Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: sanyo kcrv96ehn Bra?  (läst 1359 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomas.B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
sanyo kcrv96ehn Bra?
« skrivet: 03 januari 2011, 09:52:01 »
Har fått tillfälle att köpa denna till 50% (7500:-) och undrar om den är värd det? Den ska värma upp en hel källare på c:a 60-70kvm med halvtaskig planlösning.

Hur bra är dem, tyst utedel är ett krav och inga vibrationer.
Funkar dem bra nu när det är kallt?

Tanken är att hålla 18grader där på vinterhalvåret, skall även tilläggsisolera källaren samt dra om dräneringen i sommar.

Tankar? :)

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: sanyo kcrv96ehn Bra?
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2011, 10:01:04 »
tyst utedel är ett krav och inga vibrationer.
Funkar dem bra nu när det är kallt?

Hej

Sanyo har ett rykte av att ha ett lite rÃ¥are kompressorljud, dessutom har den automatik som stänger av vid -20 och inte Ã¥terstartar förrän -16. Det var ganska vanligt att man avrÃ¥dde frÃ¥n Sanyo vid montage i radhus just p g a ljudet frÃ¥n utedelen. Det har ocksÃ¥ varit vanligt med rör vid kompressorn som vibrerar mot varandra. Tyvärr, jag kan inte rekommendera den med den kravbild du presenterar...  :'(

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Thomas.B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: sanyo kcrv96ehn Bra?
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2011, 21:54:23 »
Ok, jag tackar för rådet och avstår från köp!
Har inte tänkt montera den 2:a värmepumpen förrän mot nästa vinter, var mest att det var ett bra pris så jag tänkte slå till.

Tack igen!

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: sanyo kcrv96ehn Bra?
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2011, 00:38:42 »
tyst utedel är ett krav och inga vibrationer.
Funkar dem bra nu när det är kallt?

Hej

Sanyo har ett rykte av att ha ett lite rÃ¥are kompressorljud, dessutom har den automatik som stänger av vid -20 och inte Ã¥terstartar förrän -16. Det var ganska vanligt att man avrÃ¥dde frÃ¥n Sanyo vid montage i radhus just p g a ljudet frÃ¥n utedelen. Det har ocksÃ¥ varit vanligt med rör vid kompressorn som vibrerar mot varandra. Tyvärr, jag kan inte rekommendera den med den kravbild du presenterar...  :'(

MVH/Gano


Sanyo 96ehn behöver inte nödvändigtvis ha -20 avstängningen, den tog Sanyo/Ahlsell bort någon gång under slutet av 2009 på just Clover9 och Clover12 modellerna.

Utloggad P3i

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kyltekniker
SV: sanyo kcrv96ehn Bra?
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2011, 20:58:47 »
Pumpen gÃ¥r jättetyst. Däremot har jag problem  med avfrostningen vid temp under -15typ. Har fÃ¥tt frosta av pumpen manuellt 2ggr pÃ¥ 2 mÃ¥nader.
P=Q*M*C*DT

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!