Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jordvärmeslang  (läst 3227 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik.a

  • Gäst
Fredrik.a
Jordvärmeslang
« skrivet: 14 juni 2014, 14:43:17 »
Hej

Jag har ett problem med min jord värmeslang jag har fått permafrost.
Min gräsmatta är vÃ¥gig och ojämn till och med plattsättningen har höjt sig.  Huset är byggdes under 2010-2011 
Jag misstänker att det är underdimensionerat


Mina fråga är.
Hur kollar jag att det är underdimensionerat?
Hur löser man problemet om det skulle vara underdimensionerat
Hur ska jag gå tillväga?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Jordvärmeslang
« Svar #1 skrivet: 14 juni 2014, 16:07:16 »
Tror inte du har permafrost men tjälen påverkar marken så den blir ojämn om du kompletterar med mera jordvärme eller en borra kommer mindre energi tas ur marken och problemet kommer minska eller försvinna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Jordvärmeslang
« Svar #2 skrivet: 14 juni 2014, 18:39:02 »
Kan du skriva lite mera... Var i Sverige är huset, hur stort är det, hur stor (kW) är värmepumpen, hur lång slang har du? Hur stor elförbrukning och hur många drifttimmar per år är det på värmepumpen?
Hur är ventilationen gjord, FTX eller bara frånluft?
Har du plats för mera slang, kan du tänka dig att gräva upp trädgården och lägga mera slang?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Jordvärmeslang
« Svar #3 skrivet: 14 juni 2014, 20:55:10 »
Du bör också kunna läsa av inkommande och utgående temperatur på kalla sidan.

Fredrik.a

  • Gäst
Fredrik.a
SV: Jordvärmeslang
« Svar #4 skrivet: 15 juni 2014, 12:47:53 »
Hej

Som sagt jag är nybörjare på allt detta. Hoppas ni har förståelse .

Huset är i södra Sverige
anslutningseffekt är 6kw , avgiven effekt 6,6kw,  slangen är enligt husleverantören 350m
ventilationen står där i mina papper Mekanisk ventilation, intag via spaltventiler i fönsterbåge, kompletteras med fresh90 vid behov.
Denna information hittade jag i menyerna i pannan (vi har bott här c:a 3år och 5 månader)
producerad energi 84330kw 
förbrukning eltillskott  2332kw.


Jag är mest intresserad av om hur man tar reda pÃ¥ att den är underdimensionerad (om den nu är det)  jag misstänker det.
Annars förstår jag inte varför min trädgård har blivit så ojämn med diffar på 6 cm på höjden på c:a 1,5 till 2 meters intervaller. Min trädgård hade ett fall ut från huset när vi var färdiga. idag är där kullar längs med hela trädgården.

Gräva ner mer slang går nog inte.




MVH

Fredrik

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Jordvärmeslang
« Svar #5 skrivet: 15 juni 2014, 12:58:13 »
Kan det inte vara så att marken har sjunkit där slangarna är nedgrävda? Har man bara lagt tillbaks jorden utan att packa den så sjunker marken där rätt mycket de första åren.

Om det är så är det bara att fylla på med jord där marken sjunkit, så gräs och vänta ett tag så blir det bra så småningom.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Jordvärmeslang
« Svar #6 skrivet: 15 juni 2014, 13:32:49 »
I menyn på pumpen, avläs ut/in gående köldbärartemp, posta resultat. Men håller med föregående, är de nylagda slingor så är det nog bara marken som sätter sig.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Fredrik.a

  • Gäst
Fredrik.a
SV: Jordvärmeslang
« Svar #7 skrivet: 15 juni 2014, 15:41:56 »
Hej

När vi var klara med plattsättningen och rullade ut gräs så hade jag c:a 1 cm fall på 2 meter från huset. Idag så är gräset högre än plattsättningen (vid kullarna). Vi har ingen slinga under plattorna.

Och för ge mer information så fick vi inte dessa kullar första året det fick vi efter andra vinter och den vinter var väldigt lång för vara nere i södra sverige.

idag är
köldbärare in 15,9
köldbärare ut 15,4

mvh

Fredrik

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Jordvärmeslang
« Svar #8 skrivet: 15 juni 2014, 16:55:06 »
Du måste läsa av köldbärartemperaturerna när kompressorn går och temperaturerna stabiliserat sig någorlunda. Att läsa av nu på sommaren ger nog inte så mycket, bättre att läsa av när värmepumpen kör för fullt. 350m till 6,5kW värmepump är väl vettig dimensionering så vitt jag vet.
Du har tydligen frånluftsventilation utan återvinning, om det verkligen är så att slingan är underdimensionerad så kan du komplettera med frånluftsmodul som värmer köldbäraren med frånluften.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Jordvärmeslang
« Svar #9 skrivet: 15 juni 2014, 17:06:06 »
En frånlufts modul kan nog vara en bra grej grej jag har ca 2 grader högre brine temp som sämst efter att jag installerat min återvinning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Jordvärmeslang
« Svar #10 skrivet: 15 juni 2014, 17:36:59 »
Vänta tills pumpen gÃ¥r igÃ¥ng med att göra varmvatten, kolla temperarurerna  ca 10 min in i körningingen, du kommer säkert ha en ingÃ¥ngstemp pÃ¥ minst 10 grader och utgÃ¥ende skall vara kanske 3-4 grader lägre. Kolla detta sÃ¥ att du kan utesluta "permafrosten", det är inte troligt alls.

Jag tror som föregående skribenter sagt, jorden har bara satt sig lite tummenupp

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Jordvärmeslang
« Svar #11 skrivet: 15 juni 2014, 18:30:07 »
Knappast permafrost!

Jag har visserligen 2*300 meter jordkollektor till en 8kW vp, men den ligger istället på ett djup om ca 1,40m, och det är egentligen för djupt. Redan i början på december så hamnar jag på 0 grader på inkommande, men den sjunker endast 2-3 tiondelar i temp innan den så sakteliga börjar stiga igen i juni. Och detta lååångt uppe i norra Sverige.

Jag skulle tippa på som tidigare nämnts, sättningar i marken i kombination med lerhaltig mark.

Fördelningen mellan producerad energi och förbrukning tillskott tycker jag tyder på en ganska väldimensionerad anläggning.
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Jordvärmeslang
« Svar #12 skrivet: 15 juni 2014, 18:49:06 »
Det är omöjligt att det är permafrost om man har lagt slangarna med rätt avstånd mellan dem, ca en meter. Pumpen tar ca 4 kW från marken när den går. Det blir ca 12 W/meter slang. 10-15 W/m är vad man rekommenderar.

Håller med om att det måste vara sättningar. När jag bytte avlopps- och vattenledning ut till gatan tog det flera år innan marken hade stabiliserat sig. Men då låg ledningarna ca 1,5 m djupt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Jordvärmeslang
« Svar #13 skrivet: 15 juni 2014, 19:24:03 »
Det är väl inte helt ovanligt att man kan se vart slingorna ligger om dom ligger tex i gräsmattan  framförallt om dom är dimensionerad lite i underkant.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!