att försvinna de närmaste åren.
Det finns stora företag som bara hade förluster de senaste åren.

Även i andra brancher är det troligtvis inte bättre. Inom dessa jobb som är enkla finns det hur många som helst som vill göra jobbet.

Vad tycker du om att jobba åt kommuner, skolor, landsting osv.? Har du deltagit i ngn upphandling ngn gång? Undrar hur det går till ...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ska man starta eget? - Tips sökes?
« Svar #3 skrivet: 24 april 2012, 08:12:03 »
Bokföringen gör jag delvis själv, alla papper sätts i pärmar i datumordning och fakturanummerordning, sen lämnas de vidare till en tjej som utför bokföringen, det kostar i runda slängar 1500 kr/månad, ovanpå detta kommer revisorn, som kostar typ 20 000 kr/år, summa summarum kanske 35-40 000 kr/år bara för bokföringen, men då har jag ju väldigt många papper som skall bokföras.

Min ansvars/företagsförsäkring kostar drygt 4000 kr/år, skall du jobba mot kommuner och landsting kan jag tänka mig att den blir ändå dyrare då de har stora krav på att du har en rejäl ansvarsförsäkring.

När det gäller de affärsideer som lades fram på kursen som jag gick så var det inte typen lycksökare, utan helt enkelt att verksamheterna som de funderade på inte skulle kunna generera tillräckliga intäkter för att räcka till både kostnader, moms, skatter, arbetsgivaravgifter och en dräglig lön.
Typ sy och sälja barnkläder, driva klädbutik, producera film, starta upp städfirma o.s.v.
Allt som är enkeltl att starta/göra är redan gjort, och konkurrensen är som regel hård, du skall ha ett extremt driv och bra kontaktnät om du som ny skall kunna slå dig in på en sån marknad och fortfarande tjäna pengar.

Har du de kontakter och den kompetens som krävs för att komma in och jobba med kommuner och landsting kan det säkert vara en bra grej.
Jag har aldrig deltagit i någon upphandling, men misstänker att de i många fall inte anlitar nya/små företag till några större projekt, om du inte har de rätta kontakterna, så de känner till dig personligen.
Dessutom förutsätts ju som regel att du är billigast, eller bland de billigaste för att du skall kunna acceptera dig som vinnare av upphandlingen.

I ditt fall skulle jag kunna tänka mig att en kombination av certifierad energirådgivare/besiktningsman, säljare/montör av solfångare/solceller, projektering av värmepumpsinstallationer och sånt skulle kunna fungera om du har de utbildningar, de certifikat och den kompetens som krävs för att kunna vara konkurrenskraftig.

Är man riktigt duktig kan man nog lyckas med vad som helst.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Ska man starta eget? - Tips sökes?
« Svar #4 skrivet: 24 april 2012, 12:09:02 »
rekommendera att du startar AB direkt om du tänkt ge dig in i företagande (Kostar 50 000 kr i aktiekapital + revisors och bankkostnader och registreringsbevis, och de kostnader som detta medför.
De 50 000 kr du sätter in som aktiekapital är dina och de kan du få tillbaks om du avvecklar verksamheten, kanske inte allt, men det mesta. (Mer ju lägre omsättning du haft innan avvecklingen)
Det är inte längre krav att ha revisor i mindre AB, så om du sköter bokföringen själv och gör årsredovisning själv, så blir det inga större kostnader med ett AB.

De 50,000:- du sätter in i bolaget är ju inte pÃ¥ nÃ¥got sätt spärrade sÃ¥ att de mÃ¥ste finnas i kontanter hela tiden.  Du kan använda de 50,000:- för att köpa inventarier, men man skall hela tiden se till att det finns värden i företaget om minst 50,000:-.  Om man avvecklar sÃ¥ fÃ¥r man tillbaka detta minus likvideringskostnaderna.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Ska man starta eget? - Tips sökes?
« Svar #5 skrivet: 24 april 2012, 13:16:33 »
Ja, dom sade det att det inte längre är krav på revisor för mindre AB.

@ Rickard

I ditt fall skulle jag kunna tänka mig att en kombination av certifierad energirådgivare/besiktningsman, säljare/montör av solfångare/solceller, projektering av värmepumpsinstallationer och sånt skulle kunna fungera om du har de utbildningar, de certifikat och den kompetens som krävs för att kunna vara konkurrenskraftig.

Precis, jag har också funderat på sådant.
Problemet är bara att certifieringar kan vara mycket dyra vad jag vet. Sen ska man ju uppfylla vissa krav om man t.ex. vill utfärda energideklarationer.
Även utrustning som värmekamerror, utrustning för att genomföra tryckprovningar osv. är ganska dyra och det finns fortfarande lite efterfrågan på marknad vad jag vet.

Även köpa och renovera äldre och billiga hus och sälja dom igen kan vara en idé.
 
Andra frågor som kan vara viktiga:

- Garanti (hur göra om en kund är missnöjd med en produkt och återkommer)
- ta betalt i förväg? Om man t.ex. säljer en dyr anäggning

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ska man starta eget? - Tips sökes?
« Svar #6 skrivet: 24 april 2012, 14:05:55 »
Rent teoretiskt är det inget krav att du har 50 000 kr (aktiekapitalet) i kassan, men de flesta revisorer skulle nog börja klaga om det inte fanns den summan i bolaget, en enda reklamation kan ju kosta så mycket och mer därtill, naturligtvis lite beroende på vad du håller på med.

Kör du AB med omsättning på minde än 3 miljoner behöver du ingen revisor, men å andra sidan är det nog också att be om en skatterevision om du inte har en revisor...
Fast visst, det kanske är bättre att satsa några hundra timmar på att lära sig bokföring och bokslut än att satsa det på att utveckla affärsideerna.

Certifieringar, mätningar, besiktningar och liknande som kräver kostsamma utbildningar, certifieringar och mätinstrument är sånt som gör att du nischar dig och kan ta bra betalt av kunder som (inte vill, men) måste köpa de tjänster du erbjuder.
Det gör helt enkelt att du kan ta lite mer betalt, för att "alla andra" tänker som du gör, det är för dyrt att komma igång.

Garantier och reklamationer kan du inte göra så mycket åt, det är bara att leverera, har du gjort fel som egen företagare så får du stå för det, där har du en av anledningarna till att de som driver företag behöver ta mer betalt än vad man ibland anser vara skäligt, det måste byggas upp reserver i kassan, och det kostar att utveckla företaget.
Att utveckla Logger 2020 har tagit flera år, och det har nog knappt genererat vinst ännu, det har kostat hundratusentals kronor att komma till det läge jag nu befinner mig, och skulle försäljningen ta bättre fart så kan det bli frågan om att jag måste anställa, och då måste försäljningen generera ytterligare typ 500 000 kr/år i överskott bara för att det skall betala kostnaderna för den anställda.
Anställer jag behöver jag dessutom nya/större/bättre lokaler, vilket kanske fördyrar verksamheten med ytterligare 100 000 kr/år, vilket försäljningen måste generera överskott som täcker.

Förskottsbetalning för en tjänst är svårt att begära, det är nog lättare att begära om du säljer varor, och säljer du varor eller tjänster som avser stora summor måste du på något sätt se till att du inte riskerar företaget OM du inte får betalt.
Ett sätt att säkra upp det är att använda dig av betaltjänster via PAYER, PAYSON, KLARNA m.fl aktörer som erbjuder kortbetalningar, fakturabetalningar, direktbetalningar o.s.v., räkna med att de tar ca 4-5% av den fakturerade summan för att erbjuda sina tjänster.

Om jag skulle erbjuda kortbetalning i min webshop så skulle det innebära att de tar en stor del av vinsten, ex:

Jag säljer en värmemätare för 2300 kr.
Kortbetalningen kostar 2.3% och bankens inlösenavtal kostar 2%, totalt 4.3% av summan avgår då = ca 99 kr.
Jag köper in mätarna för 1600 + moms = 2000 kr
Min vinst är 300 kr brutto.
Kortbolagen/banken tar 100 kr (33% av bruttovinsten!)
Kvar 200 kr
Momsen på vinsten (200 kr) är 40 kr.
Kvar 160 kr.
Arbetsgivaravgiften är 26%? = ca 42 kr
Kvar är då 118 kr.
Inkomstskatten på min totala inkomst ligger väl på i runda slängar 37%, -44 kr
Kvar blir då ca 74 kr.
(Hårddrar man det hela och räknar med att man skattar statlig skatt på försäljningen så blir det mindre än 60 kr kvar.)

Skulle en av tio värmemätare gå sönder så måste jag sälja typ 10 till innan jag gjort breakeven (om inte min levertantör lämnar garantier i sin tur)
Skulle jag sälja en värmemätare och inte få betalt, så måste jag sälja tio till innan jag gör breakeven.

När jag gick min starta eget-kurs hade kursledarna någon form av mantra, att man skulle räkna med att få behålla ca 50% av vinsten.
Min erfarenhet är du att du aldrig kan räkna med att få behålla mer än 1/3-del av vinsten, i vart fall inte om det går så pass bra att du får betala lite statlig skatt, och det tror jag väl att de flesta egna företagare känner att de vill, alltså tjäna mer än brytpunkten för statlig skatt.

Jag håller på med en upphandling nu där jag köper prylar från utlandet, och då är det inte ovanligt att man får betala i förskott, (Gäller både om man köper från andra EU-länder eller från Asien, det är dock mycket ovanligt när man köper/säljer inom landet.)
I mitt fall fick jag betala 50% innan de började med tillverkningen, och resten innan de levererar de färdiga produkterna.
De gånger jag sålt större antal produkter till andra företag inom landet har jag aldrig fått betalt i förskott, det förutsätts att man får kredit.
Privatpersoner får alltid betala i förskott om de köper av mig, och det funkar, men det tror jag främst beror på att jag säljer rätt nischade produkter.
Ju större konkurrens det är på de varor och tjänster du erbjuder, desto mindre möjlighet har du att få betalt i förskott.

Om du frågar mig så finns det ett idiotsäkert sätt att tjäna grova pengar idag, och framöver, och det är att lära sig, och bli duktig på, att göra appar till android och iPhone.
Blir du bra pÃ¥ det sÃ¥ behöver du inte jobba fram till pensionen, det garanterar jag.  :)
« Senast ändrad: 24 april 2012, 14:08:27 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Ska man starta eget? - Tips sökes?
« Svar #7 skrivet: 24 april 2012, 15:05:19 »
Kör du AB med omsättning på minde än 3 miljoner behöver du ingen revisor, men å andra sidan är det nog också att be om en skatterevision om du inte har en revisor...
Njae.... då tror jag Skatteverket skulle bli väldigt upptagna med tanke på att ungefär hälften av alla nystartade aktiebolag väljer att inte ha någon revisor och att 14% av de existerande företag som kunde välja bort revisorn gjorde det under de 10 första månaderna det gick och andelen ökar stadigt (eftersom företag med brutet räkenskapsår inte kunnat välja bort revisorn förrän senare).
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ska man starta eget? - Tips sökes?
« Svar #8 skrivet: 24 april 2012, 16:46:56 »
Jag ser det i alla fall som en mer eller mindre 100%-ig försäkring mot skatterevision, att ha en revisor.
Sen får ju andra göra sin egen bedömning.
Och har man inget att dölja så spelar det ju heller ingen större roll om det blir skatterevision, så det är ju inget att träta om egentligen.

Däremot måste det ju vara otroligt mycket fel i boksluten för de som inte har revisor, för att göra ett bokslut själv är inte enkelt.
Jag fattar i alla fall inte vad de hÃ¥ller pÃ¥ med även om de förklarar sÃ¥ gott de kan.  .,;-
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Ska man starta eget? - Tips sökes?
« Svar #9 skrivet: 24 april 2012, 17:01:27 »
Jag fattar i alla fall inte vad de hÃ¥ller pÃ¥ med även om de förklarar sÃ¥ gott de kan.  .,;-
Problemet är väl att revisorerna (i alla fall inte min f.d.) inte heller fattar vad de hÃ¥ller pÃ¥ med.  I senaste bokslutet sÃ¥ matchade inte inrikes försäljning 25% moms mot utgÃ¥ende moms och ändÃ¥ upptäckte de inte det.  Det var jag själv som fick rätta till det när jag gick igenom deklarationen.

Dessutom tog de 1,200:-/timme för vanliga redovisningstjänster och specificerade aldrig vad de använt timmarna till.  Sedan skickar de deklarationer och papper som man aldrig har bett om och tar betalt för arbetet.

Värre än bÃ¥de hantverkare och bluff-faktureringsföretagen.  Vill aldrig prata med min f.d. revisor igen.

Men det finns säkert bra revisorer ocksÃ¥...  Men min kostade en massa pengar och gjorde väldigt lite.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 630
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Ska man starta eget? - Tips sökes?
« Svar #10 skrivet: 24 april 2012, 19:58:30 »
Om du är ingenjör så borde väl du kunna bli hus konstruktör, såna finns det få bra av. De som är bra har mycke jobb, o många kör eget. Våran ritare kör autocad + roofcon med trusscon o de funkar bra till det mesta. Har kör eget, jobbar mycke åt försäkringsbolag också med att räkna på brandskadade hus.

« Senast ändrad: 24 april 2012, 20:02:15 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ska man starta eget? - Tips sökes?
« Svar #11 skrivet: 24 april 2012, 21:30:53 »
Eller så kör du enskild firma, köper ett bokföringsprogram för ca 1000:-/år och fixar mycket enkelt bokföringen ( i princip en dagbok) och får deklarationsprogram på köpet. Omsätter du inte för mycket behöver du bara redovisa moms en gång/år och det sker per automatik med hjälp av programmet.
Det gör jag (vid sidan av min heltidstjänst) mycket enkelt.
Tidigare hade jag ett AB där det fans några anställda, där var bokföringen betydligt mer avancerad/jobbig så det lejde jag bort. För även om jag ev fixat även bokföring mm så var jag betydligt effektivare som yrkesman/företagsledare.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Ska man starta eget? - Tips sökes?
« Svar #12 skrivet: 25 april 2012, 00:25:40 »
Jag har haft 2 egna företag och gick starta eget-kurs -97, precis som Rickard.
Båda gångerna har jag blivit erbjuden en högre lön som fast anställd av arbetsgivare och lagt företagandet på hyllan.
Man blir inte rik som egen  ::)

Båda dessa gånger har jag bokfört själv (ekonomiskt utbildad) för hand.
Det går om man har ork och vilja att hålla på med sånt men det tar onödig tid.

Nu har min fru eget företag och min ork och vilja har tagit slut så jag kör efRedo (ursäkta reklamen) som bara kostar 600SEK/år.

Du behöver bara bokföra de löpande verifikationerna och programmet visar hur man fyller i momsredovisningsblankett och NE-blanketter.

Skitenkelt.

Däremot kan jag säga att på 5år så har vi nog pumpat in 300k i företaget och bytt lokal 2ggr så räkna med att det blir "mycket dyrt" i början och du behöver kunder snabbt.

Men det är många gånger mer givande att vara sin egen.
Och då menar jag inte bara pengarna.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Ska man starta eget? - Tips sökes?
« Svar #13 skrivet: 25 april 2012, 00:33:09 »
Värt att påpeka är att du också kan starta ett AB genom sk. apportbildning. Det innebär kortfattat att en revisor intygar att inventarier är till nytta för verksamheten och att deras upptagna värde är riktigt. Exempelvis kan du använda en bil som detta, den blir då en tjänstebil och kostar dig pengar i form av förmånsvärde etc. men i gengäld behöver du inte satsa lika mycket kapital. Dessutom är ju bilens alla kostnader avdragsgilla.

Det är ingen universallösning utan räkna på det innan.

Appropå tjänster och stöd så ska du se till att i vart fall ha en kompetent och erfaren bokföringskonsult eller revisor som kan hjälpa dig att planera din ekonomi. Min erfarenhet är att det är genom att känna till olika regler som du får bättre förutsättningar för att lyckas. Det är inte svårt att betala mer än nödvändigt i skatt tex. Och med det menar jag inte att fuska, men känner man till reglerna så kan man också utnyttja de möjligheter som finns. Det är väldigt svårt att ha kunskap om själv.

Ang. bokföringsprogram så är det nog smidigast att använda något som är integrerat med din bank, då får du enkel avstämning mot bankkontot. jag vet att handelsbanken har det i sin internetbank bla.

Jag har inga revisorer till mina bolag. Hade en i det äldsta men denne entledigade jag när revisorskravet avskaffades. En erfaren bokföringsbyrå ger dig mer värde för pengarna

Undvik det offentliga till en start om du inte har bra kontakter, insäljningsprocessen är ofta lång och de betalar dåligt, ställer ofta höga formella krav som kan vara tuffa som nystartad. Men kan du komma med på något ramavtal och du engagerar dig så kan det bli bra.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Ska man starta eget? - Tips sökes?
« Svar #14 skrivet: 25 april 2012, 08:13:44 »
Om du är ingenjör så borde väl du kunna bli hus konstruktör, såna finns det få bra av. De som är bra har mycke jobb, o många kör eget. Våran ritare kör autocad + roofcon med trusscon o de funkar bra till det mesta. Har kör eget, jobbar mycke åt försäkringsbolag också med att räkna på brandskadade hus.

Ja, jag har en civilingenjörsexamen och kan också en del om t.ex. termografering, Blower-Door osv.

Skulle eventuellt kunna samarbeta med ett företag som utfärdar energideklarationer (men inte säckert).

Har inte mycket erfarenhet med ritningsprogram och sådant. Men jag har en bok där det står ngt om detta ... hur man ritar ... osv.

Enklare är det förstås göra en termografisk undersökning och skriva en rapport. Men det är mååånga som sysslar med detta. Går knappast att tjäna pengar på det.

Tänkte också att göra bokföringen och deklarationen själv. Räknar ju inte med att jag kommer att ha en stor omsättning om jag verkligen startar eget.

En revisor som tar 20 000 SEK bara för att den deklarerar osv. skulle jag nog inte kunna betala  :'(

Räknar ju med att hela omsättningen skulle hamna under 100.000 SEK (första året).

Ja, man blir inte rik som egen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!