Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: E12EKEB - avfrostning  (läst 1078 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mats_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
E12EKEB - avfrostning
« skrivet: 11 november 2007, 21:06:25 »
Hej alla glada.

Går det att själv justera ner tiden för avfrostningen på E12-EKEB ?
Tycker de avfrostar ideligen trots att det knappt är is på dem.

Jag har här i västernorrland nu runt 0 til minus 6 grader och de stannar minst en gång i timman och frostar av - tiden för avfrostningen upplever jag som mkt lång (har ej tagit tid)...

Går det att ställa in denna tid - eller är det fabriksinställt ?

Hälsningar
Mats

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: E12EKEB - avfrostning
« Svar #1 skrivet: 11 november 2007, 21:24:41 »
Det er dette som er en typisk idiotavfrosting . Panasonic er trolig den produsent som har klart Ã¥ lage den minst brukbare løsning pÃ¥ avfrosting . Og ja det er fabrikkinnstilt og ingenting en vanlig forbruker kan fÃ¥ gjort noe med. Det er nok temperaturen som i hovedsak styrer tiden mellom avfrostingene pÃ¥ din pumpe og ikke rimlaget pÃ¥ utedelen . Men det er faktisk noen pumper som har behovsstyrt avfrosting , med de fordeler det bringer med seg. Ingen nevnt , ingen glemt.  *vinkar* Mulig det har sammenheng med kompressortype og oljeretur Ã¥ gjøre . Min pumpe av annet fabrikat gÃ¥r som regel flere timer uten avfrosting ved de temperaturer du nevner . Men er det høy luftfuktighet / tÃ¥ke sÃ¥ er det hyppigere. Men det er da et rimlag pÃ¥ utedelen og helt klart behov for avfrosting.
Raptus
« Senast ändrad: 11 november 2007, 21:29:33 av raptus »
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!