Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: bränsleproblem gräsklippare  (läst 14297 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
bränsleproblem gräsklippare
« skrivet: 10 maj 2015, 13:37:04 »
Har en Husqvarna med B&S motor som endast går några sekunder efter primning!

Är det dags att byta membranen måntro?
Eller kanske bara rengörning av förgasaren?
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: bränsleproblem gräsklippare
« Svar #1 skrivet: 10 maj 2015, 13:52:03 »
Både och skulle jag gjort, även rengjort bensintanken tummenupp

Utloggad Kludden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Justerar in en Nibe F1245-12CU..
SV: bränsleproblem gräsklippare
« Svar #2 skrivet: 10 maj 2015, 14:31:39 »
..och sen bara tankat Alkylat. Fått höra att det är Blyfri 95 som "äter upp" dessa membran.
NIBE F1245-12kW installerad oktober 2012 | Borrdjup 220m | Västernorrland | Boyta: 208m² | Biyta: 88m² | Förbrukning tidigare: 15 000kWh samt 20-25m³ ved | Efter ett Ã¥rs drift: Värme: 10 940kWh - HushÃ¥llsel: 5 200kWh | Efter 2 Ã¥rs drift: Värme: 10 027kWh - HushÃ¥llsel: 4 720kWh | Efter 3 Ã¥rs drift: Värme: 10 027kWh -  HushÃ¥llsel: 4 720kWh | Efter 4 Ã¥rs drift: Värme: 10 661kWh - HushÃ¥llsel: 3 244kWh | Loggning med Logger 2020

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: bränsleproblem gräsklippare
« Svar #3 skrivet: 10 maj 2015, 14:43:00 »
Jag hade samma problem med min Tecumsehmotor. Jag bytte tändstift. Sen gick den bra. Det var ingen elektrod kvar efter alla gräsmattemil sedan 1974.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: bränsleproblem gräsklippare
« Svar #4 skrivet: 10 maj 2015, 17:53:00 »
När min B&S inte ville gå testade jag att ta loss luftfiltret, då funkade den finemang.
Jag skaffade självklart ett nytt filter...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: bränsleproblem gräsklippare
« Svar #5 skrivet: 10 maj 2015, 18:45:39 »
Skruvat sär, och det visade sig att insuget spruckit(plast, gått av) och att membranet totalt slut. Beställt nytt!
Får se om det hjälper... tummenupp
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: bränsleproblem gräsklippare
« Svar #6 skrivet: 10 maj 2015, 19:02:09 »
Instämmer med Kludden. B&S-motorer tål inte vanlig bensin. Kombinationen av aromater och etanol i vanlig bensin gör att membranen förstörs trots att det står i bruksanvisningen att bensin med etanol i går att använda.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: bränsleproblem gräsklippare
« Svar #7 skrivet: 10 maj 2015, 19:53:25 »
Jag har aldrig råkat ut för något trasigt membran i någon B&S-motor som jag själv har haft i drift. Däremot har jag flera gånger varit med om membran som har skadats pga klåparmekande - t ex som har fått veck när förgasaren sätts ihop, trasats sönder vid isärtagning, fått nötskador pga felmontering av bränslepumpsfjädern.

Men numera är tack o lov de där membranförgasarna ganska sällsynta, de senaste 20 åren har det ju suttit flottörförgasare på de flesta B&S-motorer utom kanske någon enstaka billig 3 hk-modell.

Flottörförgasarna är känsliga för igensatt luftfilter, och det blir ännu värre om dessutom flottörhuspackningen är dålig.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: bränsleproblem gräsklippare
« Svar #8 skrivet: 10 maj 2015, 22:31:14 »
Jag har en klippare med B&S (675) motor på som är köpt 2010 och den starta som vanligt nu i veckan när den användes första gången. I den har det bara körts 95-oktan från pump och den har gått ganska mycket. (5000m2 och klippa)

Vad är det för storlek på dom motorerna ni haft problem med?
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: bränsleproblem gräsklippare
« Svar #9 skrivet: 11 maj 2015, 09:32:44 »
Motorn är B&S serie 90000 eller 10000 och sitter på en Stiga Multiclip 46 inköpt ca 2006. De första åren var det tre byten av membran. Sen var det en servicekille som talade om för mig varför vanlig bensin inte fungerade. Membranet blev hårt av bensinen och fungerade inte som det skulle. Efter det att jag bytte till akylatbensin för 6-7 år sedan har det inte varit några problem. I och med att det sades att bensinens halt av aromater spelade in kan det bero var bensinen tillverkas.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: bränsleproblem gräsklippare
« Svar #10 skrivet: 11 maj 2015, 13:36:34 »
Så vitt jag vet så är aromathalten mycket låg i "vanlig" bensin nuförtiden. Den lär ha varit som högst under de första åren med blyfri bensin (alltså för ca 25 år sedan i Sverige), men allteftersom raffinaderierna har fått fram bättre metoder för att hålla högt oktantal utan blytillsats så har aromathalten gått ner.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: bränsleproblem gräsklippare
« Svar #11 skrivet: 11 maj 2015, 15:05:19 »
Ja, min klippare (Klippo med B&S) har funkat felfritt sen 2002 förutom bytet av luftfilter efter ca 10 år.
Har tankat med helt vanlig 95 oktanig soppa från JET.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: bränsleproblem gräsklippare
« Svar #12 skrivet: 13 maj 2015, 22:17:34 »
Instämmer med Kludden. B&S-motorer tål inte vanlig bensin. Kombinationen av aromater och etanol i vanlig bensin gör att membranen förstörs trots att det står i bruksanvisningen att bensin med etanol i går att använda.
E85 är iaf inte nÃ¥got problem i det avseendet. Har kört pÃ¥  E85 i Ã¥ratal ien gammal Ã¥kklippare frÃ¥n 90talet.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: bränsleproblem gräsklippare
« Svar #13 skrivet: 25 maj 2015, 13:30:08 »
Kanske lite OT, men igår hände nåt med min Klippo från 90 talet. Den gick igång och dog efter 10 s, nu när jag drar i snöret så blir det backslag, så kanske nån ventil som gått? Lönar det sig att repa det?

Funderar pÃ¥ en ny men läste dÃ¥ om membranförgasarna och vanlig bensin i den här trÃ¥den.  Är det fortfarande membranförgasare, eller har de gÃ¥tt tillbaka till flottör förgasare?
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: bränsleproblem gräsklippare
« Svar #14 skrivet: 25 maj 2015, 14:35:26 »
Kanske lite OT, men igår hände nåt med min Klippo från 90 talet. Den gick igång och dog efter 10 s, nu när jag drar i snöret så blir det backslag, så kanske nån ventil som gått? Lönar det sig att repa det?

Funderar pÃ¥ en ny men läste dÃ¥ om membranförgasarna och vanlig bensin i den här trÃ¥den.  Är det fortfarande membranförgasare, eller har de gÃ¥tt tillbaka till flottör förgasare?

Inträffade det vid första start av en motor som hade stått över vintern, eller hade den nyligen varit i drift och fungerat i flera timmar när felet uppstod? Om den hade stått länge så skulle jag gissa på att insugningsventilen kärvar i styrningen, i så fall är det bara att plocka isär, rengöra, smörja och sätta ihop.

Så vitt jag vet så gick B&S över membran- till flottörförgasare för över 20 år sedan, utan möjligen på någon enstaka extrem lågprismotor. Numera är membranförgasare sällsynta t o m på de kasserade gräsklippare man ser på återvinningsstationerna. Det är lätt att se när man tittar på en gräsklippare - om tanken sitter under förgasaren så är det membranförgasare, om tanken är högt placerad (på eller runt fläktkåpan) så är det flottörförgasare. Men jag vidhåller fortfarande att vanlig svensk standardbensin inte ska behöva ställa till med några problem för de där förgasarmembranen, möjligen kan det vara värre med tvivelaktig andrasorteringsbensin som säljs billigt av udda mackkedjor i bl a USA och Tyskland (s k supermarket fuels).
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!