Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Effektvakt Autoterm 615 / IVT290  (läst 2339 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad star_figge

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Effektvakt Autoterm 615 / IVT290
« skrivet: 30 mars 2013, 19:31:30 »
Jag har rubricerad Panna sen några år tillbaka, där sitter en effektvakt i den som jag inte använt tidigare men behöver göra det nu. Jag behöver ställa in den med byglarna som sitter på kretskortet men har ingen manual, är det någon här som kan hjälpa mig så hade det varit kanon.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Effektvakt Autoterm 615 / IVT290
« Svar #1 skrivet: 02 april 2013, 10:34:51 »
Vad är det för styrsystem? Är det original effektvakt, eller nån standardmodell?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad johanb81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Effektvakt Autoterm 615 / IVT290
« Svar #2 skrivet: 27 augusti 2013, 23:34:30 »
Har också kommit över en Autoterm Effektvakt 615, dock utan manual :-(

NÃ¥gon som kan ladda upp en eller kortfattat beskriva hur den kopplas in (IVT 490)?

Tack på förhand!

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Effektvakt Autoterm 615 / IVT290
« Svar #3 skrivet: 28 augusti 2013, 07:40:05 »
Jag behöver ställa in den med byglarna som sitter på kretskortet men har ingen manual, är det någon här som kan hjälpa mig så hade det varit kanon.

Byglar?
Är väl inga byglingar att göra på effektvaktskortet.
Om du tänker på de 16 stiften i botten på kortet så är det till för helt andra saker.

Autoterm 615 använder REGO800

När det kommer till hur den skall kopplas in så finns instruktionen att hämta på
IVT som är den gammla inkopplingsinstruktionen från 2005
Bosch samt här en nyare och bättre inkopplingsinstruktion

Sedan är det bara att kontrollera inställningarna i "inställningar eltillskott" under service menyn tex. hur lång tid det skall ta innan elpatronen rampar upp igen efter att effektvakten slagit till
« Senast ändrad: 28 augusti 2013, 07:42:49 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad johanb81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Effektvakt Autoterm 615 / IVT290
« Svar #4 skrivet: 06 november 2013, 19:55:46 »
Jag har nu fått en effektvakt till min IVT 490 installerad (verkar vara liknande den som beskrivs här i tråden) av en bekant med el-behörighet men är osäker på att den fungerar som den ska :-(

Effektvakten är aktiverad i menyn, spänningsinställningen satt till 400V, säkringsstorleken satt till 16A (enligt huvudsäkringen) och jag kan se strömvärden för de tre faserna. Problemet är att effektvakten slår till så fort det blir en varmvattenspets och Fas2 + Fas3 nästan direkt går upp strax under 16A samtidigt som Fas1 ligger runt 5A (antar att det är kompressorn som går samtidigt). Räknar jag på det blir det betydligt högre än de ~6-7kW som pumpen säger att elpatronen gått in på. Det som verkar ännu märkligare är att det direkt klickar i pumpen och Fas2 + Fas3 sjunker ner mot 0 för att kort därefter igen stiga upp till ~16A i samband med ett nytt klick. Och så pågår det hela tiden...

Någon som vet om det är rimligt att effektvakten med mina inställningar och ~6-7kW förbrukning går in när det inte finns någon annan större strömförbrukare igång? Är det någon mer inställning som måste göras än de i meny 8.19.x? Kan det vara något lurt med strömtransformatorerna?

Misstänker själv att det kan vara något med effektstegningen men vet inte hur den fungerar.

Tacksam för svar!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!