Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nyinstallation av bergvärme.  (läst 1191 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hayabusa71

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nyinstallation av bergvärme.
« skrivet: 20 februari 2011, 23:32:40 »
Jag funderar på att slänga ut fjärrvärmen till förmån för bergvärme.Vi har ett hus på 340 kvm totalt i 3 plan Byggt 1962
.Källare mellanplan och ovanvÃ¥ning.Vi förbrukar  36000kw/h värme som topp. 10000kw/h el samt myseldar med ved under den kalla Ã¥rstiden.köpte 6 kubik ved i höstas (stjälpt mÃ¥tt) och har ca 1,5 kubik kvar till dags datum.
Vi har 3 barn i åldrarna 4 & 8 & 10 år.Det badas en hel del i hushållet.Vi har hörnbadkar som rymmer en hel del vatten.
Funderar på en Nibe fighter 1250 eller en 1150 med kompletterande varmvatten tank på ca 300L. Samt ca 200 meters borrhål. det blir lite dyrare att välja denna modellen än 1145 eller 1245 men jag vill ha en inverterstyrd kompressor. för att slippa tänka på om den är rätt för huset.Den reglerar ju själv effekten från 3,9 - 15,8 kW.
Är detta rätt tycker ni och vad bör en sådan här installation kosta ungefär med totalantreprenad??
Jag är helt ny på forumet och på detta med bergvärme.Vore tacksam för synpunkter.
« Senast ändrad: 20 februari 2011, 23:36:37 av hayabusa71 »

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nyinstallation av bergvärme.
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2011, 01:06:13 »
Nu är jag ingen dignitär men så vitt jag har kunnat läsa mig till här på forumet, bland annat. Så är det inte alls säkert att du tjänar hem den extra peng du lägger på inverterstyrningen.

Jag är i samma sitts som du, fast jag skall även konvertera till vattenburen värme vilket du ju redan har.

Min oro, som var stor inledningsvis, över att råka ha en lite för stor maskin är inte längre någon oro. Tvärt om är det så att jag kommer göra allt jag kan för att ha en något för stor maskin för att slippa behov av spetsel.

Har man bara det intresse som krävs för att trimma in maskinen så ska det gå att hitta en bra nivå på driften utan att lägga ner en massa pengar på inverterstyrt. Så vitt jag förstår finns det mer kunskap om livslängden på maskiner som har något frekventare start/stop än det finns om inverterstyrda bvp. Därtill kommer att du kanske inte ens är i riskzonen för en för stor panna om du kör på 16kw med det effektbehov du har.

Men det kan ju finnas 100 parametrar som skiljer sig mellan våra olika behov i övrigt samt att en del i mitt resonemang vilar på det faktum att jag måste lägga ner en massa pengar på att konvertera till vattenburet och därmed känns varenda krona viktig (typ nästan alla fall.. )

Lägger jag extra slantar i detta läget blir det på borrdjup och större VP snarare än inverterstyrt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!