Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CTC integration med Home Assistant  (läst 26234 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad arveteg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #15 skrivet: 19 juni 2021, 12:26:15 »
Jag kör modbus via BMS/Internetmodulen, RSK:6246515. Fungerar riktigt bra men det saknas då och då lite adresser i deras parameterlista. Har fått svar direkt om man ringer dem och frågar.

Sist letande jag vilken adress man skriver till för att nollställa larmen. Glömde bort det. Borde ringa och få fram den imorgon tOOmten

Får man fråga vilken hårdvara du använder på motsatt sida BMS-modulen? För att interagera med värmepumpen.
CTC GSi 12 från nov 2019. Borrhål 160 m (2019). Villa 190 kvm, markplan + uppvärmd källare. Byggår -85.

Massivus

  • Gäst
Massivus
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #16 skrivet: 17 augusti 2021, 17:22:14 »
Ni som använder modbus. måste man ha bms tillägget för det?

Jag har en ecopart och en ecozenith och det ser ju ut som den pratar modbus internt mellan dom redan. Jag vill i princip haka på en logger, och innan jag köper tillägg för 3-4k så är de ju bra att undersöka om den redan pratar modbus. ctc går det bara ringa på mån, ons o fre 13-14:30 om man är privatperson tydligen.

/C
Detta undrar jag också! Har du lyckats lista ut hur det ligger till?
Sen verkar det finnas två olika tillbehör, "BMS/Internet" och "CTC Internet". BMS/Internet verkar bara vara för att få Modbus via RS485(?) medan CTC Internet verkar vara en onlinegrej som pratar med CTCs servrar.
Någon som vet om det även går att prata Modbus TCP direkt mot CTC Internet, eller måste man gå via deras online-API?

Den mest intressanta frågan är dock om någon lyckats lista ut om det går att kommunicera direkt med VPn via kontakten på display-enheten utan någon extra hårdvara!

Utloggad Peter Axelsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #17 skrivet: 17 november 2021, 18:37:12 »
Detta undrar jag också! Har du lyckats lista ut hur det ligger till?
Sen verkar det finnas två olika tillbehör, "BMS/Internet" och "CTC Internet". BMS/Internet verkar bara vara för att få Modbus via RS485(?) medan CTC Internet verkar vara en onlinegrej som pratar med CTCs servrar.
Någon som vet om det även går att prata Modbus TCP direkt mot CTC Internet, eller måste man gå via deras online-API?

Den mest intressanta frågan är dock om någon lyckats lista ut om det går att kommunicera direkt med VPn via kontakten på display-enheten utan någon extra hårdvara!

EcoPart pratar Modbus RTU över RS485 by design. Du behöver bara få det till Ethernet (med en BMS eller, som i mitt fall, en AnyBus AB7702) så kan du prata ModbusTCP med den med t ex HomeAssistant eller NodeRED.





Vallemannen22

  • Gäst
Vallemannen22
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #18 skrivet: 24 december 2021, 11:11:57 »
Lyfter tråden om någon kan ge mig mer tips här. Jag har en CTC GSI 16 med endast smartconnect modul på 868Mhz idag. Men jag skulle vilja plocka ut lite mätvärden till homeassistant samt ännu bättre om jag kunde styra t.ex. extra varmvatten.
Jag vet att CTC har en knapp för dryga 1200kr som kan styra extra varmvatten via smartconnect, men jag hade hellre fått funktionen integrerad i HA.

Eftersom jag har smartconnect med extern rumsgivaren hade det varit bra om det gick att göra den vägen, eller måste jag köpa en internetmodul?

Nille ericsson

  • Gäst
Nille ericsson
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #19 skrivet: 24 december 2021, 23:40:00 »
Hej
Har du testat med myUplink? Funkar riktigt bra med ctc och kostar inget.
Det funkar med Google Assistant och Alexa vet jag. Hur det är med ha vet jag inte.

Vallemannen22

  • Gäst
Vallemannen22
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #20 skrivet: 25 december 2021, 10:14:44 »
Hej
Tack för ditt svar Nille. MyUplink ser ju bra ut men vad för hårdvara krävs det för att kommunicera mellan appen och värmepumpen? VP måste ju kopplas till internet på något sätt...?

Jag lyckades lista ut att min smartcontrol som jag har till min VP kommunicerar med en trådlös Enocean 868Mhz modul. Jag tror Enocean är ett öppet protocol och om CTC skickar och tar emot data med Enocean kanske jag kan köpa en usb Enocean gateway.
Frågan är bara vad för info den skickar ut och kan ta emot via Enocean. MyUplink kanske är ett bättre val.

Utloggad en.knapp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lycksele
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #21 skrivet: 25 december 2021, 10:35:01 »
Tror det bara är de nyare pumparna som fungerar med myuplink. Alltså de med nya namnen efter Nibes uppköp av CTC. Tidigare modeller har CTC-Connect som jag tvivlar uppdateras längre, det uppdaterades knappt innan uppköpet. De krävde en internetmodul som köptes extra men jag tror den kräver en hel del handpåläggning för att få in i home assistant.

Vallemannen22

  • Gäst
Vallemannen22
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #22 skrivet: 27 december 2021, 21:36:08 »
Ja precis, jag fick precis svar från CTC att internetmodulen dom tidigare haft till min modell utgått ur sortimentet och som rekommenderade att köpa nya displaymodulen men internetuppkoppling för 3500kr och därefter använda MyUplink. Dom ska dessutom börja med månadskostnad för MyUplink så jag känner inte att det kanske är värt det priset.
Om jag kunde få tag på en gammal/begagnad internetmodul från tidigare kunde jag såklart köra.på den istället.

Men jag antar att min Smartcontrol 868mhz med trådlös innetempsensor skickar och tar emot data och kanske jag ska nöja mig om jag kan komma åt åtminstone den datan. Tror smartcontrol enheten också är kopplad till displayenheten via modbus eller rs485.

Vallemannen22

  • Gäst
Vallemannen22
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #23 skrivet: 23 januari 2022, 11:24:24 »
Ja precis, jag fick precis svar från CTC att internetmodulen dom tidigare haft till min modell utgått ur sortimentet och som rekommenderade att köpa nya displaymodulen men internetuppkoppling för 3500kr och därefter använda MyUplink. Dom ska dessutom börja med månadskostnad för MyUplink så jag känner inte att det kanske är värt det priset.
Om jag kunde få tag på en gammal/begagnad internetmodul från tidigare kunde jag såklart köra.på den istället.

Men jag antar att min Smartcontrol 868mhz med trådlös innetempsensor skickar och tar emot data och kanske jag ska nöja mig om jag kan komma åt åtminstone den datan. Tror smartcontrol enheten också är kopplad till displayenheten via modbus eller rs485.

Har nu fått veta av CTC support att Smartcontrol som jag har inte skickar ut någon data, endast tar emot.
Därför siktar jag nu in mig på antingen ny displayenhet och MyUplink eller att köpa en begagnad CTC internetmodul.
Ni som har erfarenheter kring dessa två alternativ in i hassio får gärna säga hur bra dom är.
Fungerar t.e.x MyUplink integrationen med hassio utan ett MyUplink abbonemang? Dvs kan hassio prata direkt med displayen eller måste det via molnet?
Vad gäller CTC internet modulen så undrar jag om det går att smidigt få in den datan i HA. Finns det någon färdig integration här eller är det två modbus som måste avkodas för skickade och mottagna meddelanden?

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #24 skrivet: 23 januari 2022, 13:24:44 »
Lite off-topic men vet inte om CTC stödjer EMS bus. För Bosch/IVT (Iaf Geo) så jackar man bara in den i service-porten, som är en vanlig 3,5 mm plugg (OBS påverkar sannolikt garantin med tillverkaren av pumpen om något händer). Tydligen så "pumpar" pumpen ut telegram var 10 s på service-porten som snappas upp. Gatewayen kan konfigureras for read-only mode så den aldrig pratar med pumpen (men då kan du inte justera värden från Home Assistant). Så det är ju egentligen en EMS -> MQTT gateway, och ingen logger.

https://ems-esp.derbyshire.nl/ems-esp/data <- Demo av nya UI:t
https://github.com/emsesp/EMS-ESP32 <- Där ser du även MQTT Discovery-integrationen med Home Assistant
https://bbqkees-electronics.nl <- Hårdvara om du vill köpa en färdig produkt med EMS-ESP32

Funkar för Bosch och IVT iaf. Men som sagt prata gärna med din installatör om det påverkar din garanti om du är orolig.

Har dock inte hunnit prova den själv men på Discorden så är folk lyriska.Tycker det är lite kul att folk tar saker i egna händer och blir kreativa medans tillverkarna sitter och snackar tryck och pys och att mjukvara är ond, bråd, död på luncherna...
« Senast ändrad: 26 januari 2022, 12:54:43 av mvjt »
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

ReidarK

  • Gäst
ReidarK
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #25 skrivet: 26 januari 2022, 10:36:46 »
Lyckas  inte fÃ¥ "kontakt" med CTCs "BMS/Internet" i EcoHeat 3xx. Error lampan lyser hela tiden oavsett hur eller vad jag kopplar in. MÃ¥ste maskinen stängas av helt eller är det nÃ¥t annat tips eller trix som kan hjälpa? Blir lite smÃ¥tt galen :)

Utloggad MSEX

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #26 skrivet: 22 mars 2022, 08:27:38 »
Hej, jag har försökt att lista ut hur man kan läsa ut sensorer ur CTC608 via Modbus. Det finns en tråd på github ( https://github.com/elupus/hass_nibe/issues/81#)
där det lirar med NIBE, och nu är det ju så att NIBE och CTC ägs av samma moderbolag och nyttjar MyUplink för att visa och justera pumpen via internet.

Jag kan kontakta modbus på min CTC via QmodMaster, men sen är det stop då jag inte vet hur jag skall läsa ut modbus register
Nån som vet hur man läser ut Modbus register, eller förstår hur man översätter informationen i BMS_list till en sensor i HA?

/Micke

Utloggad linus.nordin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • regerar.se
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #27 skrivet: 24 mars 2022, 08:55:29 »
Här har du min konfiguration för att få ut sensordata från min CTC GSi 616 till Home Assistant via modbus:

https://github.com/gribber/ha/blob/main/modbus/ctc.yaml

Ett par templates för att tolka värden:
https://github.com/gribber/ha/blob/main/templates/heatpump.yaml

CTC GSi 616, 350m borrhål, golvvärme+rad, 2-plan 166m2 villa + 50m2 fristående garage byggår ~1865, kulvert från garaget
23.2kWp solceller på markstativ, ferroamp

Utloggad MSEX

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #28 skrivet: 25 mars 2022, 07:44:07 »
Här har du min konfiguration för att få ut sensordata från min CTC GSi 616 till Home Assistant via modbus:

https://github.com/gribber/ha/blob/main/modbus/ctc.yaml

Ett par templates för att tolka värden:
https://github.com/gribber/ha/blob/main/templates/heatpump.yaml

Tack men det strular ändå.
Testat din config, men får inga värden. Hur fick du ut register informationen från modbus ?
/Micke

Utloggad linus.nordin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • regerar.se
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #29 skrivet: 25 mars 2022, 09:27:52 »
Tack men det strular ändå.
Testat din config, men får inga värden. Hur fick du ut register informationen från modbus ?
/Micke

Jag ansluter över lokala nätverket till pumpen som har CTC BMS/Internet-modulen installerad (modbus måste aktiveras i menyerna), information om vilka register som finns hittade jag på deras sida: https://ctc.se/sok?q=bms (BMS-lista), även om den lämnar en hel del att önska
CTC GSi 616, 350m borrhål, golvvärme+rad, 2-plan 166m2 villa + 50m2 fristående garage byggår ~1865, kulvert från garaget
23.2kWp solceller på markstativ, ferroamp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!