Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FTX avstängd - vatten i ventilationsrören  (läst 4647 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Eemiil

  • Gäst
Eemiil
FTX avstängd - vatten i ventilationsrören
« skrivet: 25 oktober 2016, 12:53:34 »
Hej. Jag har stängt av FTXen för att byta en motor till rotorn. Den har vart avstängd i 5 dagar. Det har vart ca +2 till +8 grader utomhus under den tiden.
Vi har ett heru 100 aggregat.

Nu har det läckt in vatten i huset via ventilationsventilen i sovrummet och lite i andra sovrummet.
I kväll kommer jag montera in motorn igen. Vågar jag slå på aggregatet utan att tömma vatten ur rören?
Nått annat jag bör tänka på?

Ps. Det var ingen varning om detta problem i instruktionsboken😕


/Emil

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FTX avstängd - vatten i ventilationsrören
« Svar #1 skrivet: 25 oktober 2016, 17:48:32 »
Med tanke på tiden den stått stilla och utetemperaturen skulle jag säga att det är kondensvatten från rumsluften. När fläktarna står still rör sig luften väldigt lite och det blir kallt i rören, även om de är isolerade. Det kan också vara så att isoleringen är dålig på något ställe.

Jag hade försökt torka ur så gott det går, men annars torkar det till bara ventilationen kommer igång igen.

(Jag förutsätter att det inte är vattenläckage från något vattenbatteri i FTX:en.)
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Space

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FrÃ¥nluftsvärmepumpar
SV: FTX avstängd - vatten i ventilationsrören
« Svar #2 skrivet: 28 oktober 2016, 17:34:03 »
Det är mycket viktigt att tejpa igen alla Till/Från luftsdon i huset om man stänger av fläktarna till ventilationssystemet.
Vattenskador i taken kan uppstÃ¥ redan inom nÃ¥got dygn.  :'(

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: FTX avstängd - vatten i ventilationsrören
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2016, 19:57:39 »
Låter helt otroligt. Jag har haft mitt aggregat avstängt under långa perioder och aldrig något problem.

Ligger rören oisolerade i kallt utrymme? Annars ser jag inte varför detta skulle uppstå. Normalt sett har man ju inluft och avluft utloppen högt och då borde det rimligtvis bli ett undertryck och skall inte suga in kall luft.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: FTX avstängd - vatten i ventilationsrören
« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2016, 20:19:55 »
Det är inte kall luft som kondenserar utan varm inomhusluft som kyls ner och då kondenserar. Det är mycket vanligt i ventilationssystem som är avstängda men ej tätade.
När TS kör igÃ¥ng fläktarna igen sÃ¥ tar det inte sÃ¥ lÃ¥ng stund innan det torkar upp. 
« Senast ändrad: 28 oktober 2016, 20:21:37 av svenske kocken »
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: FTX avstängd - vatten i ventilationsrören
« Svar #5 skrivet: 29 oktober 2016, 21:20:56 »
Kan ju inte kondensera om det inte är en kall yta.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: FTX avstängd - vatten i ventilationsrören
« Svar #6 skrivet: 29 oktober 2016, 22:28:48 »
Kylan kommer vanligtvis på utsidan av rören där dom passerar genom ouppvärmda utrymmen. Är inte luftflödet nog stort för att värma röret och isoleringen så kryper kylan in till plåtröret förr eller senare och då är kondensen ett faktum.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!