Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Injustering värme  (läst 2706 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Costia

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Injustering värme
« skrivet: 20 oktober 2020, 19:23:22 »
Hej, jag har under någon vecka nu kollat värmen i huset utan rumsgivare inkopplad,
har vid 0°c ute 21,6°c inne
Vid 2+ ute 21,6°c inne
Vid -2 ute 20,6°c inne
Nu idag när det legat runt +8 har jag 20°c inne vilket är lite i underkant, för min smak.
Jag har tänkt att jag ska försöka hålla 22°c inne.
Jag kör idag kurva 8+0
Hur ska jag göra? Ska jag ändra kurva eller ska jag parallellförskjuta?? Jag förstår inte riktigt när man ska göra vad.
Mvh Christian

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Injustering värme
« Svar #1 skrivet: 20 oktober 2020, 19:53:26 »
Bifogar en bra bild från äldre utrustning som fortfarande gäller. Där kan du tydligt se vilken stigartemp du får vid olika kurvor och med +2, 0 och -2 förskjutning.

Så jag hade valt en högre kurva, kanske provat 10 (-2).
Bättre att ta till lite för mycket, blir de för varmt sänk ett kurvsteg.
Som jag sagt i tidigare svar, håll ordentlig koll en vinter, notera vad som känns rätt stigarvärme då det är varmt, medel och kallt.
Sedan vet du vilken kurva som passar nästa år

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Injustering värme
« Svar #2 skrivet: 20 oktober 2020, 19:55:48 »
Hej, jag har under någon vecka nu kollat värmen i huset utan rumsgivare inkopplad,
har vid 0°c ute 21,6°c inne
Vid 2+ ute 21,6°c inne
Vid -2 ute 20,6°c inne
Nu idag när det legat runt +8 har jag 20°c inne vilket är lite i underkant, för min smak.
Jag har tänkt att jag ska försöka hålla 22°c inne.
Jag kör idag kurva 8+0
Hur ska jag göra? Ska jag ändra kurva eller ska jag parallellförskjuta?? Jag förstår inte riktigt när man ska göra vad.
Mvh Christian

Då du har högre temp vid låga utetemperaturer, och lägre temp vid högre utetemperatur, så har du kanske en för brant kurva. Prova att flacka ut kurvan (genom att välja kurva 7, eller 6), och sedan parallellförskjut den uppåt. Kolla vad du har för framledningstemp på nuvarande kurva vid noll, och försök matcha det med kurva 7 (med typ 7+1 eller 7+2). Fast du måste nog hålla kolla på tempen över lite längre period då snabba temperaturskillnader kan orsaka avsteg från förväntad innetemperatur.
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Injustering värme
« Svar #3 skrivet: 20 oktober 2020, 22:07:27 »
Nu har jag tittat på kurva 8 förskjutning 0. du vill ha 22 grader, alltså är alla värden för låga
Jag analyserar hur mycket för kallt du har vid angivna temperaturer och har läst ut vad stigartempen är enligt vald kurva. Har därefter gissat hur mycket varmare stigaren bör vara för att ge 22 grader.
vid +8, inne 20C, saknas 2.0 grader vid stigartemp 32,  borde därför vara 34C
vid +2, inne 21.6C, saknas 0.4 grader vid stigartemp 36, borde därför vara 37C
vid 0, inne 21,6C, saknas 0.4 grader vid stigartemp 39, borde därför vara 41C
vid -2, inne 20,6, saknas 1.4 grader vid stigartemp 41, borde därför vara 43C

Kan med bifogade kurvor se att kurva 11, förskjutning -2 se de temperaturer jag tycker det borde vara. Prova detta.

Utloggad Costia

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Injustering värme
« Svar #4 skrivet: 21 oktober 2020, 12:08:18 »
Nu har jag tittat på kurva 8 förskjutning 0. du vill ha 22 grader, alltså är alla värden för låga
Jag analyserar hur mycket för kallt du har vid angivna temperaturer och har läst ut vad stigartempen är enligt vald kurva. Har därefter gissat hur mycket varmare stigaren bör vara för att ge 22 grader.
vid +8, inne 20C, saknas 2.0 grader vid stigartemp 32,  borde därför vara 34C
vid +2, inne 21.6C, saknas 0.4 grader vid stigartemp 36, borde därför vara 37C
vid 0, inne 21,6C, saknas 0.4 grader vid stigartemp 39, borde därför vara 41C
vid -2, inne 20,6, saknas 1.4 grader vid stigartemp 41, borde därför vara 43C

Kan med bifogade kurvor se att kurva 11, förskjutning -2 se de temperaturer jag tycker det borde vara. Prova detta.

Hej, okey tack. När jag pratade med min kompis som hade pratat med nibe, så hade dom rekommenderat han att sänka sin kurva då kurva nio var alldeles för mycket där vi bor??
Mvh Christian

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Injustering värme
« Svar #5 skrivet: 21 oktober 2020, 12:19:33 »
Man behöver prova vad det blir över ett större temperaturområde. Jämföra vad temperaturen blir vid t.ex. +5 °C med -10 °C. Nu tycker jag du ska prova kurva 8 med förskjutning +1 om du villa ha runt 22 °C inne. Tänk på att termostaterna i huset ska stå öppna/max.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Injustering värme
« Svar #6 skrivet: 21 oktober 2020, 13:17:34 »
Jag håller med om att man behöver prova det över ett större temperaturområde. Men faktum kvarstår, du har det för kallt vid samtliga beskrivna utetemperaturer. Då måste man välja en kurva som ger högre stigartemperaturer vid samtliga angivna temperaturer.
Om det nu skulle bli för varmt med kurva 11, vet du att du väljer en kurva mellan 8 och 11.
Men som Josth säger, det är mycket viktigt md fritt blås utan strypning via elementtermostater.

Utloggad Costia

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Injustering värme
« Svar #7 skrivet: 22 oktober 2020, 07:33:16 »
Har en liten fundering...när kompressorn går så går cp på ca 40% hela tiden. Och i vänteläge går den på 50%. Borde inte cirkulationspump gå snabbare när pumpen gör värme? Nu är det visserligen 12 grader ute där jag bor, men de sista elementen är kallare än de andra. Vilket kanske är ganska normalt när pumpen endast skickar ut 30-35°c? Jag började logga igår kväll, men är värdelös på att läsa av det, tänkte lägga ut den lite senare, och få hjälp av er mycket duktiga människor! På detta mycket hjälpsamma forum!

EDIT: har också märkt att 2 element bara blir ljumna när kompressorn går, men blir lite varmare när vänteläge går in.
« Senast ändrad: 22 oktober 2020, 11:58:14 av Costia »

Utloggad Costia

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Injustering värme
« Svar #8 skrivet: 22 oktober 2020, 13:00:05 »
här kommer en logg, kan någon vara snäll och kolla på denna och skriva vad som är bra/dåligt.
sen undrar jag det jag skrev i förra inlägget, ska man åka flödet lite för att det ska bli varmt på de 2 sista elementen? dom har varit varma innan jag uppdaterade min panna, men då gick pumpen på auto då också. mvh christian

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Injustering värme
« Svar #9 skrivet: 22 oktober 2020, 15:10:03 »
den jobbar ju mot ett delta t, så den går antagligen sakta nu när värmebehovet är lågt, men öser på mer, när värmen behövs.

Utloggad rayb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vanda Finland
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Injustering värme
« Svar #10 skrivet: 22 oktober 2020, 16:16:17 »
Tittade kort på din logg .
Vid första värmekörningen går värmebärarpumpen på 45% hela tiden , ingen automatik här!

Delta T ligger på ungefär 10 grader (lika som på våren då jag kollade din logg i en anna tråd.)
Vad har du för inställningar i  menyn  5.1.14.

Nibe supporten i Finland har åt mig medgett att 9240 R2 programets automatiska styrning i 5.1.14
ej fungerar som den skall i auto och egen inställningslägena.
 
Nu på hösten fick jag svar att fabriken är ovillig att åtgärda felet fast de känner till saken. Konstigt >:(
Nibe 1245 10 kw +2 st UKV100 volymtank seriekopplade + bypass med klaff-backventil och extern Alfa 2 .
( installerad 2011), 193m borra (aktivt 185m).Villa i ett plan, södra Finland ,160 m2 byggd 1972, stora 2-glasfönster. Oljepannans förbrukning 3500-4000 l/ år.
Radiatorer 16 st, 2-rörs + konvektor Sabiana Mistral MI-IR1

Utloggad Costia

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Injustering värme
« Svar #11 skrivet: 22 oktober 2020, 16:43:20 »
Tittade kort på din logg .
Vid första värmekörningen går värmebärarpumpen på 45% hela tiden , ingen automatik här!

Delta T ligger på ungefär 10 grader (lika som på våren då jag kollade din logg i en anna tråd.)
Vad har du för inställningar i  menyn  5.1.14.

Nibe supporten i Finland har åt mig medgett att 9240 R2 programets automatiska styrning i 5.1.14
ej fungerar som den skall i auto och egen inställningslägena.
 
Nu på hösten fick jag svar att fabriken är ovillig att åtgärda felet fast de känner till saken. Konstigt >:(

Hej, jag har radiator inbokad och -18 DUT.
Jag har ställt minsta tillåtna till 40% på cirkulationspumpen.
Fasiken vad konstigt att dom är ovilliga att ändra något som inte fungerar!! Kanske ska byta tillbaka till någon gammal uppdatering??

Utloggad Costia

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Injustering värme
« Svar #12 skrivet: 23 oktober 2020, 07:37:01 »
Som RAYB skriver, så verkar ju inte den automatiska styrningen på cp fungera korrekt. Är det någon mer som har problem? Jag har en gammal mjukvara v3000r3 ska jag pröva den istället eller vad tycker ni?

Utloggad rayb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vanda Finland
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Injustering värme
« Svar #13 skrivet: 26 oktober 2020, 20:34:28 »
v3000r3 är en uppgraderings-programvara som redan finns på din 1245:as dator då du använder en
programvara med så hög nummer som 9240R2.

Det är de senaste programvarorna 9172 R2 och 9240 R2 som inte fungerar som installatörshandboken  säger i menyn 5.1.14.

Den senaste programvaran som fungerar är 8538 R2.

Är det faktiskt så att ingen annan har problem eller kollat upp detta?
Nibe 1245 10 kw +2 st UKV100 volymtank seriekopplade + bypass med klaff-backventil och extern Alfa 2 .
( installerad 2011), 193m borra (aktivt 185m).Villa i ett plan, södra Finland ,160 m2 byggd 1972, stora 2-glasfönster. Oljepannans förbrukning 3500-4000 l/ år.
Radiatorer 16 st, 2-rörs + konvektor Sabiana Mistral MI-IR1

Utloggad Costia

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Injustering värme
« Svar #14 skrivet: 26 oktober 2020, 20:37:10 »
v3000r3 är en uppgraderings-programvara som redan finns på din 1245:as dator då du använder en
programvara med så hög nummer som 9240R2.

Det är de senaste programvarorna 9172 R2 och 9240 R2 som inte fungerar som installatörshandboken  säger i menyn 5.1.14.

Den senaste programvaran som fungerar är 8538 R2.

Är det faktiskt så att ingen annan har problem eller kollat upp detta?

Okey, vart kan man få tag i den uppdateringen? Själv har jag bara de två nyare och den som satt i från början (2012)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!