Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Reglersystem Nibe Split  (läst 125733 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #150 skrivet: 16 september 2010, 07:18:21 »
utan att ha kontrollerat det alls, sÃ¥ reagerar jag pÃ¥ definitionen av KompregP  Sc:,h
förkortningen lÃ¥ter erfarenhetsmässigt som att den skulle gälla kompressorregulatorns P-band .... vilket är just den grundparameter som avgör regulatorns utsignal till kompressorn vid en viss avvikelse  ;)
Men jag kan ha fel...har som sagt inte granskat texten ännu.  :D
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #151 skrivet: 16 september 2010, 09:22:14 »
Jag trodde oxå att detta var propotionalitetskonstanten i regulatorn, men alla
testster jag gjort visar på att det inte är så. Jag har prövat en hel del och
dessa tester tyder mycket på att sambanden ungefär ser ut som i skriften -
men det är bara indicier som byggts upp genom observationer.

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad Jim80

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #152 skrivet: 10 oktober 2010, 14:24:23 »
Hej

Hur gör man för att få en jämn värme i huset?

Hos mig så pendlar det mellan 19 till 22 grader. kan man justera det?

Tacksam för svar..

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #153 skrivet: 10 oktober 2010, 21:34:28 »
Hej

Hur gör man för att få en jämn värme i huset?

Hos mig så pendlar det mellan 19 till 22 grader. kan man justera det?

Tacksam för svar..
Jovisst kan du åtgärda detta, speciellt om du har en innegivare som jag har för mig att du hade.
1) Du kan ställa upp GM för kompressorstart (Meny 9.1.1), dock ej över -60 då detta påverkar antal kompressorstarter negativt.
2) Du kan ställa upp rumskompenseringen/rumsgivarförstärkningen (meny 6.1), 6 kan vara en lämplig förstärkning (för varje grad som rumstem avviker från den inställda förändras VB bör
med 6 grader). Att öka rumskompenseringen kan kräva ändring av andra parametrar.
Detta finns utförligt beskrivet i de oberoende driftsanvisningarna kapitel 5.4.3.
3) Om rumstemperaturen sjunker kraftigt under VV produktion kan VV periodtid minskas.

/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad lynx_80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #154 skrivet: 11 oktober 2010, 21:54:35 »
Hej.
Fick upp en symbol på displayen jag inte sett innan, en svart droppe dök upp på högra delen av displayen. Vad betyder denna? Finns ingen liknande symbol på sid5 i Nibes maual.
1 plans Tegelhus med källare.
200m2 uppvärmd yta.
Nibe Split.
9600 kWh rullande årsförbrukning.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #155 skrivet: 11 oktober 2010, 22:24:15 »
Hej.
Fick upp en symbol på displayen jag inte sett innan, en svart droppe dök upp på högra delen av displayen. Vad betyder denna? Finns ingen liknande symbol på sid5 i Nibes maual.

Avfrostning
/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad lynx_80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #156 skrivet: 11 oktober 2010, 22:31:02 »
Tack för det snabba svaret. Man kan ju undra varför det inte finns med i Nibes manual på sid5.
1 plans Tegelhus med källare.
200m2 uppvärmd yta.
Nibe Split.
9600 kWh rullande årsförbrukning.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #157 skrivet: 11 oktober 2010, 23:08:12 »
Var på mässan i helgen och tog en titt på F750, ser snygg ut med färgdisplay och allt.
Frågade om styrningen och fick bekräftat att den i stortsett är den samma som splitten,
med ett undantag - i princip kan inga reglerparametrar ändras, bara GM start kompressor,
GM start el, och GM per elsteg. Undrar hur det kommer att fungera, för mig har tillgång till
reglerparametrar varit min räddning för att få ett väl fungerande system.

/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #158 skrivet: 17 november 2010, 23:26:28 »
Så har jag då äntligen tagit mig i kragen och tagit och lagt mig i krypgrunden
med svetslåga och brandsläckare för att ta bort handukstorkarna från VVC systemet
och i stället kopplat in dem på VB, jag har även installerat doppvärmare till de tre torkarna
för att kunna ha dem varma under sommaren, samt strypt ner VVC hårt.
Nu borde driftsekonomin bli betydligt bättre - vi får se - jag återkommer!
/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad tomsand

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe Split sen juni -10
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #159 skrivet: 06 december 2010, 21:40:26 »
Jag har en Nibe Split, installerad i somras, den fungerar helt suveränt men har en egenhet som jag inte gillar.
Vid avfrostning sjunker framledningstemperaturen c:a 20 grader, vilket innebär att det kalla vattnet skickas ut i värmesystem med resultat att det börjar knaka i hela huset (enplans utan källare) då rören rör sig. När avfrostningen är klar och varmt vatten kommer ut i rören, så börjar det knaka och knäppa igen.
Då innerdelen innehåller 270 liter vatten så borde väl avfrostningen ta hjälp av det vattnet istället för det i värmeledningsrören.
Är det nÃ¥gon som har samma problem ?  Har ni i sÃ¥ fall hittat nÃ¥gon lösning pÃ¥ detta ?
Jag har frågat på Nibe-supporten och väntar på ett svar därifrån.

 Tomsand / Trollhättan

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #160 skrivet: 06 december 2010, 22:03:53 »
Tyvärr är det så pumpen fungerar. Jag tror att anledningen är att förådsberedaren (som värmer
varmvattnet) generellt håller mycket högre temperatur än värmebäraren. Detta innebär att värmepumpen
får arbeta mot högre temperatur (53 grader) när förådsberedaren skall värmas vilket
ger avsevärt sämre verkningsgrad än när värme produceras mot värmebäraren (~35 - ~40 grader).
Man vil heltenkelt undvika att förbruka det "dyrare" vattnet i förådsberedaren och i stället
använda det "billigare" VB vattnet för avfrostning. Men som du mycket riktigt påpekar
kan detta orsaka knäppningar. Om dessa är besvärande finns nog inget annat råd än att
sätta in en 100 liters "knäpputgämnare"-
MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #161 skrivet: 06 december 2010, 22:15:15 »
Jag har en Nibe Split, installerad i somras, den fungerar helt suveränt men har en egenhet som jag inte gillar.
Vid avfrostning sjunker framledningstemperaturen c:a 20 grader, vilket innebär att det kalla vattnet skickas ut i värmesystem med resultat att det börjar knaka i hela huset (enplans utan källare) då rören rör sig. När avfrostningen är klar och varmt vatten kommer ut i rören, så börjar det knaka och knäppa igen.
Då innerdelen innehåller 270 liter vatten så borde väl avfrostningen ta hjälp av det vattnet istället för det i värmeledningsrören.
Är det nÃ¥gon som har samma problem ?  Har ni i sÃ¥ fall hittat nÃ¥gon lösning pÃ¥ detta ?
Jag har frågat på Nibe-supporten och väntar på ett svar därifrån.

 Tomsand / Trollhättan

Ett klassiskt problem för alla L/V värmepumpar (utom CTC...) Lösningen är att installera en knäpptank - En liten extratank (50-100 liter) mellan VP'n och första radiatorn.
« Senast ändrad: 07 december 2010, 08:52:20 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #162 skrivet: 07 december 2010, 01:52:56 »
Ett klassiskt problem för alla L/V värmepumpar (utom CTC...) Lösningen är att installera en knäpptank - En liten extratank (50-100 liter) mellan VP'n och första radiatorn.
Jag vill koppla detta fenomen till pumplösningar med flytande kondensering, har du en lösning med fast kondensering
finns inte detta problem. Många pumpar har möjlighet till båda driftsmoderna - så även Nibe (då tyvärr inte Splitten)!
Dock ger fast kondensering sämre ekonomi.
/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad apankoko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #163 skrivet: 08 december 2010, 18:53:28 »
Tja!

Fick min Split installerad för 6 dagar sedan och har med intresse följt denna tråd. Jag har pillat lite på inställningarna men är inte nöjd med hur utfallet är.

Detta är mitt facit efter 6 dagars drift:

Antal starter: 192  (32 per dyn)
Drifttid kompressor: 191h
Tid med tillsats: 193(!)h
Drift VV: 8h
Total el per dygn: 96kwh

Bor i Malmö och vi har visserligen haft kallare än normalt men tempen har legat mellan 0 och -8 den senaste veckan.
Antalet starter menar installatören beror på att den måste avfrostas ofta när det är kallt.

Vad säger ni andra ägare om dessa siffror?

Mvh
F

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #164 skrivet: 08 december 2010, 22:15:41 »
Räknas verkligen antal starter upp när den frostar av?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!