Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: F1255-16 begränsning framledning aktiv  (läst 10983 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MantaTIC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
F1255-16 begränsning framledning aktiv
« skrivet: 29 december 2020, 23:17:36 »
Hej. Stod och tittade på displayen idag när BVP gjorde en varmvattenladdning och noterade att den i slutet av cykeln visade ”begränsning framledning aktiv” i service info, är detta helt normalt eller beror det på att jag har ”lyx” läge valt samt ”ladda med hög effekt” i bockad och att framledningen begränsad för att kunna föra över värmen?

Har det någon betydelse för effektiviteten?
Villa i Huddinge, Stockholm. Ca 400kvm uppvärmt med vattenburen golvvärme på nedre och övre plan.
Nibe F1255-16 med 2x180m borrhål.
Pool40 och uppvärmning via bergvärme.
VVC.
Mitsubishi luft/luft för AC.

Installation av frikyla i garage påbörjad. 

FTX Komfovent domekt REGO 400EC och Systemair VR300ECV/B.

Sorptionsavfuktare Acetec PD250 i gamla delens krypgrund.

Utomhuspool 35kbm.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F1255-16 begränsning framledning aktiv
« Svar #1 skrivet: 30 december 2020, 12:58:54 »
Hej!
Det som händer är att den stoppar kompressorn och kör med elpatron för att nå stopptemp på VVB.
Behöver du verkligen köra lyx-läget eller klarar du varmvattenbehovet på normal-läget.
Själv kör jag ekonomi och varmvattnet har aldrig tagit slut för mig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MantaTIC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1255-16 begränsning framledning aktiv
« Svar #2 skrivet: 30 december 2020, 14:55:47 »
Hej!
Det som händer är att den stoppar kompressorn och kör med elpatron för att nå stopptemp på VVB.
Behöver du verkligen köra lyx-läget eller klarar du varmvattenbehovet på normal-läget.
Själv kör jag ekonomi och varmvattnet har aldrig tagit slut för mig.


Kompressorn verkar inte stanna i detta fallet och inte heller går elpatronen till. Har kört med lyx och hög effekt i drygt ett år utan att elpatron gått till en enda gång.
Vi är 4 vuxna och 3 barn så varmvattnet har inte räckt till i normalläget. Jag installerade även en 100liters extra VVB i serie för att få det att räcka.
 Möjligen kan jag avaktivera hög effekt om det finns något att spara där?
Men tanken är att den ska börja ladda så mycket den kan innan det tar slut för att få VV att räcka ännu längre men jag vet faktiskt inte om det gör någon större skillnad och vi kanske klarar oss utan hög effekt men om det inte påverkar effektiviteten nämnvärt så är det kanske en bra trygghet att ha tillslaget för att få lite extra.

Jag vill även ha extra VVB ställd ganska högt för att inte riskera legionella, men ändå ha den ställd lägre än VV i BVP för att nyttja så mycket kompressor som möjligt. Därför har jag lyx aktiverat. Kanske att det skulle räcka för det mesta att ha normal läge aktiverat men då skulle jag behöva sänka temp i extra VVB ytterligare vilket inte känns rätt ur legionella perspektiv.

Men jag kanske oroar mig i onödan och försöker följa BBR lite för ordagrant. Minst 50grader i hela VV systemet lyder ju reglerna och 60grader i beredare. Det senare har jag redan tummat lite på eftersom BVP värmer periodiskt till 55grader och extra VVB är ställd lite lägre.

Ifall jag höjer VV temp högre än lyx så får jag ett Larm som stoppar kompressorn och heter 163 Hög kondensor in temperatur, detta triggar även elpatron till nästa kompressorstart och är givetvis inte önskvärt.
Meddelandet som jag såg nu och som det finns bild på i första inlägget verkar vara nån sorts info meddelande men funderade på hur/ifall det påverkar på något negativt sätt.
Villa i Huddinge, Stockholm. Ca 400kvm uppvärmt med vattenburen golvvärme på nedre och övre plan.
Nibe F1255-16 med 2x180m borrhål.
Pool40 och uppvärmning via bergvärme.
VVC.
Mitsubishi luft/luft för AC.

Installation av frikyla i garage påbörjad. 

FTX Komfovent domekt REGO 400EC och Systemair VR300ECV/B.

Sorptionsavfuktare Acetec PD250 i gamla delens krypgrund.

Utomhuspool 35kbm.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1255-16 begränsning framledning aktiv
« Svar #3 skrivet: 30 december 2020, 15:39:07 »
Det med  legionella är ingen större fara i en villa, där vattnet  har stor omsättning, det är när det står still i flera dygn som det kan inträffa.
med för låg temp. NI är många och då fylls det på med massor av nytt vatten som värms upp, vid ca 24 C mår dom bäst och stiger tempen uppåt mår dom mera illa och börjar dö ut vid  50 C tills det inte finns mer. Högre temp snabbare dör dom.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: F1255-16 begränsning framledning aktiv
« Svar #4 skrivet: 30 december 2020, 17:48:49 »
Det jag tänkte först var om fasbelastningen var felaktig i huset så illa att inte ens kompressorn får starta. Men är inte helt hundra på meddelandet.

Det går se fasbelastningarna i menyn om strömavkännarna är monterade i elcentralen. Kontrollera att säkringsstorlek stämmer mot den huvudsäkring du har.
Är inte avkännarna installerade och du tror teorin är värd att kolla upp så får du ta hem en elektriker som ser installerar dessa och kontrollerar om fasbalansen i huset kan förändras. En extern beredare brukar dra 3 kW, relativt viktigt att den inte sitter på andra faser som ofta är på. T ex 2-fasspis.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1255-16 begränsning framledning aktiv
« Svar #5 skrivet: 30 december 2020, 19:36:18 »
I bilden har pumpen avslutat varmvattenvärmningen och återgått till att värma huset. Hade den hunnit göra det när meddelandet dök upp? I så fall kan det handla om den skvätt extravarmt vatten som kommer ut på radiatorslingan när den gör tillbakaväxlingen. Det är rimligt att den då tillfälligt bromsar kompressorn eftersom framledningstemperaturen är onödigt hög ändå.
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad MantaTIC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1255-16 begränsning framledning aktiv
« Svar #6 skrivet: 30 december 2020, 19:43:32 »
Det jag tänkte först var om fasbelastningen var felaktig i huset så illa att inte ens kompressorn får starta. Men är inte helt hundra på meddelandet.

Det går se fasbelastningarna i menyn om strömavkännarna är monterade i elcentralen. Kontrollera att säkringsstorlek stämmer mot den huvudsäkring du har.
Är inte avkännarna installerade och du tror teorin är värd att kolla upp så får du ta hem en elektriker som ser installerar dessa och kontrollerar om fasbalansen i huset kan förändras. En extern beredare brukar dra 3 kW, relativt viktigt att den inte sitter på andra faser som ofta är på. T ex 2-fasspis.

Det har inte med fasbelastningar att göra det är jag säker på. Strömkännarna sitter anslutna och rätt säkringsstorlekar inmatat i inställningarna (25A huvudsäkring och 20A säkring till BVP).
Detta skedde under slutfasen av VV körningen och gjorde så att kompressorn varvade ner. Jag tror det har att göra med att kompressorn inte klarar av att göra sig av med värmen i slutfasen av VV körningen och därför begränsad framledningstemperaturen.
 Men jag skulle gärna vilja veta varför den gör som den gör i detta fallet eftersom det inte nämns någonstans i dokumentationen om att denna funktion finns.

Elberedaren jag har är kopplad 1Kw 1-fas (går koppla 3Kw 2-fas om man vill).
Villa i Huddinge, Stockholm. Ca 400kvm uppvärmt med vattenburen golvvärme på nedre och övre plan.
Nibe F1255-16 med 2x180m borrhål.
Pool40 och uppvärmning via bergvärme.
VVC.
Mitsubishi luft/luft för AC.

Installation av frikyla i garage påbörjad. 

FTX Komfovent domekt REGO 400EC och Systemair VR300ECV/B.

Sorptionsavfuktare Acetec PD250 i gamla delens krypgrund.

Utomhuspool 35kbm.

Utloggad MantaTIC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1255-16 begränsning framledning aktiv
« Svar #7 skrivet: 30 december 2020, 19:46:30 »
I bilden har pumpen avslutat varmvattenvärmningen och återgått till att värma huset. Hade den hunnit göra det när meddelandet dök upp? I så fall kan det handla om den skvätt extravarmt vatten som kommer ut på radiatorslingan när den gör tillbakaväxlingen. Det är rimligt att den då tillfälligt bromsar kompressorn eftersom framledningstemperaturen är onödigt hög ändå.

Bra fråga faktiskt, ser nu att det inte är en vattendroppe i bilden. Kanske hade den precis bytt till Värme. Det tog några sekunder innan jag fick upp telefonen för att fota. Ska kolla om jag har nån logg på när det händer.
Villa i Huddinge, Stockholm. Ca 400kvm uppvärmt med vattenburen golvvärme på nedre och övre plan.
Nibe F1255-16 med 2x180m borrhål.
Pool40 och uppvärmning via bergvärme.
VVC.
Mitsubishi luft/luft för AC.

Installation av frikyla i garage påbörjad. 

FTX Komfovent domekt REGO 400EC och Systemair VR300ECV/B.

Sorptionsavfuktare Acetec PD250 i gamla delens krypgrund.

Utomhuspool 35kbm.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F1255-16 begränsning framledning aktiv
« Svar #8 skrivet: 31 december 2020, 06:40:27 »
begränsad framledning får du om den diffar för mycket mot beräknad framledning, och faktisk framledning

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: F1255-16 begränsning framledning aktiv
« Svar #9 skrivet: 31 december 2020, 09:16:42 »
Dokumentationen av kompressorstyrningen är väl inte mycket att skryta med och troligen ser nibe det som hemlig information.

För några år sedan levde den rövare utan like och då härjade jag och några till om det tills nibe gjorde om styrningen. Sök om du är nyfiken. Efter det finns det säkert små detaljer kvar man kan ifrågasätta, men frågan är om det är värt besväret? Jag har slutat hänga upp mig på att den ibland verkar gå mindre optimalt i några minuter och är nöjd med att 99% av tiden ser det bra ut.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad MantaTIC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1255-16 begränsning framledning aktiv
« Svar #10 skrivet: 02 januari 2021, 23:32:24 »
begränsad framledning får du om den diffar för mycket mot beräknad framledning, och faktisk framledning

Har du någon koll på hur mycket får det diffa vid varmvattenkörning innan begränsningen går in?

Det finns ju en parameter för max diff kompressor, men det ska inte vara den begränsningen som går in eftersom GM inte nollas, jag hade nämligen problem med detta förut och ställde upp denna parametern lite då det gav onödiga stopp. Kan funktionen ha ändrats med senare mjukvara (jag har 9240_r2) så den inte stoppar tvärt utan drar ned på frekvensen först och inte nollar GM?
Villa i Huddinge, Stockholm. Ca 400kvm uppvärmt med vattenburen golvvärme på nedre och övre plan.
Nibe F1255-16 med 2x180m borrhål.
Pool40 och uppvärmning via bergvärme.
VVC.
Mitsubishi luft/luft för AC.

Installation av frikyla i garage påbörjad. 

FTX Komfovent domekt REGO 400EC och Systemair VR300ECV/B.

Sorptionsavfuktare Acetec PD250 i gamla delens krypgrund.

Utomhuspool 35kbm.

Utloggad MantaTIC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1255-16 begränsning framledning aktiv
« Svar #11 skrivet: 02 januari 2021, 23:48:47 »
Jag som alltid har USB minnet i, men just denna gång när jag såg "begränsning framledning aktiv2 så hade jag tydligen tagit ur det för att kolla loggarna varpå jag inte har just det tillfället loggat. Däremot så ser det ut i bifogad logg som att detta kanske sker hyffsat regelbundet i slutfasen av VV körning. Ofta så ser det i loggen ut som att framledningstemp minskar något sista minuterna i VV körningen samtidigt som comp freq minskar.

Någonting som jag inte riktigt gillar är att kompressorn hälften av gångerna efter VV körning verkar stanna, ibland med larm "163 Hög kondensor in temperatur" och detta utan att el patron kopplas in.
Onödiga stopp vill jag såklart undvika och detta otyg verkar den hållit på med hela tiden. Jag ska gå och avaktivera "ladda med hög effekt" och se ifall detta upphör då.

Ser ni som är mer insatta någonting annat i loggen om hur anläggningen verkar gå?

Villa i Huddinge, Stockholm. Ca 400kvm uppvärmt med vattenburen golvvärme på nedre och övre plan.
Nibe F1255-16 med 2x180m borrhål.
Pool40 och uppvärmning via bergvärme.
VVC.
Mitsubishi luft/luft för AC.

Installation av frikyla i garage påbörjad. 

FTX Komfovent domekt REGO 400EC och Systemair VR300ECV/B.

Sorptionsavfuktare Acetec PD250 i gamla delens krypgrund.

Utomhuspool 35kbm.

Utloggad MantaTIC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1255-16 begränsning framledning aktiv
« Svar #12 skrivet: 07 januari 2021, 20:22:41 »
Jag som alltid har USB minnet i, men just denna gång när jag såg "begränsning framledning aktiv2 så hade jag tydligen tagit ur det för att kolla loggarna varpå jag inte har just det tillfället loggat. Däremot så ser det ut i bifogad logg som att detta kanske sker hyffsat regelbundet i slutfasen av VV körning. Ofta så ser det i loggen ut som att framledningstemp minskar något sista minuterna i VV körningen samtidigt som comp freq minskar.

Någonting som jag inte riktigt gillar är att kompressorn hälften av gångerna efter VV körning verkar stanna, ibland med larm "163 Hög kondensor in temperatur" och detta utan att el patron kopplas in.
Onödiga stopp vill jag såklart undvika och detta otyg verkar den hållit på med hela tiden. Jag ska gå och avaktivera "ladda med hög effekt" och se ifall detta upphör då.

Ser ni som är mer insatta någonting annat i loggen om hur anläggningen verkar gå?


avaktiverat "ladda med hög effekt" men larm "163 Hög kondensor in temperatur" kvarstår. Efter att ha tittat i en del loggar så är det helt tydligt att detta har uppstått när jag uppgraderade programvaran till 9240r2, innan det då hade jag 9172r2 och hade inga larm 163 då. Med den äldre mjukvaran så hade jag "ladda med hög effekt" och "lyx" aktiverat så ingen skillnad där.

När jag jämför loggarna så ser jag att CP-pumpen går lite långsammare mot slutet av VV körningen med 9240r2 än vad den gjorde med 9172r2, kan det vara detta som gör skillnaden att den stoppar kompressorn nu?

Hittade ett stycke i en manual för F2120 som heter  "injustering laddflöde", där tolkar jag det som att man ställer CP-hastigheten för att inte få Hög eller Låg kondensor in. Hittar inget liknande i F1255 manualerna.
Villa i Huddinge, Stockholm. Ca 400kvm uppvärmt med vattenburen golvvärme på nedre och övre plan.
Nibe F1255-16 med 2x180m borrhål.
Pool40 och uppvärmning via bergvärme.
VVC.
Mitsubishi luft/luft för AC.

Installation av frikyla i garage påbörjad. 

FTX Komfovent domekt REGO 400EC och Systemair VR300ECV/B.

Sorptionsavfuktare Acetec PD250 i gamla delens krypgrund.

Utomhuspool 35kbm.

Utloggad MantaTIC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1255-16 begränsning framledning aktiv
« Svar #13 skrivet: 07 januari 2021, 20:27:15 »
Kan det vara något problem relaterat till det jag upplever med larm 163 som man har åtgärdat i 9240r3?

Changes
· Improved control of ground water pump
· Improved control of brine pump in passive cooling
· Improved control of heating mediump pump (GP1).
Villa i Huddinge, Stockholm. Ca 400kvm uppvärmt med vattenburen golvvärme på nedre och övre plan.
Nibe F1255-16 med 2x180m borrhål.
Pool40 och uppvärmning via bergvärme.
VVC.
Mitsubishi luft/luft för AC.

Installation av frikyla i garage påbörjad. 

FTX Komfovent domekt REGO 400EC och Systemair VR300ECV/B.

Sorptionsavfuktare Acetec PD250 i gamla delens krypgrund.

Utomhuspool 35kbm.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F1255-16 begränsning framledning aktiv
« Svar #14 skrivet: 07 januari 2021, 21:32:58 »
Om BT2 (BT25 om den är ansluten) är 4K över beräknad
framledning regleras kompressorfrekvensen (Hz) till att
hålla 2,5K över beräknad framledning. När GM överstiger
-125 GM släpper begränsningen igen.

Begränsningar
Begränsning av kompressorhastighet (frekvens)
Vid hög kondensor-ut (BT12)
■ Är kondensor-ut (BT12) över hög kondensor -1K sänks
aktuell frekvens med 10Hz 1gång/min.
■ Är kondensor-ut (BT12) eller beräknad framledning
över max kondensor-ut -3K tillåts frekvensen minska
med max 5Hz/min och öka med 1Hz/min.
Vid låg KB-ut (BT11)
■ Larmgräns min.KB +2,5K tillåts inte kompressorfrekvensen att öka.
■ Larmgräns min.KB +1,5K sänks aktuell kompressorfrekvens med 1Hz 1gång/min.
■ BT11 = -8°C (fabriksinställning) Kompressor stannar,
larm 160.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!