Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny Atec med lÃ¥gtryckslarm  (läst 18929 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jaguartommy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Atec med lågtryckslarm
« Svar #15 skrivet: 08 oktober 2013, 21:53:43 »
Så här gick testet till: Startflöde max 100%, min.flöde 30%. Temp.diff: 8K. Kurva. 0. Rum bör temp 30 grader.
Har testat temp.givarna, smutsfilter, luftning, shunt, innan och de var OK. Körde med kompressor 30 min och då höll den 8K.
Tror det är ett dimensioneringsfel av plattfotsindianen till installatör  dontknow. Enligt tumreglerna ska väl en värmepump jobba mot 20L/kW (för att fÃ¥ flöde).
Jag har en 11kW vilket blir 220L. Eftersom jag har alla ritningar på kåken kunde jag räkna ut radiatorslingornas volym. 45m x två slingor med 18mm rör (PVC) vilka innehåller ungefär 0,2L/m, alltså 90 x 0,2=18L. Sedan tillkommer radiatorerna, 12st på ca: 60L sammanlagt. Totalt har då radiatorkretsen ungefär 80L, alltså en bra bit från 220L!
Nu är frågan om en 100L volymtank räcker, borde jag satsa på en 150L? Sc:,h

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ny Atec med lågtryckslarm
« Svar #16 skrivet: 08 oktober 2013, 22:02:07 »
En volymtank gör bara att vp går längre när den väl startar och står längre när den stoppat den löser inga flödesproblem då behöver du en arbetstank med separat cp så att vp får rätt flöde och radiatorerna kan ha ett annat lägre men flöde till vp verkar du ju ha ? vp ska inte lösa för att du har för lite vatten volym men den kan starta stoppa hemskt ofta vilket blir ett senare problem.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jaguartommy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Atec med lågtryckslarm
« Svar #17 skrivet: 08 oktober 2013, 22:24:28 »
Det som är märkligt är att den vid liten volym borde slå ifrån för hög retur då deltat inte uppnås.
Men dÃ¥ jag körde i en halvtimme med rätt delta dök ändÃ¥ inte F:et för flöde upp pÃ¥ skärmen  Sc:,h

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ny Atec med lågtryckslarm
« Svar #18 skrivet: 08 oktober 2013, 22:38:18 »
Vet inte hur styren funkar men deltat kan vara rätt trots väldigt liten volym men man får korta gångtider.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jaguartommy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Atec med lågtryckslarm
« Svar #19 skrivet: 08 oktober 2013, 23:05:36 »
Hmmm, vad är dÃ¥ rätt flöde för VP?  :P

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29432
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ny Atec med lågtryckslarm
« Svar #20 skrivet: 09 oktober 2013, 07:06:13 »
Hmmm, vad är dÃ¥ rätt flöde för VP?  :P

8 °C tempdiff är helt OK.

Det som är märkligt är att den vid liten volym borde slå ifrån för hög retur då deltat inte uppnås.
Men dÃ¥ jag körde i en halvtimme med rätt delta dök ändÃ¥ inte F:et för flöde upp pÃ¥ skärmen  Sc:,h

För att hög returlarmet ska triggas ska temperaturen RETURLEDNING nå värdet som står i parantesen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jaguartommy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Atec med lågtryckslarm
« Svar #21 skrivet: 09 oktober 2013, 16:21:49 »
Försöker lägga in några bilder på mina inställningar. Bild 1 visar när jag körde enbart cirk.pump (fick inget delta).
Bild 2 och bild 3 visar de aktuella inställningarna/värdena. Helt omöjligt att få till något flöde mot värmekretsen, den bryter efter 20 sekunder.
Ska jag ge upp och köpa volymtank plus en cp mot radiatorkretsen? Eller ska jag försöka hitta en lokal superguru?

Utloggad jaguartommy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Atec med lågtryckslarm
« Svar #22 skrivet: 09 oktober 2013, 18:30:19 »
Hmm, AUTO valet under DRIFT dyker inte upp längre. Har bara AVBRYT, varmvatten och kompressor att välja på.
För att få AUTO måste jag gå in i servicemenyn under installation/fabriksinställningar/radiator. Skumt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29432
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ny Atec med lågtryckslarm
« Svar #23 skrivet: 09 oktober 2013, 19:10:41 »
Men om du får till en temdiff på 8 °C med fullt ös på cirkpumpen och allt funkar då, varför inte köra så?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jaguartommy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Atec med lågtryckslarm
« Svar #24 skrivet: 09 oktober 2013, 20:49:27 »
Funkar bara i testmenyn då kör den förbi flödesvakten.

Irene Olsson

  • Gäst
Irene Olsson
SV: Ny Atec med lågtryckslarm
« Svar #25 skrivet: 09 oktober 2013, 20:56:19 »
Har också nyligen installerat en Atec 11 Total.
Den larmade direkt på lågt radiatorflöde trots att CP gick fast på 100%. Varmvatten fungerade.
Vi har ocksÃ¥ enrörssystem, med klena rör, tvÃ¥ slingor. Installatören bytte ut  CP tIll en kraftigare. Nu startar den pÃ¥ 100%, men reglerar sedan ner till ca 90%. Minflöde är satt  till 50%. Nu har det varit varmt ute (SkÃ¥ne), sÃ¥ det har inte behövts nÃ¥gon värme, ska fortsätta trimma när det blir kallare. 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29432
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ny Atec med lågtryckslarm
« Svar #26 skrivet: 09 oktober 2013, 21:22:37 »
Funkar bara i testmenyn då kör den förbi flödesvakten.

Aha, den har en flödesvakt som indikerar lågt flöde, oavsett tempdiff.
Jag trodde den larmade på lågt flöde när tempdiffen blir för hög...

Undrar hur den där flödesvakten är intrimmad?  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jaguartommy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Atec med lågtryckslarm
« Svar #27 skrivet: 09 oktober 2013, 22:32:47 »
Irene, Intressant att veta vilken cirk.pump ni bytte till.
Frågan är om det går att få till bra driftstider utan volymtank?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ny Atec med lågtryckslarm
« Svar #28 skrivet: 09 oktober 2013, 22:46:54 »
Aha, den har en flödesvakt som indikerar lågt flöde, oavsett tempdiff.
Jag trodde den larmade på lågt flöde när tempdiffen blir för hög...

Undrar hur den där flödesvakten är intrimmad?  Sc:,h
Varför har den flödes vakt när den styr efter deltat ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34940
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny Atec med lågtryckslarm
« Svar #29 skrivet: 10 oktober 2013, 05:43:29 »
Hittade lite instruktioner här: punkt 6.2, sid 22-23: http://se.varme.danfoss.com/PCMPDF/X018676_Danfoss_DHP-AQ_Comissioning_VIGFH107_se.pdf
(Jag tror i alla fall att denna "Danfoss" är en "ATEC", har jag fel får ni gärna rätta mig)

Tydligen kan deltaT vara OK, men flödet för lågt för att avfrostning skall kunna garanteras, och i så fall skulle det kunna behövas en tank som värmepumpen arbetar emot, eller en större cirkpump.

Men om jag vore i trådstartarens läge skulle jag själv försöka utesluta luft i systemet som gör att flödet inte blir tillräckligt högt.
Följ helt enkelt anvisningen i det länkade dokumentet och se om det alls går få godkänt värde på flödesvakten.
« Senast ändrad: 10 oktober 2013, 05:45:40 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!