Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 20 juli 2016, 16:08:57 »

Cirkulationspumpen går alltid så länge det finns värmebehov.
Din pump har förinställda värden som utgår ifrån utetempen där all värmeproduktion stoppar och därmed också cirkulationspumpen.
Du kan själva ställa in denna temperatur.
Annars går alltid cirkulationspumpen och varvtalet ställer du för att få korrekt dt mellan fram och returtemperatur efter angiven kurva i manualen.
Skrivet av: LindgrenVARGÖN
« skrivet: 18 juli 2016, 14:38:30 »

Hejsan!

Jag funderar på varför inte cikulationspumpen går mer? Borde det inte bli jämnare drift (mindre start/stopp) om den går mer. För om jag kollar framledningstemp i display (tempgivare under isolering och bröte)  visar tex. 35,2 grader och så mäter jag på framledningsrör (egen mätning med pt100 via zipabox) precis över pannan då säger den betydligt lägre temp tex 28,2 grader och cirk.pump går inte. Jag ger mig fasen på att det skulle bli bättre om cirk.pump går alltid/oftare/längre. Kan man göra någon inställning så det sker eller är mina inställning åt hel... för övrigt??!

Ni får gärna dumförklara mig eller ge tips på vad som ska kollas, har gjort inställningar vi anvisningarna som finns här!

Tack på förhand
Skrivet av: Chargerhell
« skrivet: 10 september 2015, 17:06:57 »

Jag har ett utjämningstjärl på 100liter.
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 10 september 2015, 16:57:14 »

I instruktionsboken som medföljer och på Nibes hemsida finns installationsförslag och rekomendationer.
Kolla där vad du behöver.
Skrivet av: Chargerhell
« skrivet: 09 september 2015, 21:18:01 »

Arbetstank till kylan?
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 09 september 2015, 20:15:26 »

Split kör antingen värme/kyla eller varmvatten.
När du kör värme/kyla så går det inte via varmvattenberedaren.
Vid skifte mellan värme/kyla och varmvatten så finns 3 st ventiler som skiftar läge för rådande produktion, antingen varmvatten till beredaren eller värme direkt till radiatorkretsen.
Beroende på hur ditt system ser ut så är det inte säkert att du behöver någon annan ventil än de som är inbyggda.
Däremot behöver du en arbetstank/volymtank.
Skrivet av: Chargerhell
« skrivet: 05 september 2015, 20:48:12 »

Tjena jag har en liten fråga angående kyldrift på Nibe split. Om jag förstått rätt är varmvatten slingan i förrådstanken. Om jag nu monterar växelventil för kyla på framledning och slår över på kyla (rätta mig nu om jag har fel) bör man inte kyla ner värmevattnet i förrådstanken då? Och hur blir det då med varmvattnet? Blir inte det kallt då? Mvh Lennart
Skrivet av: Chargerhell
« skrivet: 05 september 2015, 09:38:10 »

Håller med dig, men det skulle gå att få till mer plug'n'play. Om de spenderade en 50-lapp mer
på processorn och minne samnt några rader programkod skulle vi inte behöva bry oss om kurvor,
parallelfösjutningar, vv perioder, etc. Varför gör man det inte enklare för användarn. Som det
är nu är det både för komplicerat för användaren och installatören.
Tur att man är ingengör, men det är knappt att det räcker. /Jonas

Ps. Sitter allt för ofta framför värmepumpen och försöker förstå hur den fungerar,
     min dotter påpekade att jag håller på att bli en värmepumpsvariant av "kaminmannen",
     se http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Ds.
Haha jag känner igen det där, kärringen suckar åt mig och kallar mig kaminmanmen med. Haha
Skrivet av: covet
« skrivet: 16 december 2011, 17:09:39 »

Oljeretur är något som min också gör när temperaturen ligger omkring 5 grader. Dock gör den detta kanske varannan, var tredje timme ibland. Vet inte om det är normalt, men annars är allt som det skall.

//Jonas
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 16 december 2011, 15:15:39 »

Hej igen!
Har nu börjat lokalisera en del av problemen.
Problemet med dt har förmodligen med radiatorerna att göra och det har jag gått bet på.
Finns att läsa i annan tråd.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45056.0

Sen har jag sett att det är inte avfrostningar maskinen gör vid plusgrader ute utan oljeretursekvens som liknar avfrostningen en del.
Vet inte riktigt om det är onaturligt med ett par av dessa om dagen, men spliten går mycket sällan på mer än minvarv så för att smörja upp så kanske det behövs.
Återigen saknas adekvat funktionsbeskrivning från Nibe.
Tycker det börjar bli dags för en tjatkampanj mot Nibe så de släpper på informationen till ägarna.
För att som Nibe rekomenderar att vända sig till installatörerna är helt meningslöst, de är ointresserade eftersom det efter installationen inte finns ett ekonomiskt incitament för att bry sig och så verkar de tyvärr ofta mindre kunniga än ägarna i allt som inte innebär rör och ventiler.
Och prova att ringa till Nibe för att prata med någon tekniskt kunnig är också slöseri med tid.
Det brukar vara en förvirrad människa som svarar som går iväg för att hämta information och som sedan läser innantill ur samma informationshäfte som vi har.
Bättring Nibe!!!
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 29 oktober 2011, 23:00:22 »

Läcksökning måste man ju göra enligt lagen. Anmäl firman för miljöbrott och se vad som händer...
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 29 oktober 2011, 22:50:58 »

Jag innehar kylcert kategori 1 och kylkillens vaccumsugning och fyllning tog på tok för kort tid för att ha varit fackmannamässig enligt regelverket.
Med andra ord, det var inte 3 mbar eller läcksökning som gällde.
Själv brukade jag suga ner till 20mbar och vänta i 1 timme för att se om trycket steg.
Om det gjorde det så finns 2 alternativ, antingen vatten i systemet som förångas (därav inte lägre än 20mbar) eller läckage.
Prova suga ner till 20mbar igen och vänta.
Om trycket ökar då är det otätt eller fortfarande fukt i systemet.
Prova efterdra och fortsätt tills systemet är tätt.
Och efter påfyllning noggrann läcksökning.
Inte speciellt svårt att få bort fukt och kontrollera tätheten, men det är lathet och snålhet (tiden) som får kyltekniker att ta genvägar och ge hela sin bransch dåligt namn.
Jag hade inte tid att övervaka kylteknikern vid tillfället, men det fanns ingen läcksökningsutrustning på plats och hela installationen tog mindre än en halvtimma.
Får se vad som framkommer, återkommer med info.
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 29 oktober 2011, 22:04:53 »

Med dessa utetemperaturer har jag ca 6 grader dT vid 25% cirkpump och 25Hz kompfrekvens och ca >15 grader dT om
kompresorfrekvensen går upp till 75 Hz (händer endast när jag brutalt ändrar innetemp vid denna årstid). Med de fakta
du har givit i övriga trådar misstänker jag att din pump ger för låg effekt pga. för lite köldmedia - det har hänt fler
Splitägare.

MVH/Jonas
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 07 oktober 2011, 22:16:27 »

Hej!
Har precis fått min split installerad och håller på att börja på inställningen.
Har läst Jonas eminenta guide som jag tänkt att ha som ledning men har hakat upp mig på ett par saker som jag vill försöka få rätt på innan dess.
Vill först och främst veta ungefärligt mellan vilket område Cirkpumpens frekvens skall ligga.
Har ett delta T på max 4 grader (15 grader ute på dagen och 9 nu på kvällen) med samtliga element öppna och 65-50Hz på pumpen.
Ofta så ligger DT på 0.2-0 grader.
Nu har jag stängt alla element som ligger närmst och är minst utan att få upp tempen på de största i den ovanvåningen av huset (hus med källare) vid 60 Hz och 3 graders DT.
Sänker jag hastigheten på pumpen får jag ju inte ut samma effekt till radiatorerna och kan inte få upp tempen.
Tips eller reflektioner?
Obs! jag har avluftat.:-)
Arbetar dagligen med styrsystem och Reglerteknik för värmesystem och värmeproduktion och kan inte begripa hur de lyckats göra sitt system så onödigt komplicerat.
Skrivet av: covet
« skrivet: 16 maj 2011, 06:39:45 »


Tror du ska in i meny 9.3.12 och peta istället för meny 9.6.7.



Japp, det har du helt rätt i. Insåg det igår och testade att dra upp VB diff VP (9.3.12) till 15.

Resultatet blev att pumpen tar längre tid på sig att hämta hem underskottet, den varvar ner ganska rejält efter uppstart. Med börvärde på 30 grader lade den sig på ca 35 grader. Verkar som om returtempen gått upp någon grad sedan igår, kan innebära att tiden mellan starter minskar något. Dock, det mest intressanta blir att läsa av förbrukningen idag. Pumpen har gått betydligt mer än innan. Återkommer om detta snart.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 15 maj 2011, 10:01:05 »


Tror du ska in i meny 9.3.12 och peta istället för meny 9.6.7.

Skrivet av: Lexus
« skrivet: 15 maj 2011, 09:47:29 »

VB-diff till 10 (vilket är max. föreslagna 14 går inte)

Oj....äldre bergpumpar hade 13 som fabriksvärde och var justerbar till max 25.

Skrivet av: covet
« skrivet: 15 maj 2011, 09:05:21 »

Nu är Kompfrek satt till 127 och VB-diff till 10 (vilket är max. föreslagna 14 går inte). Skall bli intressant att iaktta om det påverkar något...
Skrivet av: covet
« skrivet: 15 maj 2011, 08:58:50 »

Toppen! Skall omedelbart ombesörja dessa ändringar. Tror VB-diffen gör biffen ;-)
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 14 maj 2011, 08:36:21 »


Hur skall splitten bete sig nu när det är vår? Min jobbar bort ett GM-underskott på 120 på drygt en minut när utetempen ligger på ca 7 grader. Inga problem med komforten, men jag undrar bara om era jobbar på samma sätt?

Öka VB-diff från 4 till 15.

När ärvärdet på VB-F är 4 grader under börvärdet, startar kompressorn oavsett gradminuter.

Skrivet av: jonasb
« skrivet: 13 maj 2011, 22:46:22 »

sätt GMZ till max: 126 eller 127, så är den lugnare i sin iver att jobba ikapp så här på våren.
Annars är det inte så mycket mer du kan göra.

MVH/Jonas
Skrivet av: covet
« skrivet: 07 maj 2011, 07:50:57 »

Hur skall splitten bete sig nu när det är vår? Min jobbar bort ett GM-underskott på 120 på drygt en minut när utetempen ligger på ca 7 grader. Inga problem med komforten, men jag undrar bara om era jobbar på samma sätt?

Mina inställningar:

Värmekurva: 5
Förskjutning: +2
GM-underskott start värme: -120
GM-underskott innan eltillsats: -700
Kompressorrespons, Max deltaF: 10
Kompressorbalans 1: Max diff VBF-BerVBF: 4
Kompressorbalans 2: KompFrek GMz: 121
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 12 mars 2011, 23:32:27 »

Nja för mig vore det inte optimalt att ta VVC förluster från 50 meter kulvert med el VVB.
Föredrar att istället justera VP för att klara detta driftsfall!

MVH/Jonas ::)
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 10 mars 2011, 22:32:13 »

Hej
Installera din vvc mot en liten varmvattenberedare istället så löser du problemen.
Det blir alltid problem med vvc och vvärmepumpar då dessa prioriterar varmvatten.
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 25 januari 2011, 21:52:44 »

Jag skall försöka svara på dina frågor:

1) Antagligen är samtliga 33 starter rellaterade till avfrostningar. Kompressorn stannar
    vid avfrostning dels för att tryckutjämna, och dels för att föångaren skall hinna
    torka upp så att ingen kondens påföres fläkten när denna startar. Det hade nog kunnat
    göras på ett bättre sätt utan kompressor stopp, men så är det inte gjort. Jag tror inte
    dessa starter är så farliga efter som de inte handlar om kallstart.
    Om det inte skulle vara så att en stor del av dessa starter beror på avfrostning
    är kompressorbalansen för högt ställd - ställ isåfall upp "KompFrek GMz" något snäpp.

2) Huruvida rumsgivare behövs eller ej finns det många synpunkter på. I mitt tycke blir inomhusklimatet
    väldigt mycket bättre med rumsgivare, några anledningar till detta:
    a) Reglering med endast utegivare tar inte hänsyn till blåst vilket påverkar
        effektbehovet avsevärt.
    b) Likaså tar inte utegivaren hänsyn till solinstrålning vilket också påverkar effektbehovet väsentligt.
    c) Hur många som är hemma och vilka aktiviteter som pågår betyder mycket för effektbehovet,
        en Lördagskväll när det lagas mat, ungarna spelar TV-spel och damsugararen är igång kan effektbehovet
        från värmepumpen gå ner till nära nog noll vid -5 grader, men så fort man går och lägger sig går det upp
        till normala 5KW.
   d)  Huset har en eftersläpning på många timmar (12 timmar hos mig) beroende på att väggar lagrar energi. Om
        en temperaturförändring sker ute tar det många timmar innan effektbehovet stabiliserar sig till det som kurvan anger.
   e)  Rumsgivare kompenserar effektivt de temperatursvängningar som kan uppkomma vid VV produktion och avfrostningar.

3) Normalt håller VV högre temperatur än börvärdet för värmebäraren. Effektfaktorn (COP) blir väsentligt sämre när ju varmare
    värmepumpen värmer vattnet (med en VP är det dyrare att värma 1 liter vatten från 50 till 51 grader än att värma en liter 35  
    gradit vatten till 36 grader). För att få en värmepump effektiv gäller det altså att hålla ner temperaturen genom att ha så stora
    radiatorer som möjligt och/eller golvvärme. VV är altså normalt dyrare att producera än VB och detta är anledningen till varför
    man inte utnytjar förådsberedaren för VV till VB. Observera att förådsberedaren unyttjas för VB då eltillskott är aktivt.

4) Svårt att säga utan att ha sett driftstatestik, vid vilken utetemp går eltillskott till?

5) Det är inte dumt att ha en extern cirkpump, dels för driftsäkerheten och dels för
    att få VB att cirkulera även vid VV produktion (kräver dock bypass över VP).
    Dock så räcker den interna pumpen väl till för de allra flesta värmesystem, om systemet
    är väl avluftat och trycket är korrekt har höjden ingen betydelse - lika mycket vatten
    är på väg upp som ner och därmed krävs inget arbete för att lyfta vattnet i stigaren. Det
    som avgör vilken pumpeffekt som krävs är tryckförlusterna vid det flöde som ditt värmesystem
    kräver. Det var troligen luft i systemet.

Hoppas detta sena svar besvarar dina frågor.

MVH/Jonas

 
Skrivet av: 02dag
« skrivet: 17 januari 2011, 11:59:04 »

Hei,

Jeg har nå fulgt bruksanvisningen ogjeg har noen spørsmål til hele pumpa som sådan. Her er mine innstillinger:

Varmekurve: 6
GM-underskudd start varme: -60
GM-underskudd eltillskudd: -800
Kompressorrespons, Max deltaF: 10
Kompressorbalanse 1: Max diff VBF-BerVBF: 4
Kompressorbalanse 2: KompFrek GMz: 124

1. Pumpen min starter fortsatt 33 ganger presis hvert eneste døgn. Hvorfor skal den starte så mange ganger når den har inverter-funksjon. Den burde jo bare kjørt ned turtallet
2.Romsensor mener jeg ikke er nødvendig når den viser konstant 1 grad eller to forskjell. Da er det varmekurven som man kan justere på som regulerer dette. Verre er det selvfølgelig hvis den viser forskjellig alt etter som hvor kaldt eller varmt det er.
3.Hvorfor iallverden varmer ikke pumpen opp vannet i tanken og bruker dette i varmesystemet? Årsak til så mange start og stopp? Jeg har jo til og med en gammel varmtvannstank som VP forvarmer vannet til. Det vil si at jeg har 300 pluss 280 liter med vann som kunne vært brukt i varmekretsen, men som nå bare står der klar til å settes inn i varmtvannsforbruk. Så mye varmtvann bruker vi ikke.
4. Gulvvarmesystemet mitt i kjelleren har jeg foreløpig satt til 16-17 grader fordi jeg fortsatt holder på å pusse opp denne. Resten av huset går på viftekonvektorer. Er pumpa overdimensjonert i forhold til huset mitt? Vil det bli bedre når effektbehovet blir større?
5. Jeg har en ekstern sirkulasjonspumpe. Jeg er redd for at denne er totalt unødvendig. Under oppstart av systemet virket det som den interne pumpen ikke klarte å skyve opp vann til den øverste viftekonvektoren. Høydeforskjell er ca 4 meter.  Det kan jo selvfølgelig ha vært luft i systemet. Problemet er jo også at jeg kan ikke justere ned hastigheten på den interne sirkulasjonspumpa når den eksterne går til en fast hastighet. Nå går den interne på hundre prosent, mens den interne går på trinn 1. Forskjell på tur/retur er på 1 grad, MEN dette er jo det som står i både Nibe og Mitssubishi Hydrolution sine manualer, noen nevner her 4-5 grader, men jeg ser ikke dette noe sted.
6. Varmtvann maxtemp er 45 grader, mintemp er satt til 35 grader.


Skrivet av: jonasb
« skrivet: 11 december 2010, 23:57:10 »

Kul qtt höra ätt manualen har varit till hjälp!
Jonas
Skrivet av: covet
« skrivet: 10 december 2010, 10:46:47 »

Hej!

Är nybliven ägare av en Split och är hittills mycket nöjd. Efter mycket omfattande undersökning inför mitt nybygge föll valet på splitten (i mitt fall står det Mitsubishi på ute-/innerdel men det är ju samma sak). Ett stort tack till jonasb, jag har lusläst alla dina instruktioner och ägnat många timmar vid pumpen, loggat, testat inställningar mm :) Nu tänkte jag dela med mig lite av resultatet.

De senaste dygnen har natt-temperaturen legat på -8 till -10 och dagstempen på ca -5 (snittdygnstemp ca -7). Huset är nybyggt och har hela bottenvåningen uppvärmd (golvvärme i plattan, 90 kvm). Övervåningen är ännu ej uppvärmd. Huset är således inte färdigbyggt och ej heller tätt. Trots detta upplever jag en god värmeekonomi. Jag gissar att elkonsumtionen inte går upp när väl övervåningen är uppvärmd (ca 70 kvm med golvvärme i träbjälklag) då huset vid det laget kommer vara helt tätt och utrustat med FTX. Vi får väl se...

Kalla dagar som det senaste dygnet konsumerar huset ca 40-43 kwh inkl hushållsel. Ca 20 kompressorstarter, samtliga i samband med avfrostning. I övrigt går kompressorn konstant. Inget eltillskott. Inställningar som kan vara av värde att känna till är följande:

Värmekurva: 5
Förskjutning: +2
GM-underskott start värme: -60
GM-underskott innan eltillsats: -700
Kompressorrespons, Max deltaF: 10
Kompressorbalans 1: Max diff VBF-BerVBF: 4
Kompressorbalans 2: KompFrek GMz: 120

Delta-T ligger på ca 10 nu när det är kallt och ca 7 när det är runt noll. Framledning bör ca 37 och är pendlar mellan 37 och 41 beroende på GM-underskott.

Det verkar som om kompressorn är i hyfsad balans. Möjligen har jag en något för högt inställd balans på 120, men nu när det är rätt kallt fungerar den perfekt. GM går aldrig över 0 utan pendlar mellan ca -220 och -70. Ju högre GM-underskott desto högre kompressorfrekvens och vice versa.

Ja, det var en liten rapport från mig. Har säkert glömt något, men det är bara att fråga om ni undrar.

//Jonas
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 09 december 2010, 12:25:52 »

Du kan minska eltillsats genom att justera kompressorbalansen, det finns
beskrivet i kapitel 5.4.2 i nedanstående dokument:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/bilder/NIBEManual_1_0_0_A.pdf

/Jonas
Skrivet av: apankoko
« skrivet: 09 december 2010, 08:39:23 »

Tja!

Fick min Split installerad för 6 dagar sedan och har med intresse följt denna tråd. Jag har pillat lite på inställningarna men är inte nöjd med hur utfallet är.

Detta är mitt facit efter 6 dagars drift:

Antal starter: 192  (32 per dyn)
Drifttid kompressor: 191h
Tid med tillsats: 193(!)h
Drift VV: 8h
Total el per dygn: 96kwh

Bor i Malmö och vi har visserligen haft kallare än normalt men tempen har legat mellan 0 och -8 den senaste veckan.
Antalet starter menar installatören beror på att den måste avfrostas ofta när det är kallt.

Vad säger ni andra ägare om dessa siffror?

Mvh
F
Antal starter beror på avfrostningar.
Tid med tillsats 193 betyder inte 193 timmar utan 193 KWh vilket motsvarar  50 timmar med elsteg 2.
Har du rumsgivare?
Har du satt ner GM för eltillskott? Har du rumsgivare så sätt denna parameter till -1000, i annat fall -800 - -1000.

MVH/Jonas

Hej!

Då förstår jag varför timmantalet var så högt...
Jag har inte någon rumsgivare och jag har satt ner antalet timmar till -800.


//
F
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 08 december 2010, 22:49:29 »

Tja!

Fick min Split installerad för 6 dagar sedan och har med intresse följt denna tråd. Jag har pillat lite på inställningarna men är inte nöjd med hur utfallet är.

Detta är mitt facit efter 6 dagars drift:

Antal starter: 192  (32 per dyn)
Drifttid kompressor: 191h
Tid med tillsats: 193(!)h
Drift VV: 8h
Total el per dygn: 96kwh

Bor i Malmö och vi har visserligen haft kallare än normalt men tempen har legat mellan 0 och -8 den senaste veckan.
Antalet starter menar installatören beror på att den måste avfrostas ofta när det är kallt.

Vad säger ni andra ägare om dessa siffror?

Mvh
F
Antal starter beror på avfrostningar.
Tid med tillsats 193 betyder inte 193 timmar utan 193 KWh vilket motsvarar  50 timmar med elsteg 2.
Har du rumsgivare?
Har du satt ner GM för eltillskott? Har du rumsgivare så sätt denna parameter till -1000, i annat fall -800 - -1000.

MVH/Jonas
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 08 december 2010, 22:27:54 »

Räknas verkligen antal starter upp när den frostar av?
Jo tyvärr stoppar kompressorn i ett par minuter efter avfrostning, detta för att allt vatten på
förångaren skall avdunsta och inte sugas in i fläkten med påfrysning på fläktblad som resultat.
Jag hade hellre sätt att dom efter avfrostning hade växlat fyrvägsventilen utan att starta
fläkten och hade låtit fujten frysa på förångaren och startat fläkten först efter någon minut.
Stoppen är nog inte så farliga efter som kompressorn fortfarande är varm.
Antal avfrostningar skiljer sig mycket från dag till annan (beroende på luftfuktighet), i dag
hade jag en avrostning/50 minuter, andra dagar kan det vara 120 minuter mellan avfroostningarna.
/Jonas
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 08 december 2010, 22:15:41 »

Räknas verkligen antal starter upp när den frostar av?
Skrivet av: apankoko
« skrivet: 08 december 2010, 18:53:28 »

Tja!

Fick min Split installerad för 6 dagar sedan och har med intresse följt denna tråd. Jag har pillat lite på inställningarna men är inte nöjd med hur utfallet är.

Detta är mitt facit efter 6 dagars drift:

Antal starter: 192  (32 per dyn)
Drifttid kompressor: 191h
Tid med tillsats: 193(!)h
Drift VV: 8h
Total el per dygn: 96kwh

Bor i Malmö och vi har visserligen haft kallare än normalt men tempen har legat mellan 0 och -8 den senaste veckan.
Antalet starter menar installatören beror på att den måste avfrostas ofta när det är kallt.

Vad säger ni andra ägare om dessa siffror?

Mvh
F
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 07 december 2010, 01:52:56 »

Ett klassiskt problem för alla L/V värmepumpar (utom CTC...) Lösningen är att installera en knäpptank - En liten extratank (50-100 liter) mellan VP'n och första radiatorn.
Jag vill koppla detta fenomen till pumplösningar med flytande kondensering, har du en lösning med fast kondensering
finns inte detta problem. Många pumpar har möjlighet till båda driftsmoderna - så även Nibe (då tyvärr inte Splitten)!
Dock ger fast kondensering sämre ekonomi.
/Jonas
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 06 december 2010, 22:15:15 »

Jag har en Nibe Split, installerad i somras, den fungerar helt suveränt men har en egenhet som jag inte gillar.
Vid avfrostning sjunker framledningstemperaturen c:a 20 grader, vilket innebär att det kalla vattnet skickas ut i värmesystem med resultat att det börjar knaka i hela huset (enplans utan källare) då rören rör sig. När avfrostningen är klar och varmt vatten kommer ut i rören, så börjar det knaka och knäppa igen.
Då innerdelen innehåller 270 liter vatten så borde väl avfrostningen ta hjälp av det vattnet istället för det i värmeledningsrören.
Är det någon som har samma problem ?  Har ni i så fall hittat någon lösning på detta ?
Jag har frågat på Nibe-supporten och väntar på ett svar därifrån.

 Tomsand / Trollhättan

Ett klassiskt problem för alla L/V värmepumpar (utom CTC...) Lösningen är att installera en knäpptank - En liten extratank (50-100 liter) mellan VP'n och första radiatorn.
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 06 december 2010, 22:03:53 »

Tyvärr är det så pumpen fungerar. Jag tror att anledningen är att förådsberedaren (som värmer
varmvattnet) generellt håller mycket högre temperatur än värmebäraren. Detta innebär att värmepumpen
får arbeta mot högre temperatur (53 grader) när förådsberedaren skall värmas vilket
ger avsevärt sämre verkningsgrad än när värme produceras mot värmebäraren (~35 - ~40 grader).
Man vil heltenkelt undvika att förbruka det "dyrare" vattnet i förådsberedaren och i stället
använda det "billigare" VB vattnet för avfrostning. Men som du mycket riktigt påpekar
kan detta orsaka knäppningar. Om dessa är besvärande finns nog inget annat råd än att
sätta in en 100 liters "knäpputgämnare"-
MVH/Jonas
Skrivet av: tomsand
« skrivet: 06 december 2010, 21:40:26 »

Jag har en Nibe Split, installerad i somras, den fungerar helt suveränt men har en egenhet som jag inte gillar.
Vid avfrostning sjunker framledningstemperaturen c:a 20 grader, vilket innebär att det kalla vattnet skickas ut i värmesystem med resultat att det börjar knaka i hela huset (enplans utan källare) då rören rör sig. När avfrostningen är klar och varmt vatten kommer ut i rören, så börjar det knaka och knäppa igen.
Då innerdelen innehåller 270 liter vatten så borde väl avfrostningen ta hjälp av det vattnet istället för det i värmeledningsrören.
Är det någon som har samma problem ?  Har ni i så fall hittat någon lösning på detta ?
Jag har frågat på Nibe-supporten och väntar på ett svar därifrån.

 Tomsand / Trollhättan
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 17 november 2010, 23:26:28 »

Så har jag då äntligen tagit mig i kragen och tagit och lagt mig i krypgrunden
med svetslåga och brandsläckare för att ta bort handukstorkarna från VVC systemet
och i stället kopplat in dem på VB, jag har även installerat doppvärmare till de tre torkarna
för att kunna ha dem varma under sommaren, samt strypt ner VVC hårt.
Nu borde driftsekonomin bli betydligt bättre - vi får se - jag återkommer!
/Jonas
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 11 oktober 2010, 23:08:12 »

Var på mässan i helgen och tog en titt på F750, ser snygg ut med färgdisplay och allt.
Frågade om styrningen och fick bekräftat att den i stortsett är den samma som splitten,
med ett undantag - i princip kan inga reglerparametrar ändras, bara GM start kompressor,
GM start el, och GM per elsteg. Undrar hur det kommer att fungera, för mig har tillgång till
reglerparametrar varit min räddning för att få ett väl fungerande system.

/Jonas
Skrivet av: lynx_80
« skrivet: 11 oktober 2010, 22:31:02 »

Tack för det snabba svaret. Man kan ju undra varför det inte finns med i Nibes manual på sid5.
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 11 oktober 2010, 22:24:15 »

Hej.
Fick upp en symbol på displayen jag inte sett innan, en svart droppe dök upp på högra delen av displayen. Vad betyder denna? Finns ingen liknande symbol på sid5 i Nibes maual.

Avfrostning
/Jonas
Skrivet av: lynx_80
« skrivet: 11 oktober 2010, 21:54:35 »

Hej.
Fick upp en symbol på displayen jag inte sett innan, en svart droppe dök upp på högra delen av displayen. Vad betyder denna? Finns ingen liknande symbol på sid5 i Nibes maual.
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 10 oktober 2010, 21:34:28 »

Hej

Hur gör man för att få en jämn värme i huset?

Hos mig så pendlar det mellan 19 till 22 grader. kan man justera det?

Tacksam för svar..
Jovisst kan du åtgärda detta, speciellt om du har en innegivare som jag har för mig att du hade.
1) Du kan ställa upp GM för kompressorstart (Meny 9.1.1), dock ej över -60 då detta påverkar antal kompressorstarter negativt.
2) Du kan ställa upp rumskompenseringen/rumsgivarförstärkningen (meny 6.1), 6 kan vara en lämplig förstärkning (för varje grad som rumstem avviker från den inställda förändras VB bör
med 6 grader). Att öka rumskompenseringen kan kräva ändring av andra parametrar.
Detta finns utförligt beskrivet i de oberoende driftsanvisningarna kapitel 5.4.3.
3) Om rumstemperaturen sjunker kraftigt under VV produktion kan VV periodtid minskas.

/Jonas
Skrivet av: Jim80
« skrivet: 10 oktober 2010, 14:24:23 »

Hej

Hur gör man för att få en jämn värme i huset?

Hos mig så pendlar det mellan 19 till 22 grader. kan man justera det?

Tacksam för svar..
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 16 september 2010, 09:22:14 »

Jag trodde oxå att detta var propotionalitetskonstanten i regulatorn, men alla
testster jag gjort visar på att det inte är så. Jag har prövat en hel del och
dessa tester tyder mycket på att sambanden ungefär ser ut som i skriften -
men det är bara indicier som byggts upp genom observationer.

MVH/Jonas
Skrivet av: ace
« skrivet: 16 september 2010, 07:18:21 »

utan att ha kontrollerat det alls, så reagerar jag på definitionen av KompregP  Sc:,h
förkortningen låter erfarenhetsmässigt som att den skulle gälla kompressorregulatorns P-band .... vilket är just den grundparameter som avgör regulatorns utsignal till kompressorn vid en viss avvikelse  ;)
Men jag kan ha fel...har som sagt inte granskat texten ännu.  :D
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 16 september 2010, 01:25:17 »

Anvisningarna finns i en egen tråd nu.

MVH/Jonas
Skrivet av: Jim80
« skrivet: 15 september 2010, 19:24:05 »

Jonasb när kommer anvisningarna?
Skrivet av: Ronnie.o
« skrivet: 12 september 2010, 20:58:16 »

 *vinkar*  Det tackar vi för har snart bytt samtliga element samt bytt till två-rörssystem måste ge spliten en ärlig chans

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!