Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 5:e mÃ¥naden med Airwellen....  (läst 4647 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
5:e månaden med Airwellen....
« skrivet: 16 december 2006, 19:26:41 »
Ännu en mÃ¥nad har gÃ¥tt, Ã¥ allt har varit fullständigt problemfritt. Den här mÃ¥naden (17/11-16/12) blev förbrukningen nÃ¥got lägre än föregÃ¥ende mÃ¥nad, trots mer motorvärmar-tid Ã¥ div julpynt. Det fÃ¥r väl skyllas pÃ¥ att det har varit ovanligt milt för Ã¥rstiden, Ã¥tminstone där jag bor utanför Sundsvall. SÃ¥ mycket mer finns inte att säga...., L/V-pumpen gör det den ska, levererar värme, Ã¥ tillräckligt med varmvatten, för att ta ett bad om man vill. Ã… sÃ¥ länge inte tanten börjar "fel-larma", sÃ¥ mÃ¥ste allt vara bra  :) NÃ¥n tillskott av solenergi har det inte varit, mulet eller dimma mest hela tiden. Nu är ju Solen inte uppe sÃ¥ mÃ¥nga timmar, den här Ã¥rstiden här uppe, men även om den varit det, sÃ¥ hade den inte haft en chans att hjälpa till ändÃ¥. Ingen extra ved eller olja har jag använt, utan pumpen har klarat hela vÃ¥rt behov själv.

mvh humlan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 5:e månaden med Airwellen....
« Svar #1 skrivet: 16 december 2006, 19:38:57 »
Jag riktigt längtar efter en vecka med -15 grader  ;D Thumbsup

Visst stänger den där värmepumpen av sig under en viss temp, eller minns jag fel?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 5:e månaden med Airwellen....
« Svar #2 skrivet: 16 december 2006, 19:39:38 »
Vi har i alla fall -11.4 grader här nu, nästan köldrekord!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 5:e månaden med Airwellen....
« Svar #3 skrivet: 16 december 2006, 19:41:00 »
Är lite lat och orkar inte kika runt... Humlan, hur stort hus och pump har du?

Vargavintern är pÃ¥ väg...+3 grader här nu(Stockholm)  :D

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: 5:e månaden med Airwellen....
« Svar #4 skrivet: 16 december 2006, 19:47:45 »
Jag riktigt längtar efter en vecka med -15 grader  ;D Thumbsup

Visst stänger den där värmepumpen av sig under en viss temp, eller minns jag fel?

-16 som default, men jag skruvade ner det till -20 sÃ¥ fort jag sÃ¥g hur lätt det var  :) Möjlighet finns att vrida ner till -35, men jag tar det lite försiktigt (fegt  :-[) i början  ;D

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: 5:e månaden med Airwellen....
« Svar #5 skrivet: 16 december 2006, 19:55:40 »
Är lite lat och orkar inte kika runt... Humlan, hur stort hus och pump har du?

Vargavintern är pÃ¥ väg...+3 grader här nu(Stockholm)  :D

Vet inte riktigt hur stort det är, har ju snedtak å sånt, som inte räknas som bostadsutrymme, men kring 120-140 m2 skulle jag tippa. Tror nåt gammalt papper säger 109 m2, men då är inte nåt utrymme/rum på övervåningen med (inrett/byggt senare av mig), å där är två rum som vi/jag huvudsakligen befinner mig i... som nu t.ex. Pumpen är en 3-fas Airwell 7500 (7.5 kW)

mvh humlan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 5:e månaden med Airwellen....
« Svar #6 skrivet: 16 december 2006, 21:31:40 »
Min syrra behöver en ny panna (hon har en Pulsonex som krÃ¥nglar jämnt), jag rekomenderade henne att kolla in Airwell (bara för att du talat dig varm om den).  ;)

Hur är den kopplad?
Fast kondensering mot en acktank som shuntar ut radiatorvattnet som dessutom är en VVB?

I syrrans fall så har hon ganska lågt energibehov (mellan 10-15 MW/år) och behöver nog ingen komplicerad VP med växelventil utan en billig, enkel lösning. Luft/luft är uteslutet då huset är byggt som en labyrint.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: 5:e månaden med Airwellen....
« Svar #7 skrivet: 16 december 2006, 22:42:47 »
Min syrra behöver en ny panna (hon har en Pulsonex som krÃ¥nglar jämnt), jag rekomenderade henne att kolla in Airwell (bara för att du talat dig varm om den).  ;)

Hur är den kopplad?
Fast kondensering mot en acktank som shuntar ut radiatorvattnet som dessutom är en VVB?

I syrrans fall så har hon ganska lågt energibehov (mellan 10-15 MW/år) och behöver nog ingen komplicerad VP med växelventil utan en billig, enkel lösning. Luft/luft är uteslutet då huset är byggt som en labyrint.

Det finns ju ingen som kan säga emot mig än, sÃ¥ dÃ¥ gÃ¥r det att skryta hur mycket som helst  ;D  Den är kopplad via plattvärmeväxlare mot en Borö 500l solvärmepanna/acktank, ingen beredare utan vv-slinga, Ã¥ shuntar ut mekaniskt/manuellt till gamla MR-radiatorer, sektionsradiatorer frÃ¥n 50-60-talet.., vet inte sÃ¥ noga, sÃ¥ det fungerar riktigt bra att hÃ¥lla värmen med lÃ¥g framledningstemp. Shuntar Ã¥ shuntar förresten, det blir mest termostaterna som styr, shuntning blir mest av/pÃ¥ mellan sommar/vintar för värmens skull.

mvh humlan.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: 5:e månaden med Airwellen....
« Svar #8 skrivet: 17 december 2006, 09:16:18 »
Hur högt har du inflödet respektive hur lågt har du returflödet på tanken från växlaren Humlan ?.



Alltså hur högt från botten/retur respektive toppen/inlopp.


9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: 5:e månaden med Airwellen....
« Svar #9 skrivet: 17 december 2006, 10:56:45 »
Tanken som tillhandahålls av essen är en 500l med dubbla vv slingor och skiktplåt vvx värmer vatten under skiktplåten ca 3/5 och elpatron på 9kw 9 steg med effektvakt värmer övre delen värmen schuntas ut med bivalent schunt och en essbe schuntautomatik.
Enkel och robust lösning.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: 5:e månaden med Airwellen....
« Svar #10 skrivet: 17 december 2006, 11:57:04 »
Hur högt har du inflödet respektive hur lågt har du returflödet på tanken från växlaren Humlan ?.



Alltså hur högt från botten/retur respektive toppen/inlopp.




Vad menar Du? Jag har pluggat in där det fick plats, dÃ¥ tanken är smockfull med rör numera  :) Inlopp blev längst upp pÃ¥ fronten, Ã¥ returen fick bli näst längst ner pÃ¥ fronten, eg avsett för en värmepatron. I toppen av tanken/pannan sitter inlopp frÃ¥n ved/oljepannan Ã¥ längst ner pÃ¥ fronten sitter en av returerna (finns 2 att alternera mellan) frÃ¥n den pannan. Möjligen inte nÃ¥n optimal lösning, men fungarar gör det iaf, Ã¥ nÃ¥t alternativ fanns inte heller..., förutom total ombyggnad dÃ¥.

mvh humlan.
« Senast ändrad: 17 december 2006, 12:01:19 av humlan57 »

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: 5:e månaden med Airwellen....
« Svar #11 skrivet: 17 december 2006, 12:32:35 »
Ett förtydligande bara... Det inlopp som värmepumpen är ansluten mot, är det "rätta" inloppet för pannan. Att ved/oljepannan har sitt inlopp i toppen, beror på att jag, när den anslöts, ville slippa rör på framsidan. Anslutningen i toppen är eg avsett för avluftning, men en avluftningsventil på högsta stället på röret från ved/oljepannan fick ersätta den ursprungliga avluftningen.

mvh humlan.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: 5:e månaden med Airwellen....
« Svar #12 skrivet: 19 december 2006, 09:20:16 »
Har ni börjat fÃ¥ kallare ännu Humlan ?. 


Här blev det chockartade 5-7 minusgrader nu!!. 
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: 5:e månaden med Airwellen....
« Svar #13 skrivet: 19 december 2006, 10:31:15 »
Har ni börjat fÃ¥ kallare ännu Humlan ?. 


Här blev det chockartade 5-7 minusgrader nu!!. 

Lika här, men det har börjat svänga tillbaka igen. Ã… dom lovar plusgrader under Jul-helgen  :)

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!