Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Övervärderad aktiemarknad - dags för guld?  (läst 45629 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
Övervärderad aktiemarknad - dags för guld?
« skrivet: 21 juni 2015, 19:32:27 »
Hej

Grekland, som med hjälp av Goldman Sachs lyckades fejka siffrorna i sina statsfinanser för att klara inträdet till EMU, balanserar nu på ruinens brant, vilket gör att hela Eurosamarbetet gungar till. Efterskänker man skulder till Grekland måste andra betala, och det kan flytta krisen vidare till nästa land i Europa. I USA har man skapat pengar ur tomma intet (Quantitive Easing) för att försöka få fart på konsumtionen, det har väl gått si så där. Räntan är nu nere under noll, och skuldsättningen ökar brant, både hos hushåll och stater. Pengarna som har skapats ut tomma intet har rusat in på börsen och tryckt upp börskurserna.

Det jag säger är att det är intressanta tider, och att risknivån är väldigt hög. Själv funderar jag på att dra mig ur allting vad aktier heter och placera i räntebärande papper och ädelmetaller. Många större aktörer har redan börjat säkra.

Är festen slut? Hur tänker ni andra?

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Övervärderad aktiemarknad - dags för guld?
« Svar #1 skrivet: 21 juni 2015, 22:38:57 »
Vad jag inte riktigt förstår är hur man kan trycka upp såna enorma mängder pappperspengar utan att värdet på dom minskar. Sc:,h
Enligt ex finansminister Borg tillhör inflation historien. http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3911231.ece
Vad som petar hål på bubblan är svårt att veta. Grekland är en liten del av EU (1.8%)
men sub prime lån i USA kunde sänka världsekonomin 2008.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Övervärderad aktiemarknad - dags för guld?
« Svar #2 skrivet: 21 juni 2015, 23:00:34 »
Vad jag inte riktigt förstår är hur man kan trycka upp såna enorma mängder pappperspengar utan att värdet på dom minskar. Sc:,h
Skapar nya pengar ur intet är ju vad bankerna gör hela tiden. Och värdet på dom sjunker i rask takt. Dom binds i fiktiva tillgångar. Varför kostar en trea i Stockholm 7-8 miljoner?
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Övervärderad aktiemarknad - dags för guld?
« Svar #3 skrivet: 22 juni 2015, 02:00:25 »
Skapar nya pengar ur intet är ju vad bankerna gör hela tiden. Och värdet på dom sjunker i rask takt. Dom binds i fiktiva tillgångar. Varför kostar en trea i Stockholm 7-8 miljoner?
Jo det är korrekt men vi borde se inflation.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Övervärderad aktiemarknad - dags för guld?
« Svar #4 skrivet: 22 juni 2015, 06:18:14 »
Jag har placerat i elproduktion, oljeproduktion och bank efter att energi och oljepriserna fallit som de gjort på senare tid, det har pressat dessa aktier ordentligt, och det borde finnas en uppsida om/när vi börjar se inflation/överhettning framöver.
Jag har även placerat i bank, för att de stiger ändå tills det krashar, de ger dessutom bra utdelning.
35-40% har jag i depån som likvida medel - för att kunna placera i bankerna när de fallit 40-75% efter att aktie/kapital/nyapengar-bubblan spricker.

Om allt gÃ¥r som jag tänkt sÃ¥ bör jag kunna se en tillväxt pÃ¥ 100-300% pÃ¥ 5-10 Ã¥r.  :-\
Vissa oljeaktier (Jag har Enquest bland annat) har stigit med 60% sedan jag köpte dem i höstas, och de ligger ändå lågt jämför med för ett par år sedan, har potential att stiga ytterligare 100-200% om de återfår sitt tidigare värde.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Övervärderad aktiemarknad - dags för guld?
« Svar #5 skrivet: 22 juni 2015, 09:02:13 »
Vad jag inte riktigt förstår är hur man kan trycka upp såna enorma mängder pappperspengar utan att värdet på dom minskar. Sc:,h

Ekonomisk tillväxt, penningmängden måste öka i minst samma storleksordning som den ekonomiska tillväxten om det inte ska bli deflation.
Sen är de flesta pengarna inte kontanta längre utan bara ettor och nollor i datasystem, vilket ju lÃ¥ter tryggt.  ^-^

Vad som petar hål på bubblan är svårt att veta. Grekland är en liten del av EU (1.8%)

Ekonomer och liknande löst folk är inte logiska för 5 öre. Det handlar om masspsykologi och inget annat när det väl brakar lös.  ::)

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Övervärderad aktiemarknad - dags för guld?
« Svar #6 skrivet: 22 juni 2015, 10:06:38 »
Ekonomisk tillväxt, penningmängden måste öka i minst samma storleksordning som den ekonomiska tillväxten om det inte ska bli deflation.
Sen är de flesta pengarna inte kontanta längre utan bara ettor och nollor i datasystem, vilket ju lÃ¥ter tryggt.  ^-^
Eller så är det själva tryckandet av 'pengar' som genererar en imaginär tillväxt.
Nånstans måste pengarna ta vägen, lägenheter eller aktier t ex.
Tydligen har EU redan planerat för grexit genom att låta centralbanken trycka upp tillräckligt med kosing. Öppnade grekiska banker idag?
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Övervärderad aktiemarknad - dags för guld?
« Svar #7 skrivet: 22 juni 2015, 10:59:13 »
Eller så är det själva tryckandet av 'pengar' som genererar en imaginär tillväxt.
Nånstans måste pengarna ta vägen, lägenheter eller aktier t ex.

Om man hårddrar det finns det egentligen bara några få typer av "äkta" ekonomisk tillväxt och den görs på BB, i gruvor och oljefält, samt åkrar, skogar, sjöar och hav.
Där skottar man pengar ur marken kan man säga, all övrig industri är förädling.
Dock är väl förädlingen en typ av tillväxt eftersom t ex kombinationen examinerad elev är mer värd än bara summan av information + yngling.

Sen finns den påhittade eller illusionära tillväxten, den som blir när värdet på fastigheter, metaller eller annat ökar för att folk tror att värdet ökar utan att nått egentligen händer med grejerna.
Samma sak händer delvis med aktier, företag kan växa ekonomiskt men aktievärdet lever oftast sitt eget liv oberoende av företagets tillväxt.
Efterfrågan av något följer inte alltid logiken utan det handlar oftast om psykologi.
« Senast ändrad: 22 juni 2015, 11:01:19 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Övervärderad aktiemarknad - dags för guld?
« Svar #8 skrivet: 27 juni 2015, 18:14:54 »
Nu har Euro-gruppen stoppat Grekland-hjälpen. Nu får Grekarna Inga pengar mer.

http://www.spiegel.de/wirtschaft/soziales/griechenland-eurozone-lehnt-verlaengerung-von-hilfsprogramm-ab-a-1041009.html

Vad jag läste finns det dock kreditförsäkringar som betalar om Grekland nu inte kan betala tillbacka sina skulder (vilket är troligt).

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Övervärderad aktiemarknad - dags för guld?
« Svar #9 skrivet: 29 juni 2015, 10:50:02 »
Hej

Jag har själv funderat på detta med allt tryckande av pengar, men det är inte längre fysiska mynt och sedlar som utgör "pengarna" i vårt samhälle. Därigenom har följande skrämmande scenario öppnat sig: -Riksbanken har ingen kontroll på skapandet av pengar längre, det är de affärsdrivande bankerna som skapar digitala pengar genom att låna ut pengar till gemene man. De skapar pengar ur tomma intet och driver priserna uppåt. För att låna ut pengar kan man tro att bankerna lånar ut pengar som de har inne på folks sparkonton. Det trodde jag också (för länge sedan). De behöver bara några procent täckning, i vissa fall ingenting. Det kallas fractional reserve lending. När de sedan klappar ihop så får vi rädda dem. Har hänt förr.

Nu kraschar Grekland. Jag tror inte att man vågar ha dem kvar på karusellen längre, de har haft 5 år på sig och de visar ingen vilja till att rensa upp i sin byråkrati och korruption, utan fortsätter att låna och spendera. Med stor sannolikhet åker de ur EMU och tvingas ta tillbaka Drachmern. Det är ett jättefarligt spel. Fortsätter man låna ut till Grekland för att hålla upp skenet runt Euron så riskerar man övriga länders ekonomi, och det är flera som inte har råd att låna ut mer, de har själva stora problem (Frankrike, Italien). När det behövs som mest att man sätter sig i en samlingsregering för att rädda landet så dyker vänster och högerextremister upp. Ju bättre det går, desto mer centrerade mot mitten blir alla partier. -Känns det igen?

Sedan kan man tro att USA är i bättre kondition. Det hör man ju via media hela tiden. Man pratar om arbetslöshet på 5-6%. Det är de som får stöd som räknas. Så fort man passerar gränsen så åker man ur systemet, och då är man inte arbetslös längre. De som är utan arbete i USA är drygt 20%. Antalet som går på matkuponger är rekordhögt.

Det finns en rad faktorer som gör att vi kan jämföra oss med Romarrikets förfall. Överdrivet intresse för idrott, sex och mat. Sjunkande värde på våra pengar. I Romarrikets period av förfall så tog man bort silver och guld ur myntsystemet och ersatte det med koppar som man doppade i silver. -Känns det igen?

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Övervärderad aktiemarknad - dags för guld?
« Svar #10 skrivet: 29 juni 2015, 11:53:39 »
Så länge alla tror på systemet fungerar det, när man tappar tron så faller det som ett korthus.
Vi kanske borde gå tillbaka till guldmyntfoten? Isf adjö tillväxt.
Men vi har i alla fall fått känna oss rika under en period.
Tre bilar i garaget och tre veckor i Thailand.
Svensson e nöjd.
Vi står inför omvälvande förändringar och utmaningar, antagligen större än vi fått uppleva i vår livstid.
Får önska nästa generation lycka till!
I orostider brukar guld vara populärt, när man inte längre tror på vad som är tryckt på papper, eller flimrar på en skärm.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Övervärderad aktiemarknad - dags för guld?
« Svar #11 skrivet: 29 juni 2015, 19:35:28 »
Övervärderad marknad och banker:

Då tänker man väl på Hypo Alpe Adria bank som kollapsade.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hypo_Group_Alpe_Adria

The bank was nationalised by the Austrian government to avert a bank collapse.[4] It is expected that between 13 and 19 billion Euros of outstanding loans will never be paid back; to avoid bankruptcy, the Austrian taxpayers will have to cover this loss. [5]

eller annars kan man läsa den tyska versionen

http://de.wikipedia.org/wiki/Hypo_Alpe_Adria


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Övervärderad aktiemarknad - dags för guld?
« Svar #12 skrivet: 29 juni 2015, 19:56:09 »
Jag associerar till "Nyckeln", lyckades dra med sig Götabanken i fallet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nyckeln



Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Övervärderad aktiemarknad - dags för guld?
« Svar #13 skrivet: 30 juni 2015, 06:38:16 »
Vi får väl se om Greklandkrisen blir den utlösande faktorn till en större nedgång på börsen.
Mitt innehav föll drygt 3% igår, ungefär som index, men aktier som påverkas mer av EURON föll mer, runt 4-7%, På mina Finska aktier märktes det tydligt att de är knutna till Monetära Unionen.
Kanske var dumt att ligga kvar med dessa när man såg vartåt det lutade...

Nu tror jag iofs att grekerna röstar ja till UE:s paket, och att det löser sig på lite sikt, så de kommer väl igen när det slutar storma.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Övervärderad aktiemarknad - dags för guld?
« Svar #14 skrivet: 30 juni 2015, 08:01:39 »
Ett ja förlänger bara plågan, det finns ingen långsiktig räddning för Grekland som Euroland.
De ljög sig in i valutan, och till skillnad från andra Euroländer som krisat har Grekerna inte visat någon vilja att strama upp läget.
Någonstans tror jag Grekerna själva inser läget och röstar nej.
Min åsikt är att vid kallbrand så kapar man bort den sjuka kroppsdelen innan skiten sprider sig till övriga kroppen när antibiotika inte tycks hjälpa.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!