Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 16 juli 2011, 11:53:30 »

Att läsa av fjärren är ganska enkelt och kräver ett minimum av "prylar". Det enda som är svårt är att tolka det som man tar emot. Nya fjärrkontroller kan vara lite mer "komplicerade" om dom har 2-vägs kommunikation eller jobbar med engångskoder.

Men att avlyssna äldre modeller och sedan öppna en bil är inte svårt.


Skrivet av: cheetah1
« skrivet: 10 juli 2011, 22:12:08 »

Det beror på hur seriöst uppbyggd den trådlösa kommunikationen är. En enklare kodning bör inte vara särskilt märkvärdig att kopiera.
Skrivet av: tyke
« skrivet: 10 juli 2011, 22:07:07 »

Hej  *vinkar*
Har kanske inte med startspärren att göra men mina grannar som var på väg till Österrike råkade ut för ett konstigt intermezzo i Tyskland.
Lämnade sin Gmc van för att äta på Donken "mc donalds" mina grannar gick emot donken tillsammans med sin Schäfer låste bilen med fjärrkontrollen efter ex.. antal steg hör grannen hur bilen avlarmas, schäfern reagerar vänder tillbaka tillsammans med husse då får de se hur en person snabbt avlägsnar sig från deras fordon... Bilen är upplåst inget stulet pga snabbt ingripande.
Pga noll koll på teknik så undrar jag kan den ev tjuven fjärravläst koden på larmkoden ?

M;vh tyke  :D
Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 10 juli 2011, 20:41:39 »

Oj. Fy!
Skrivet av: BosseBus
« skrivet: 10 juli 2011, 11:14:06 »

Kanske en sådan här:
Simply plug the Drive Box XXXX into the vehicle's diagnostic socket (OBD2) Then put the OBD2 and switch to '' OFF ''on Drive box .

After only 20 to 30 second the immobilizer DEACTIVATED (IMMO OFF)

The led on the tool will start to flash slowly, after some seconds the led flashes fast, that mean the immo function is disabled

The car will work without Trasponder key!

Recovery ; switch to '' ON '' on Drive box .

After only 20 to 30 second the immobilizer ACTIVATED (IMMO ON)
Skrivet av: karaff
« skrivet: 10 juli 2011, 11:00:01 »

Att stjäla bilar är fortfarande "rätt" enkelt, alla tillverkare har någon svaghet.
Precis som i datavärlden där olika operativsystem, kombinationer av mjukvara m.m, gör ALLTID att datorn i fråga har en svaghet någonstans bland dom ca 65.000 portarna ( dörrar).

Lika så med bilar, tjuvar lär sig vissa modellers svagheter ( alla har någon ), och stjäl enbart dessa modeller.

Merca 500 SL hade pansardörrar, men hoppade man hårt på taket så hoppade ena dörren ut på en del av dom ( pga deras täthet ).
Gamla Fordar tog man med ena handen bunden bakom ryggen, och sabb......ja, bladmått i dörrlåset, skuva bort 3 skruvar vända på mittkonsollen och vips är man iväg.

Alla elektriska/datoriserade saker har svagheter också på ett annat sett, man måste bara läsa på sina "offer".

MvH Jawen med ett par bira innanför westen

de 65 000 portarna du talar om är bara hur TCP/IP interfacet fungerar för kommunikation över internet.. det är lite annorlunda i styrprogram på bilar.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 10 juli 2011, 09:03:22 »

Jo, det finns flera OBDII-appar, men ingen som kan användas för att låsa upp stöldskyddet...
Skrivet av: jehu
« skrivet: 10 juli 2011, 02:45:58 »

Frågan är hur mycket man eventuellt kan komma åt med rätt mjukvara och en kabel till diagnosuttaget?

Till vissa bilar finns det ju mjukvara och kablar som kan användas i snart sett vilken "smartmobil" som helst. MEn som sagt, frågan är vad man kan göra via diagnosuttaget med rätt prylar.

Kanske finns en app i app store?  :)
Skrivet av: jehu
« skrivet: 10 juli 2011, 02:45:00 »

Apropos tjyvkoppling. Kommer å tänka på en händelse i Hobart, Tasmanien many years ago.
Hade hyrt en Holden i Queenstown och på lördagskvällen var jag med en tysk kompis på konsert i Hobart med Violent Femmes, rätt häftigt var det.
Men när vi promenerade tillbaka till hotellet upptäckte jag att bilnycklarna saknades.
Gick tillbaks till konsertlokalen, men det var redan städat - de pekade på en fylld sopcontainer som jag inte kände för att leta genom.
På söndagsmorron försökte jag tjuvkoppla bilen men misslyckades. Då ringde jag RACT - Royal Automobile Club of Tasmania - vars nummer stod i bilen. Kommer ut en fetlagd rödbrusig aussie med höggradig baksmälla och frågar vad fan jag vill ha hjälp med. "Hot wiring" säger jag oskyldigt. YOU CAN'T DO THAT! BLOODY HELL ARE YOU CRAZY? "Det är min hyrbil, kolla kontraktet - här!". Emergency - must return car, take flight back on time.
YOU CAN'T DO THAT!! (rattlåset kommer att gå i). Nej kolla säger jag, rattlåset funkar inte! (snurrar på ratten)
Den mustachprydde mannen är nu purpurfärgad och ger en rejäl känga på ratten så den fastnar med ett klick. "IT BLOODY WORKS NOW!!!" och ger sig av med en rivstart.
Nästa steg ringa låssmedsjouren - kommer efter ett tag en ung person med kriminellt utseende och säger "NO PROBLEM - 100 DOLLAR!". Hundra dollar tänker jag modfällt, och funderar över alternativen. "Okeydokey". Efter en halvtimme har jag fått en ny nyckel. Inget kvitto.
När jag returnerar bilen i Queenstown har någon vänlig själ skickat nycklarna till dom.
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 08 juli 2011, 21:54:30 »

Frågan är hur mycket man eventuellt kan komma åt med rätt mjukvara och en kabel till diagnosuttaget?

Till vissa bilar finns det ju mjukvara och kablar som kan användas i snart sett vilken "smartmobil" som helst. MEn som sagt, frågan är vad man kan göra via diagnosuttaget med rätt prylar.
Skrivet av: erp
« skrivet: 08 juli 2011, 21:42:51 »

ERP: det snos väl inga bilar i Blekinge ;)

Nej, och det var precis det, jag försökte förklara för mina grannar!

erp
Skrivet av: rabalder
« skrivet: 08 juli 2011, 20:29:12 »

Jag kommer inte ens ihåg hur man tjuvkopplar en bil, även om jag gjorde det många gånger med min egen för mååååånga år sedan.

ERP: det snos väl inga bilar i Blekinge ;)
Skrivet av: Apan
« skrivet: 08 juli 2011, 12:15:35 »

Nycklar är till för ärliga personer..! Allt annat löst folk kommer och går som de vill...!
Skrivet av: jehu
« skrivet: 08 juli 2011, 12:01:29 »

såg ett program där en fransk liga specialiserade på dyra bilar använde en box de pluggade in på bilens dator och därifrån kunde starta bilen fungerade på ett antal märken.
I Sverige har vi baltligor som stjäl och exporterar österut men fjuniga missanpassade pojkar klarar nog inte några såna jobb. Däremot kan de vålla en del skador.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 08 juli 2011, 11:51:26 »

Ett "mellansteg" i startspärrarnas utveckling förekom i mitten av 90-talet när den funktionen på vissa bilmärken inte var integrerad i motorstyrsystemet utan sköttes av en separat styrenhet som t ex bröt upp eller kortslöt någon viktig signal till motorstyrsystemet när den stod i "spärrat" läge. En del bilar med den tekniken hade en svårforcerad kåpa som täckte båda styrenheterna och kablage mellan dem, den satt ofta fast med många popnitar eller skruvar med brytskalle för att inte vara alltför lätt att få bort med handverktyg.
Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 08 juli 2011, 09:40:21 »

Då har man svarat TS. Det går inte att impuls sno en modern bil. Men det går att komma in och sno det som finnes i bilen.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 08 juli 2011, 09:18:43 »

Problemet (eller fördelen) med moderna bilar är att man måste ha en nyckel passande till modellen, lite uppgifter om bilen och utrustning för att programmera nyckeln. Det är inget man går runt och bär med sig så att man kan impulssno en bil på gatan.
För proffesionella ligor som väljer ut bilar dom vill ha är det dock inga större problem att komma förbi stöldskydden.
Skrivet av: Jawen
« skrivet: 08 juli 2011, 02:23:06 »

Att stjäla bilar är fortfarande "rätt" enkelt, alla tillverkare har någon svaghet.
Precis som i datavärlden där olika operativsystem, kombinationer av mjukvara m.m, gör ALLTID att datorn i fråga har en svaghet någonstans bland dom ca 65.000 portarna ( dörrar).

Lika så med bilar, tjuvar lär sig vissa modellers svagheter ( alla har någon ), och stjäl enbart dessa modeller.

Merca 500 SL hade pansardörrar, men hoppade man hårt på taket så hoppade ena dörren ut på en del av dom ( pga deras täthet ).
Gamla Fordar tog man med ena handen bunden bakom ryggen, och sabb......ja, bladmått i dörrlåset, skuva bort 3 skruvar vända på mittkonsollen och vips är man iväg.

Alla elektriska/datoriserade saker har svagheter också på ett annat sett, man måste bara läsa på sina "offer".

MvH Jawen med ett par bira innanför westen
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 08 juli 2011, 00:25:08 »

Med lite tur kommer dom in och får igång stereon. Sitter o krökar och röker och lägger en pizza i mittkonsollen. Men värre än så blir det nog inte. I en modern bil. En gammal bil är sjuukt enkel att sno, råkar jag veta.
Skrivet av: erp
« skrivet: 07 juli 2011, 21:57:13 »

Yes jag är med, problemet är ett hem för ostyriga tonåringar, där man menar att om någon vill därifrån, så kommer de att sno en bil i närheten och sticka iväg.
Men jag menar att ingen där har en chans att starta någon bil här utan nycklarna.

erp
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 juli 2011, 21:47:40 »

Hade en pratstund med några grannar som var rädda för att några smågangsters i trakten skulle ge sig på att sno någons bil här.
Jag påstod att ingen småkriminell spoling klarar att få igång en modern bil utan nyckel, men fick en del mothugg av folk som inte förstår så mycket om moderna bilar.

erp

Det som de kan vara rädda för är vanliga bilinbrott, typ smasha rutan och sno stereon eller korpa lättmetallfäljarna.
Sånt kan smågangstrar fortfarande göra, men inte att tjuvkoppla bilen.
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 07 juli 2011, 21:18:58 »

beggade nycklar och beggad databox som passar nycklarna?

Genom rutan, in i bilen, upp med huven, byt box, in i kupén skruvmejsel i tändnningslås men håller "beggade" nyckeln tillräckligt nära för att RFID skall läsas.
Voi'la.

Inget inpulsjobb således, utan en överlagd handling.
DOCK så vet jag inte om databoxen måste matchas med bilens elektronik i övrigt, typ gamla boxen måste avregistreras under "normala" förhållande innan bilelektroniken accepterar ny box.
Skrivet av: erp
« skrivet: 07 juli 2011, 20:34:35 »

Jo, fakta var ju att bilen var borta och grabben var inte inblandad.
Antingen ska han ju anmälas för bedrägeri eller få ut ersättning för bilen.
Dom kan ju tagit bilen på en trailer eller kommit över nyckllar med falsk leg eller något annat, bilen var ju borta.

Det borde knappast var ägaren som ska förklara hur bilen försvunnit, det bör ju räcka med att den är väck.

erp
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 juli 2011, 20:28:21 »

Jag såg det på plus, det fanns folk som höll med honom och menade att försäkringsbolaget hade fel.
Jag tror nog att det går att få igång bilen med rätt utrustning och kunskaper och kanske kapital, men jag tror inte vem som helst klarar av det, och framför allt inte utan ordentliga förberedelser.

erp

Lite skumt var det tror dom killen snot sin egen bil borde dom ju anmäla han för försäkringsbedrägeri annars är det ju bara att betala.
Skrivet av: erp
« skrivet: 07 juli 2011, 20:26:05 »

Jag såg det på plus, det fanns folk som höll med honom och menade att försäkringsbolaget hade fel.
Jag tror nog att det går att få igång bilen med rätt utrustning och kunskaper och kanske kapital, men jag tror inte vem som helst klarar av det, och framför allt inte utan ordentliga förberedelser.

erp
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 juli 2011, 20:13:26 »

Såg ett program på tv tror det var plus om en kille som blivit av med bilen men försäkringsbolaget vägrade betala för dom hävdade att bilen gick inte att stjäla utan nyckel och nyckeln hade killen kvar. Vet inte hur det gick men försäkringsbolaget hade nån kommentar om att gillade man inte beslutet kunde man gå till domstol och göra upp till saken hör att killen var inte misstänkt för något brott.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 07 juli 2011, 20:04:14 »

Aha, nej jag tror inte det är så lätt att någon fjunig wannabegangster kan sno bilen, men för de mer specialiserade bovarna så är det nog inte hjärnkirurgi direkt. :o
Skrivet av: Apan
« skrivet: 07 juli 2011, 20:02:10 »

Oftast så står bilen på gården eller garaget, vällåst, småtjuven knackar rutan till villan, tar nyckeln ur nyckelskåpet och fyller bilen med värdesaker och drar med bilen..!

Alt falskt leg på verkstad och försöka beställa nycklar mm, med som tidigare sagts, inget impulsjobb..
Skrivet av: erp
« skrivet: 07 juli 2011, 19:55:12 »

Hade en pratstund med några grannar som var rädda för att några smågangsters i trakten skulle ge sig på att sno någons bil här.
Jag påstod att ingen småkriminell spoling klarar att få igång en modern bil utan nyckel, men fick en del mothugg av folk som inte förstår så mycket om moderna bilar.

erp
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 07 juli 2011, 19:40:37 »

Varför frågan?
Skrivet av: erp
« skrivet: 07 juli 2011, 19:25:58 »

Bra, då är vi överens om att det inte går att starta en modern bil utan tillgång till nyckeln.
Att den går att starta med nyckel, bogseras eller startas med hjälp av ägaren förstår jag.

erp
Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 07 juli 2011, 19:18:48 »

Simpel tjuv klarar inte av att starta en modern bil med stöld skydd.
Detta kräver datautrustning ev reservnycklar. Dessa kan man beställa från tillverkaren. Men det kräver planering och kunskaper. Dessa saknar simpla tjuvar.

Så. Det går inte!
Skrivet av: karaff
« skrivet: 07 juli 2011, 19:16:10 »

Du kan bogsera eller ta den på trailer utan nyckel.
Skrivet av: erp
« skrivet: 07 juli 2011, 19:10:59 »

Jo, men frågan var hur det går utan nyckel, att det går med nyckel vet jag.

erp
Skrivet av: karaff
« skrivet: 07 juli 2011, 19:08:48 »

Eller att man bearbetar föraren så han frivilligt lämnar ifrån sig fordonet.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 juli 2011, 18:50:17 »

Vanligaste sättet att stjäla nyare bilar är att nyckeln själs.
Skrivet av: karaff
« skrivet: 07 juli 2011, 18:28:31 »

Mycket osannolikt.

Om man inte har med sig databoxar eller liknande, vilket knappast hjälper för den delen i moderna bilar där allt är sammankodat.. allt går men hur lätt är det ?

Det var väl sedan senare mitten av 1990-talet som det blev lag på att bilar inte skulle kunna startas utan kodad nyckel ? Har inte sett bilar efter det tjuvkopplade heller vad jag kan minnas. Mest gamla skithögar :)

Skrivet av: erp
« skrivet: 07 juli 2011, 18:23:10 »

Hur troligt är det, att en vanlig enkel småtjuv kan få igång en ny modern bil utan tillgång till nycklar eller klumpen som fordras vid nyckellösa system?

erp

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!