0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag såg det på plus, det fanns folk som höll med honom och menade att försäkringsbolaget hade fel.Jag tror nog att det går att få igång bilen med rätt utrustning och kunskaper och kanske kapital, men jag tror inte vem som helst klarar av det, och framför allt inte utan ordentliga förberedelser.erp
Hade en pratstund med några grannar som var rädda för att några smågangsters i trakten skulle ge sig på att sno någons bil här.Jag påstod att ingen småkriminell spoling klarar att få igång en modern bil utan nyckel, men fick en del mothugg av folk som inte förstår så mycket om moderna bilar.erp
ERP: det snos väl inga bilar i Blekinge
Frågan är hur mycket man eventuellt kan komma åt med rätt mjukvara och en kabel till diagnosuttaget?Till vissa bilar finns det ju mjukvara och kablar som kan användas i snart sett vilken "smartmobil" som helst. MEn som sagt, frågan är vad man kan göra via diagnosuttaget med rätt prylar.
Att stjäla bilar är fortfarande "rätt" enkelt, alla tillverkare har någon svaghet.Precis som i datavärlden där olika operativsystem, kombinationer av mjukvara m.m, gör ALLTID att datorn i fråga har en svaghet någonstans bland dom ca 65.000 portarna ( dörrar).Lika så med bilar, tjuvar lär sig vissa modellers svagheter ( alla har någon ), och stjäl enbart dessa modeller.Merca 500 SL hade pansardörrar, men hoppade man hårt på taket så hoppade ena dörren ut på en del av dom ( pga deras täthet ).Gamla Fordar tog man med ena handen bunden bakom ryggen, och sabb......ja, bladmått i dörrlåset, skuva bort 3 skruvar vända på mittkonsollen och vips är man iväg.Alla elektriska/datoriserade saker har svagheter också på ett annat sett, man måste bara läsa på sina "offer".MvH Jawen med ett par bira innanför westen