Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: termost pÃ¥ oljeradiator?????  (läst 6740 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
termost på oljeradiator?????
« skrivet: 07 juni 2006, 11:29:28 »
har köpt ett hus med oljeradiatorer och undrar nu om det gÃ¥r att se pÃ¥ nÃ¥got sätt om det är elektriska termostater eller bimetalltermostater? har hört att det ska va bättre med elektriska...... varför skulle de va bättre?  GÃ¥r det att byta om det nu skulle vara bimetall och elektiska är bättre?  Mkt tacksam för svar är helt offside när det gäller sÃ¥nt här..... MvH Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: termost på oljeradiator?????
« Svar #1 skrivet: 07 juni 2006, 14:15:39 »
Bimetalltermostater klickar normalt ljudligt när man vrider på ratten fram och tillbaka.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: termost på oljeradiator?????
« Svar #2 skrivet: 07 juni 2006, 14:16:50 »
Elektroniska termostater har en kopplingsdifferans på 0.2-0.3 ºC, medans bimetalltermostater
jobbar med 2-3 ºC. Du får jämnare värme med elektroniska.

Om du vrider på termostatratten och hör ett tydligt "klick", då är det bimetall, om inget hörs
då är det elektroniska, vilket det förmodligen är...
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: termost på oljeradiator?????
« Svar #3 skrivet: 07 juni 2006, 14:59:52 »
Elektroniska termostater har en kopplingsdifferans på 0.2-0.3 ºC, medans bimetalltermostater
jobbar med 2-3 ºC. Du får jämnare värme med elektroniska.
Dessutom finns det en stor risk för att bimetalltermostaterna har en betydligt kortare livslängd och att du hamnar i  ett läge när funktionen är opÃ¥litlig, Ã¥tminstone rÃ¥kade jag ut för detta (med lite fingertoppskänsla kunde jag fÃ¥ dem att funka ungefär som jag ville, men till slut blev det fullt pÃ¥drag alternativt iskallt hur jag än rattade). Jag skulle nog se hur jämn värmen blir och inte nödvändigtvis byta förrän livslängden är förbrukad. Det finns ju ocksÃ¥ centrala reglersystem med separata givare, och om jag har förstÃ¥tt rätt sÃ¥ kör man dÃ¥ radiatorerna pÃ¥ max, vilket gör att även radiatorer med icke-fungerande termostater skull gÃ¥ bra sÃ¥ länge man kan sätta dem i ett läge sÃ¥ att de är pÃ¥slagna. Det sägs att det finns pengar att spara pÃ¥ att använda sÃ¥dan reglering.
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: termost på oljeradiator?????
« Svar #4 skrivet: 07 juni 2006, 19:09:43 »
Elektroniska termostater har en kopplingsdifferans på 0.2-0.3 ºC,
Egentligen har de väl inte "kopplingsdifferens" utan en reglering som pulserar effekten till radiatorn? Radiatorn får en nästan konstant temperatur.

http://elman.net/catalog/product_info.php?products_id=317

I vårt förra hus fanns en typ av termostat från Clas Ohlson (32-5985) den funkade mycket bra.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: termost på oljeradiator?????
« Svar #5 skrivet: 07 juni 2006, 19:56:48 »
tack för alla svar man får alltid lära sig något nytt på detta superbra forumet ska kolla vad det är för termostater direkt jag flyttat in i huset vilket blir i månadsskiftet. Föresten någon som visste om det gick att byta ut termostaterna till elektroniska utifall det skulle vara bimetall? MvH Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: termost på oljeradiator?????
« Svar #6 skrivet: 07 juni 2006, 20:51:59 »
Skulle rermostaterna vara av bimetall blir det nog nästan lika billigt att byta till nya radiatorer (och naturligtvis oljefria). Det finns några "smarta" system där man behåller bom gamla elementen och sätter upp separata styrningar som kan programeras med div. funktioner, systemen fungerar bra men det kostar c:a en tusenlapp per radiator. några fabrikat är NOBÖ, IQtherm, FRICO.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: termost på oljeradiator?????
« Svar #7 skrivet: 07 juni 2006, 22:25:25 »
ok men varför oljefria element???? har fått för mig att oljeelement skulle vara bättre än oljefria......
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: termost på oljeradiator?????
« Svar #8 skrivet: 07 juni 2006, 23:02:56 »
Vi har diskuterat det förut, men moderna elradiatorer (givetvis rätt storlek) ger jämnare (mjukare) värme på grund av att dom har mycket kortare tider mellan till och frånslag och håller därför "rätt" temperatur hela tiden, trögheten i oljan får demperaturen i dessa att svänga betydligt mera. Och ett annat fenomen är att jag har aldrig sett vanliga element som läckt olja, men tyvär har jag sett mer än ett av olja förstört golv.
Dessutom kostar oljefyllda av likvärdig kvalitet dubbelt så mycket, dom enda ställena jag skulle se nån fördel är i mycket dammiga lokaler.
Kunde man inte sälja konserverad gröt också med mördande reklam ;)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: termost på oljeradiator?????
« Svar #9 skrivet: 08 juni 2006, 01:43:51 »
ok då vet jag det tack för ett mkt bra svar
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: termost på oljeradiator?????
« Svar #10 skrivet: 08 juni 2006, 22:32:14 »
om jag nu skulle bli tvungen att byta termostater till sÃ¥na som claes ohlson  har hur gör jag det är det bara att plocka loss befintliga termostater och sätta dit de nya elektroniska eller är det avancerat? NÃ¥gon som kan fÃ¥r gärna förklara hur man gör om man ska löda eller hur man nu ska göra......
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: termost på oljeradiator?????
« Svar #11 skrivet: 08 juni 2006, 23:12:49 »
Jag har inte koll på vilka termostater du menar men, du ska inte byta ut dom befintliga, dom enda som man kan byta ut till är sånna som är tillverkade och godkännda för just det elementet.
Man får alltså inte "bygga om elementen" (det gäller för övrigt alla elapparater).
 Men du kan sätta en vid sidan som fÃ¥r styra elementet och dÃ¥ ställer man upp den gamla pÃ¥ högsta värme och lÃ¥ter den nya styra.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: termost på oljeradiator?????
« Svar #12 skrivet: 08 juni 2006, 23:24:32 »

menar de som claes ohlson säljer artnr:(32-5985)  men läser nu där att det stÃ¥r att man kompletterar de befintliga bimetalltermostaterna sÃ¥ dÃ¥ är det ju inte sÃ¥ avancerat. Antar att det bara är nÃ¥gon sladd mellan kopplingsdosan och den nya termostaten man behöver montera dÃ¥. MvH Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: termost på oljeradiator?????
« Svar #13 skrivet: 09 juni 2006, 09:44:33 »

menar de som claes ohlson säljer artnr:(32-5985)  men läser nu där att det stÃ¥r att man kompletterar de befintliga bimetalltermostaterna sÃ¥ dÃ¥ är det ju inte sÃ¥ avancerat. Antar att det bara är nÃ¥gon sladd mellan kopplingsdosan och den nya termostaten man behöver montera dÃ¥. MvH Krister

Det bästa är ju om man kan sätta dom ett stycke från radiatorerna så att de inte får värmen direkt på sig. Dessutom är det praktiskt att inte behöva krypa bakom soffor och liknande för att justera tempen. Om man har flera radiatorer i ett rum kan man ju låta dem styras av en termostat. Men det blir ju en del kablar att dra.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: termost på oljeradiator?????
« Svar #14 skrivet: 09 juni 2006, 14:01:29 »
 Jag tror att du skall dra en 5 ledare (ev. 4-ledare) frÃ¥n anslutningsdosan för radiatorn. Sätter du termostaten i underkant och nÃ¥gon dm pÃ¥ sidan om elementet pÃ¥verkas den inte nämnvärt av elementvärmen. Ska du styra flera element med samma termostat mÃ¥ste du ev koppla om i kopplingsdosan och kanske dra in nÃ¥n fler trÃ¥d mellan elementen och det är inte särskilt besvärligt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!