Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Fighter 1235-8 felaktiga KB-värden bl.a.  (läst 4434 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nibe Fighter 1235-8 felaktiga KB-värden bl.a.
« Svar #15 skrivet: 15 januari 2019, 21:58:57 »
Skruva loss säkerhetsventilen och fyll på vatten. Det ska egentligen vara 30% sprit men är det bara några liter som behöver fyllas på går det bra med vatten. Det finns flera hundra liter köldbärare i systemet och det är bra marginal till fryspunkten på lösningen så det gör inget om köldbäraren späds en del.

Sätt sen köldbärarpumpen på högsta hastighet. Det kan ta några dagar innan luften har drivits ut. För nya anläggningar brukar man rekommendera att köldbärarpumpen går kontinuerligt i någon vecka just för att driva bort luften ur systemet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Nibe Fighter 1235-8 felaktiga KB-värden bl.a.
« Svar #16 skrivet: 15 januari 2019, 22:34:59 »
Det skall alltid finnas vätska i nivÃ¥kärlet, sÃ¥ du mÃ¥ste fylla.  Helst etanol/vatten blandning, men om det är lite som saknas sÃ¥ kan man nog komma undan med vanligt vatten.  TvÃ¥ngskör kb-pumpen och tillför vatten lÃ¥ngsamt medan kb cirkulerar sÃ¥ blir inte koncentrationen vatten för hög.

Kolla om det inte finns luftningsnipplar i hobbyrummet, möjligtvis som små klumpar dolda under isoleringen.
« Senast ändrad: 15 januari 2019, 22:40:50 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe Fighter 1235-8 felaktiga KB-värden bl.a.
« Svar #17 skrivet: 16 januari 2019, 07:22:57 »
Få dit en röris som kopplar om vb och retur, och få på eett expkärl även på kb, med 0,5 bar övertryck, så får du nog mindre problem. Inte bra att rören går högre än själva kärlet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 1235-8 felaktiga KB-värden bl.a.
« Svar #18 skrivet: 16 januari 2019, 07:36:07 »

Carl N: Kan du rekommendera bra radiatorventiler? Vi tycker att de slottsventiler vi har är fina och vill ogärna byta dessa mot plast-dito. Om jag renoverar dessa så kanske de håller 50 år till? Finns det kanske en nya insatser till slottsventiler som gör dom täta?
Jag gissar som du att elementen har varit felkopplade sedan Maj 2009. Jag har dock inte förstått varför kompressorn behöver jobba oftare/hårdare när VB-retur har ett litet deltaT att jobba mot. Jag behöver läsa på lite om det.


Det går att packa om dom om man vill, det står lite om det i denna tråden.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=54802.0;all

Sen finns ju nya slottsventiler med gammalt stuk.
https://www.mma.se/produkter/slottsventil/

Dina bilder med värmekameran visar rätt tydligt på vad som händer i radiatorerna när det är felkopplat.
Man ser tydligt att bara en liten del av radiatorn blir riktigt varm, vattnet i övriga delen av radiatorn står relativt stilla så man får "kortslutning" i varje radiator vilket gör att en stor del av vattenvolymen inte passerar värmepumpen under en värmecykel.
Värmeavgivningen från radiatorn blir dessutom sämre vilket gör att man måste kompensera med högre framledningstemp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad niclasf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 1235-8 felaktiga KB-värden bl.a.
« Svar #19 skrivet: 30 januari 2019, 21:53:52 »
Imorgon kommer rörmokaren och ska skifta VBfram och VBretur.

Det är en sak jag funderar på när det gäller värmefördelningen i huset.

Huset består av två huskroppar som sitter sammanbundna med en hall.
Den ena huskroppen består av kök/matdel/v-rum. Den andra huskroppen är suterräng och består av en övervåning med flera sovrum och ett suterrängplan där bl.a. bergvärmepumpen står.

Vid bergvärmepumpen så går ett VB-par till ena ena huskroppen och ett VB-par går till suterrängkroppen.

Den ena huskroppen är i snitt 2-3°C kallare än den andra. Är det en bra ide att be rörmokaren att installera strypventiler på VBfram till vardera huskropp? På så sätt skulle jag grovt kunna justera temperaturen till en hel halva av huset med en strypventil. Då slipper jag att röra flertalet slottsventiler med hög läckrisk.


Nibe 1235-8 (installerad 05/2009) + FLM, 160m hål, 180+180 liter VV-beredare, 190kvm Boyta, Stockholms-området.

Utloggad niclasf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 1235-8 felaktiga KB-värden bl.a.
« Svar #20 skrivet: 31 januari 2019, 15:17:22 »
Nu har rörmokaren varit här och fixat problemet med att VBfram och VBretur var växlat. Hela radiatorerna blir nu härligt varma istället för bara ena kanten  tummenupp

Jag kommer låta BVP vara på något dygn och se hur värmen blir. Förhoppningen är att jag kan justera kurvlutningen ett eller ett par snäpp nedåt. Eventuellt att jag justerar cirkulationsflödet också för att få ett deltaT på runt 7°C.
Nibe 1235-8 (installerad 05/2009) + FLM, 160m hål, 180+180 liter VV-beredare, 190kvm Boyta, Stockholms-området.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!