Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin C35-R ger dÃ¥lig värme!?  (läst 6672 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

SamuelL

  • Gäst
SamuelL
Daikin C35-R ger dålig värme!?
« skrivet: 11 december 2019, 22:45:21 »
Hej!
Jag har fått en Daikin C35-R installerad förra veckan.
Jag tycker den värmde upp dåligt så har testat mäta tempen vis utblåset på inneenheten.
Temp ute: -8C
Temp inne: 22C
Värmepump inställd på max = 30C
Utblås temp vid fläkt 2/5: ca 32C

Kollade vad maxtempen varit vid utblåset under natten och den har vid nått tillfälle lyckats kommit upp i 45C.

Med ovan inställning så lyckas pumpen inte hålla tempen över 20C i vardagsrummet där den befinner sig (rummet är ca 50kvm och huset är ca 115kvm).

Jag förstår att fläkten bör vara på auto för att den ska värma effektivast men tycker ändå att utblåstempen ska kunna vara högre.
Någon annan här på forumet så kan säga vad deras utblåstemp är som har samma LVP?

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Daikin C35-R ger dålig värme!?
« Svar #1 skrivet: 11 december 2019, 23:11:56 »
Ställ upp flykthastigheten till 3-4 så blir det troligen betydligt varmare i rummet. Vid låg fläkt hastighet begränsar du maskinens effekt.

Fasta fläkt lägen ger oftast det minst störande ljudet.

Mätningen av Max temp bör ske ca 8-10 min efter avfrostning eller start och med Max fläkt. Först då kan man se vad den levererar.
« Senast ändrad: 11 december 2019, 23:13:30 av Thompa71 »

Utloggad tobbew87

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DAIKIN XR(H)30
SV: Daikin C35-R ger dålig värme!?
« Svar #2 skrivet: 12 december 2019, 10:27:14 »
Hej!
Jag har fått en Daikin C35-R installerad förra veckan.
Jag tycker den värmde upp dåligt så har testat mäta tempen vis utblåset på inneenheten.
Temp ute: -8C
Temp inne: 22C
Värmepump inställd på max = 30C
Utblås temp vid fläkt 2/5: ca 32C



Kollade vad maxtempen varit vid utblåset under natten och den har vid nått tillfälle lyckats kommit upp i 45C.

Med ovan inställning så lyckas pumpen inte hålla tempen över 20C i vardagsrummet där den befinner sig (rummet är ca 50kvm och huset är ca 115kvm).

Jag förstår att fläkten bör vara på auto för att den ska värma effektivast men tycker ändå att utblåstempen ska kunna vara högre.
Någon annan här på forumet så kan säga vad deras utblåstemp är som har samma LVP?

jag kör aldrig någonting på auto på min pump. ställ in allt manuellt ist!

SamuelL

  • Gäst
SamuelL
SV: Daikin C35-R ger dålig värme!?
« Svar #3 skrivet: 22 december 2019, 00:47:53 »
Hej!
Tack för era svar!
Att mer flås/fläkt ger bättre uppvärmning förstår jag men tycker att utblåstemperaturen är alldeles för låg.
Är det +4c ute så kommer den upp i ca +45c inne men kommer utetemperaturen ned till ca -8C så blir det inte värmare än +35c i utblåset.
Är det någon annan med en daikin C35-r som har mättt sin utblåstemp så kan säga vad dom får för temp?
Mvh/Samuel

Dannejaja

  • Gäst
Dannejaja
SV: Daikin C35-R ger dålig värme!?
« Svar #4 skrivet: 25 december 2019, 13:02:19 »
Hallå!

Har beställt denna LLVP och funderar om jag ska ångra mig... nu är jag ny på området, men jag tycker mig se enligt speccen att den har låg värmeeefekt vid låga temperaturer. Speciellt med alla andra jämförbara som är mer "nordiska".
 
Men sen tycker jag å andra sidan det inte är så lätt att hitta det bra skrivet vad den presterar vid olika temperaturer (vilket typ alla andra har väldigt tydligt).

Har det löst sig?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin C35-R ger dålig värme!?
« Svar #5 skrivet: 26 december 2019, 00:06:59 »
Hallå!

Har beställt denna LLVP och funderar om jag ska ångra mig... nu är jag ny på området, men jag tycker mig se enligt speccen att den har låg värmeeefekt vid låga temperaturer. Speciellt med alla andra jämförbara som är mer "nordiska".
 
Men sen tycker jag å andra sidan det inte är så lätt att hitta det bra skrivet vad den presterar vid olika temperaturer (vilket typ alla andra har väldigt tydligt).

Har det löst sig?


Ta en SX35R, den har mycket effekt och vart utblås.
Mvh
D

Samuell

  • Gäst
Samuell
SV: Daikin C35-R ger dålig värme!?
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2020, 08:32:21 »

Men sen tycker jag å andra sidan det inte är så lätt att hitta det bra skrivet vad den presterar vid olika temperaturer (vilket typ alla andra har väldigt tydligt).

Har det löst sig?

Hej!
Installationsfirman har inte varit och fixat någonting ännu, som tur är så har det varit milt senaste månaden (kring 0grader ute) så den har klarat av att värma huset.
Kommer att lägga in en uppdatering när dom väl kommer och kollar/fixar pumpen.

jimj

  • Gäst
jimj
SV: Daikin C35-R ger dålig värme!?
« Svar #7 skrivet: 27 januari 2020, 12:37:33 »
farsan fÃ¥tt den installerad ett Ã¥r sen,han reklamera den efter 7 dagar och ville ha en Panasonic och inte det dem rekomendera som var lite dyrare med,,,,men inget hänt,den lÃ¥ter som fan och ger ingen värme,,,,,vart installatör/reparatör ute och kollat.han mätte pÃ¥ rör ute och 45 grader där,vi gick in och ställde upp den och vänta bra tag ,lägga till att 3 plus utomhus tempereatur,,,installatören / reparatören sa bara varken bu eller bä när vi kände om kom varmluft,,,kom inget blir fan kyligare inne,och rummet den är i är pÃ¥ hela 22 kvm och hela lilla huset ca 75 80 kvm,,,tur att gubben har kamin och olje elementen kvar,,,,förra pumpen  en Panasonic gav alltid värme och är tyst jämfört med denna Daikin C 35 R,, funderat pÃ¥ den sÃ¥ tänk om för guds skull,,,,,jämförelsevis typ som köra elbil eller amazon utan ljuddämpare,

Samuell

  • Gäst
Samuell
SV: Daikin C35-R ger dålig värme!?
« Svar #8 skrivet: 01 mars 2020, 21:15:25 »
Hej
Här kommer en uppdatering!
Luftvärmepumpen är fortfarande inte lagad däremot har jag tillslut fått infon från installatören och återförsäljaren att denna pump visst ska hanget känt fel som gör att den visst inte klarar av att hålla värmen när utetemperaturen går under typ -8C.
Jag förstår dock inte riktigt varför jag inte läst ngt om det i andra forum eller varför Daikin C-35r fortfarande säljs.
Hursomhelst så så säger dom att min pump ska bytas ut mot en toshiba daiseikai 9.
Får se när jag får den utbytt (fick daikin pumpen installerad 4e dec 2019 och anmälde felet typ 9e dec).

JA jag är aningen missnöjd på servicen och tiden det tagit att få den fixad.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin C35-R ger dålig värme!?
« Svar #9 skrivet: 01 mars 2020, 21:45:33 »
Hej
Här kommer en uppdatering!
Luftvärmepumpen är fortfarande inte lagad däremot har jag tillslut fått infon från installatören och återförsäljaren att denna pump visst ska hanget känt fel som gör att den visst inte klarar av att hålla värmen när utetemperaturen går under typ -8C.
Jag förstår dock inte riktigt varför jag inte läst ngt om det i andra forum eller varför Daikin C-35r fortfarande säljs.
Hursomhelst så så säger dom att min pump ska bytas ut mot en toshiba daiseikai 9.
Får se när jag får den utbytt (fick daikin pumpen installerad 4e dec 2019 och anmälde felet typ 9e dec).

JA jag är aningen missnöjd på servicen och tiden det tagit att få den fixad.
Dessvärre bara hörsägen från installatören.
Finns inga kända fel sim ger dålig effekt under -8C.
C35R är en vanlig standard Europamaskin. Vill man ha en hög effekt eller en hög lufttemperatur så får man köpa någon av de specialutvecklade maskinerna för norden som vi har tagit fram.

Mvh
D

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin C35-R ger dålig värme!?
« Svar #10 skrivet: 01 mars 2020, 21:54:10 »
LÃ¥ter surt att fÃ¥ vänta 3 mÃ¥nader pÃ¥ besked men Daiseikai 9 är dock en nice maskin  tummenupp

Rimligtvis borde väl samtliga modeller vara anpassade för norden om dom säljs här i Sverige som värmepumpar oavsett märke.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin C35-R ger dålig värme!?
« Svar #11 skrivet: 01 mars 2020, 23:38:23 »
Kikade på produktbladet från en postorderfirma som säljer den modellen och den var dyrare än jag trodde, nu prissänkt med 2000:- och kostade nästan 15000:- mot förr nästan 17000:- och då tillkommer installation. (Mycket rea nu så antingen är det fulla lager hos tillverkaren eller återförsäljaren eller på väg ut ur sortimentet ? )
Har den verkligen kostat nästan 17000:- + installation någon gång ?
Kändes inte prisvärd.

5,2kW som max vilket troligen är vid +7 grader men inga uppgifter vad den levererar när det är kallt ute vad jag såg.
Värmedrift ner till -30 på ett ställe och -20 på produktblad är lite lurigt.

För hus mellan 25-160kvm men det mÃ¥ste vara rätt varmt ute eller lÃ¥gt i tak för 160kvm  :)
(Ogillar generellt såna där uppskattningar på kvm då det inte direkt säger något om ingen förklaring finns som förtydligar)

Man får väl en XRH modell för dom pengarna

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!