Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installasjon av EcoAir 107  (läst 5828 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Installasjon av EcoAir 107
« Svar #15 skrivet: 03 oktober 2006, 08:15:52 »

Om du sätter den integrerade shunten på max så tror jag returen går till botten på tanken och utgående vatten hämtas från toppen. Carl N får rätta mig om jag har fel.

Just det, bra tänkt, kom inte pÃ¥ det själv.  Thumbsup

Jag har funnit ut hur jag önskar det etter att ha lest EcoLogic manualen.
Tyvärr behövs EcoLogic.

1. VP:n får sitt vatten från golvreturen och avger sitt vatten till pannan.

2. Shunten på pannan ställs på max som om det vore et oshuntad system.

3. EcoLogic justerar vattentemperaturen enbart etter utetemperaturen och inställd lutning/justering.

Med riktig inställd värmekurva vill inomhustemperaturen för det mesta vara lik önskad temperatur eller tät oppunder.
Blir det riktigt kallt vill temperaturen inomhus ligga lite lågt. Jag fyrar då i min vedugn.

Och med EcoLogic installerad får jag all den fina statistiken över vad pumpan gör.

EcoLogic för oshuntad system kostar 5960 hos Rinkaby Rör.

Med 40° max framledningstemperatur och max effektbehov 4,5kW kan mögligen en 105 vara passande?
Eller tvärt om? En 107, som inte är mycket dyrare, kan ta långa pauser och ha det mera behagligt när den jobbar.
Som kylskåpet: Pumpen jobbar 15 minuter. Vilar 45 minuter. Lever 20-40 år. Om kylskåpmotorn gått vart enda sekund, ville den då leva i bara 5 år?

Detta är nog den bästa lösningen, och med tanke på att du har golvvärme och en panna i serie med VP:n så kan du nog satsa på 107:an, den bör klara hela ditt värmebehov vid -10 ºC ute. Kostnaden för Ecologicen tjänar du nog in på några år med denna lösning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installasjon av EcoAir 107
« Svar #16 skrivet: 03 oktober 2006, 20:51:29 »
Då satsar jag på 107:an. Tack for hjälpen.
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!