Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Effekt kontra temperatur  (läst 8445 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Airborne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
Effekt kontra temperatur
« skrivet: 10 mars 2007, 19:42:07 »
Jag har en Nocria 18 i mitt hus och vid installationen  22/2-07 drog pumpen 2950w ineffekt vid -8 ute och cirka 18-20 inne, pumpen ställd pÃ¥ max fläkt & börvärde max 30 grader. I dag var det 8-10+ grader ute och jag tänkte se vad monstret drog pÃ¥ max omkring den temperatur pÃ¥ 7+grader ute där max effekt ut 9,7kw är angiven.

Till min förvåning lyckades jag inte få pumpen att dra mer än 2550w in med börvärde 30grader och fläkten på max.dvs mindre än vid installationen den 22/2-07. Nu undrar jag vad som händer vid temperaturer över den där max effekten anges. Sjunker in effekten då? utetempen låg ju bara ett par grader över 7+. Kan jag ha avbrutit provet för tidigt innan max tryck uppnåtts eller var det innetempen som låg på 22-23 grader som reglerade ner effekten? Vad händer vid ute temp på kanske 15 grader eller så?

Omvänt drar den lika mycket ineffekt vid ordentlig kyla nedåt 25-30 minus som den drog vid -8 som det var vid installationen eller sjunker ineffekten samtidigt med uteffekten vid rejäl kyla?

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Effekt kontra temperatur
« Svar #1 skrivet: 10 mars 2007, 22:54:06 »
Jag har en Nocria 18 i mitt hus och vid installationen  22/2-07 drog pumpen 2950w ineffekt vid -8 ute och cirka 18-20 inne, pumpen ställd pÃ¥ max fläkt & börvärde max 30 grader. I dag var det 8-10+ grader ute och jag tänkte se vad monstret drog pÃ¥ max omkring den temperatur pÃ¥ 7+grader ute där max effekt ut 9,7kw är angiven.

Till min förvåning lyckades jag inte få pumpen att dra mer än 2550w in med börvärde 30grader och fläkten på max.dvs mindre än vid installationen den 22/2-07. Nu undrar jag vad som händer vid temperaturer över den där max effekten anges. Sjunker in effekten då? utetempen låg ju bara ett par grader över 7+. Kan jag ha avbrutit provet för tidigt innan max tryck uppnåtts eller var det innetempen som låg på 22-23 grader som reglerade ner effekten? Vad händer vid ute temp på kanske 15 grader eller så?

Omvänt drar den lika mycket ineffekt vid ordentlig kyla nedåt 25-30 minus som den drog vid -8 som det var vid installationen eller sjunker ineffekten samtidigt med uteffekten vid rejäl kyla?

 När det blir rejäl kyla kommer den att dra mindre ström
 och leverera mindre effekt
 Vet inte vad det är för COP pÃ¥ din maskin vid +7
 men tar du 2550 Watt X cop 4 fÃ¥r du över 10 kw
 Det fÃ¥r du nog vara nöjd med ??
 mvh Kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Effekt kontra temperatur
« Svar #2 skrivet: 11 mars 2007, 13:14:41 »
Hej Airborne!  Pumpen känner av dels dina inställningar, dels rÃ¥dande inne resp utetemperatur och reglerar sig automatiskt för att efter bästa förmÃ¥ga försöka att innehÃ¥lla dina inställda värden. Vilket visar sig i att vid mildare utetemperatur sÃ¥ behöver han inte mata pÃ¥ sÃ¥ mkt energi för att innehÃ¥lla dina värden, medan det tvärtemot vad kjell62 säger, sÃ¥ kommer den att vid kall väderlek ute mata pÃ¥ med mera elenergi för att kunna innehÃ¥lla dina inställda värden, sÃ¥ dina iaktagelser tycks ju helt stämma med hur pumpen normalt skall fungera.
Nocria 18 är ju en kraftfull vämemaskin och om det så behövs så tar den ju en hel del energi, det är ju ett faktum.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Effekt kontra temperatur
« Svar #3 skrivet: 11 mars 2007, 14:35:13 »
Hej Airborne!  Pumpen känner av dels dina inställningar, dels rÃ¥dande inne resp utetemperatur och reglerar sig automatiskt för att efter bästa förmÃ¥ga försöka att innehÃ¥lla dina inställda värden. Vilket visar sig i att vid mildare utetemperatur sÃ¥ behöver han inte mata pÃ¥ sÃ¥ mkt energi för att innehÃ¥lla dina värden, medan det tvärtemot vad kjell62 säger, sÃ¥ kommer den att vid kall väderlek ute mata pÃ¥ med mera elenergi för att kunna innehÃ¥lla dina inställda värden, sÃ¥ dina iaktagelser tycks ju helt stämma med hur pumpen normalt skall fungera.
Nocria 18 är ju en kraftfull vämemaskin och om det så behövs så tar den ju en hel del energi, det är ju ett faktum.


Tror att du har fel nu Raffen...... vid kall väderlek så drar pumpen mindre ström och ger även mindre värme..... om pumpen kan max dra 3200w vid +7 graders utetemp som i Nocria 18:s fall så kommer den att dra mindre ström vid -7 grader.



//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Effekt kontra temperatur
« Svar #4 skrivet: 11 mars 2007, 14:50:35 »
Hej Airborne!  Pumpen känner av dels dina inställningar, dels rÃ¥dande inne resp utetemperatur och reglerar sig automatiskt för att efter bästa förmÃ¥ga försöka att innehÃ¥lla dina inställda värden. Vilket visar sig i att vid mildare utetemperatur sÃ¥ behöver han inte mata pÃ¥ sÃ¥ mkt energi för att innehÃ¥lla dina värden, medan det tvärtemot vad kjell62 säger, sÃ¥ kommer den att vid kall väderlek ute mata pÃ¥ med mera elenergi för att kunna innehÃ¥lla dina inställda värden, sÃ¥ dina iaktagelser tycks ju helt stämma med hur pumpen normalt skall fungera.
Nocria 18 är ju en kraftfull vämemaskin och om det så behövs så tar den ju en hel del energi, det är ju ett faktum.

Tror att du har fel nu Raffen...... vid kall väderlek så drar pumpen mindre ström och ger även mindre värme..... om pumpen kan max dra 3200w vid +7 graders utetemp som i Nocria 18:s fall så kommer den att dra mindre ström vid -7 grader.

//Krister   *vinkar*

Hej Krister!  Nej dÃ¥, inte har jag fel i detta. Visst är det sÃ¥ som du säger att pumpen ger mindre värme ju fler minusgrader det är, men den gÃ¥r ocksÃ¥ upp samtidigt i värmeeffekt för att kompensera och ge sÃ¥ mkt värme som den kan utefter omständigheterna, varför skulle du ha en sÃ¥n här kraftfull Norrlandsmaskin annars Krister. SÃ¥ agerar min pump och sÃ¥vitt jag förstÃ¥r även alla andras, sÃ¥ det är väl en av Lv-pumparnas grundlagar.

Mvh Raffen.   *vinkar*   *vinkar*
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Effekt kontra temperatur
« Svar #5 skrivet: 11 mars 2007, 14:58:17 »
Hej Airborne!  Pumpen känner av dels dina inställningar, dels rÃ¥dande inne resp utetemperatur och reglerar sig automatiskt för att efter bästa förmÃ¥ga försöka att innehÃ¥lla dina inställda värden. Vilket visar sig i att vid mildare utetemperatur sÃ¥ behöver han inte mata pÃ¥ sÃ¥ mkt energi för att innehÃ¥lla dina värden, medan det tvärtemot vad kjell62 säger, sÃ¥ kommer den att vid kall väderlek ute mata pÃ¥ med mera elenergi för att kunna innehÃ¥lla dina inställda värden, sÃ¥ dina iaktagelser tycks ju helt stämma med hur pumpen normalt skall fungera.
Nocria 18 är ju en kraftfull vämemaskin och om det så behövs så tar den ju en hel del energi, det är ju ett faktum.

Tror att du har fel nu Raffen...... vid kall väderlek så drar pumpen mindre ström och ger även mindre värme..... om pumpen kan max dra 3200w vid +7 graders utetemp som i Nocria 18:s fall så kommer den att dra mindre ström vid -7 grader.

//Krister   *vinkar*

Hej Krister!  Nej dÃ¥, inte har jag fel i detta. Visst är det sÃ¥ som du säger att pumpen ger mindre värme ju fler minusgrader det är, men den gÃ¥r ocksÃ¥ upp samtidigt i värmeeffekt för att kompensera och ge sÃ¥ mkt värme som den kan utefter omständigheterna, varför skulle du ha en sÃ¥n här kraftfull Norrlandsmaskin annars Krister. SÃ¥ agerar min pump och sÃ¥vitt jag förstÃ¥r även alla andras, sÃ¥ det är väl en av Lv-pumparnas grundlagar.

Mvh Raffen.   *vinkar*   *vinkar*




Jadu Raffen jag vet ju inte hur din pump fungerar men både på min HE-12:a och Nocria minskar då tillförd strömförbrukning allt eftersom utetempen sjunker.... alltså om det är -20 grader ute och Nocrian är inställd på 30 grader max fläkt (den går på max) så kommer jag då aldrig upp i närheten av 3200w i strömförbrukning men om det är +7 grader ute så kommer jag därimot upp i 3200w. Så du måste nog ha en helt unik pump du, Grattis!!


//Krister  :-*
« Senast ändrad: 11 mars 2007, 19:10:21 av Northkingen »
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Effekt kontra temperatur
« Svar #6 skrivet: 11 mars 2007, 15:03:16 »
Hej Airborne!  Pumpen känner av dels dina inställningar, dels rÃ¥dande inne resp utetemperatur och reglerar sig automatiskt för att efter bästa förmÃ¥ga försöka att innehÃ¥lla dina inställda värden. Vilket visar sig i att vid mildare utetemperatur sÃ¥ behöver han inte mata pÃ¥ sÃ¥ mkt energi för att innehÃ¥lla dina värden, medan det tvärtemot vad kjell62 säger, sÃ¥ kommer den att vid kall väderlek ute mata pÃ¥ med mera elenergi för att kunna innehÃ¥lla dina inställda värden, sÃ¥ dina iaktagelser tycks ju helt stämma med hur pumpen normalt skall fungera.
Nocria 18 är ju en kraftfull vämemaskin och om det så behövs så tar den ju en hel del energi, det är ju ett faktum.

Tror att du har fel nu Raffen...... vid kall väderlek så drar pumpen mindre ström och ger även mindre värme..... om pumpen kan max dra 3200w vid +7 graders utetemp som i Nocria 18:s fall så kommer den att dra mindre ström vid -7 grader.

//Krister   *vinkar*

Hej Krister!  Nej dÃ¥, inte har jag fel i detta. Visst är det sÃ¥ som du säger att pumpen ger mindre värme ju fler minusgrader det är, men den gÃ¥r ocksÃ¥ upp samtidigt i värmeeffekt för att kompensera och ge sÃ¥ mkt värme som den kan utefter omständigheterna, varför skulle du ha en sÃ¥n här kraftfull Norrlandsmaskin annars Krister. SÃ¥ agerar min pump och sÃ¥vitt jag förstÃ¥r även alla andras, sÃ¥ det är väl en av Lv-pumparnas grundlagar.

Mvh Raffen.   *vinkar*   *vinkar*


 Alla mina pumpar drar mindre ström när det tex är -20
 Ingen av mina pumpar drar 1900 watt när det är -20
 SÃ¥ är det nog med din pump Ã¥xÃ¥
 Har du mätare pÃ¥ din pump ?
 mvh Kjell  *vinkar*
 
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Effekt kontra temperatur
« Svar #7 skrivet: 11 mars 2007, 16:22:24 »
Hej Airborne!  Pumpen känner av dels dina inställningar, dels rÃ¥dande inne resp utetemperatur och reglerar sig automatiskt för att efter bästa förmÃ¥ga försöka att innehÃ¥lla dina inställda värden. Vilket visar sig i att vid mildare utetemperatur sÃ¥ behöver han inte mata pÃ¥ sÃ¥ mkt energi för att innehÃ¥lla dina värden, medan det tvärtemot vad kjell62 säger, sÃ¥ kommer den att vid kall väderlek ute mata pÃ¥ med mera elenergi för att kunna innehÃ¥lla dina inställda värden, sÃ¥ dina iaktagelser tycks ju helt stämma med hur pumpen normalt skall fungera.
Nocria 18 är ju en kraftfull vämemaskin och om det så behövs så tar den ju en hel del energi, det är ju ett faktum.

Tror att du har fel nu Raffen...... vid kall väderlek så drar pumpen mindre ström och ger även mindre värme..... om pumpen kan max dra 3200w vid +7 graders utetemp som i Nocria 18:s fall så kommer den att dra mindre ström vid -7 grader.

//Krister   *vinkar*

Hej Krister!  Nej dÃ¥, inte har jag fel i detta. Visst är det sÃ¥ som du säger att pumpen ger mindre värme ju fler minusgrader det är, men den gÃ¥r ocksÃ¥ upp samtidigt i värmeeffekt för att kompensera och ge sÃ¥ mkt värme som den kan utefter omständigheterna, varför skulle du ha en sÃ¥n här kraftfull Norrlandsmaskin annars Krister. SÃ¥ agerar min pump och sÃ¥vitt jag förstÃ¥r även alla andras, sÃ¥ det är väl en av Lv-pumparnas grundlagar.

Mvh Raffen.   *vinkar*   *vinkar*

Måste nog lägga mig i också :D

Jag är rädd att du faktiskt har fel nu, under en viss temperatur sjunker ineffekten ju kallare det blir...
Se konsumentverket och SP:s tester, så är det...

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Effekt kontra temperatur
« Svar #8 skrivet: 11 mars 2007, 16:43:40 »
Ja og det er veldig synd , hadde jo vært bra om pumpa kunne tilføres mye nÃ¥r det er kaldt . Men min RAS 13 drar ikke mer enn ca. 1200 watt pÃ¥ maks nÃ¥r det er  -15 ute . Derimot nÃ¥r det er varmere sÃ¥ kan den tilføres mer , men da er det jo ikke sÃ¥ stort  behov .
Raptus *vinkar*
« Senast ändrad: 11 mars 2007, 16:47:45 av raptus »
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Effekt kontra temperatur
« Svar #9 skrivet: 11 mars 2007, 17:06:31 »
 Sc:,h Efter ett visst funderande sÃ¥ kom jag pÃ¥ att Ni givetsvis har rätt i pÃ¥stÃ¥endet att under en viss temperatur sjunker ineffekten ju kallare det blir, jag ber om ursäkt för detta men i mitt fall sÃ¥ sker det sÃ¥ väldigt sällan att jag nästan hade tappat bort det i hastigheten.
Jodå Kjell62 jag har en Etechmätare mellan kontakten och pumpen så jag har hyfsat bra koll på pumpens förbrukning, och när utetemperaturen går ned mot 2-5 minusgrader så brukar oftast min pump gå upp och ligga på mellan 1050-1150 watt, absolut max 1200 watt i förbrukning, och där ligger han ganska stadigt och pendlar vad jag kunnat se iaf nedåt 17-20 minusgrader. Men så drog jag mig faktiskt till minnes att jag kollade förra vintern när jag kortsiktigt hade som lägst 24,5 minusgrader, och då visade pumpen en effektförbrukning av ca 800-850 watt, så det är helt rätt av Er att anmärka på detta och jag lägger mig direkt, men som sagt det är ytterst sällsynt för min del. Men i övrigt med undantag för denna begränsning vid extrem kyla, så står jag fast vid min beskrivning till Airborne hur pumpen i övrigt fungerar.

Mvh Raffen.   a:gl  *vinkar*  *vinkar*
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad OBD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: Effekt kontra temperatur
« Svar #10 skrivet: 12 mars 2007, 16:53:43 »
Hej,

I SP:s rapport för provningen av Sanyo124 finner man följande:

Uteluftstemp   Inneluftstemp   Avgiven effekt   Tillförd effekt
+7                 +20                5510 W            1690 W
+2                 +20                4540 W            1620 W
-7                 +20                4140 W             1660 W
-15                +20                3530 W             1630 W
-18                                     3290 W             1620 W

Värdena gäller vid fullast, Temp. på fjärrkontr. inst. på +30
Vid dellast, 77%, anges följande:

+7                 +20                 4220 W             1040 W

Dellast 50%:

+7                 +20                  2760 W              620 W
+2                 +20                  2280 W              800 W

Jag kan inte se att dessa värden indikerar lägre förbrukning vid lägre
utetemperatur.
Har jag alldeles fel???

/ Bertil

Utloggad vpgr

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1224
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
    • Värmepumpsgruppen
SV: Effekt kontra temperatur
« Svar #11 skrivet: 12 mars 2007, 17:46:44 »
Hej Bertil,

detta har diskuterats tidigare på forumet, se gammal länk här:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=1852.15

scrolla ner till mitten på den sidan så ser du lite siffror på maskinerna.

Mvh
Tomas
Värmepumpsgruppen specialister på värmepmpar med 3 butiker i Stockholm med utställning. 4:e öppnas inom kort i Järfälla.
Bergvärme -  Luft/vatten - Luftvärmepumpar.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Effekt kontra temperatur
« Svar #12 skrivet: 12 mars 2007, 18:35:43 »
Det enklaste är väl att läsa tekniska data för pumpen, då ser ju alla att vilken pump man än har, så drar de mindre ström ju kallare det är ute.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad OBD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: Effekt kontra temperatur
« Svar #13 skrivet: 12 mars 2007, 18:45:18 »
Hej Bertil,

detta har diskuterats tidigare på forumet, se gammal länk här:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=1852.15

scrolla ner till mitten på den sidan så ser du lite siffror på maskinerna.

Mvh
Tomas


Min avsikt var att komma med ett inlägg i just den här tråden, med anledning av vad Mike skrev:

Citat:
Jag är rädd att du faktiskt har fel nu, under en viss temperatur sjunker ineffekten ju kallare det blir...
Se konsumentverket och SP:s tester, så är det...
Slut citat.

Jag kanske missuppfattade det hela, men jag trodde att Mikes uttalande gällde generellt.
Är det verkligen så, att vissa pumpar har lägre förbrukning vid lägre utomhustemperaturer?
Det kan väl knappast gälla Sanyo i alla fall.

/ Bertil

gano

  • Gäst
gano
SV: Effekt kontra temperatur
« Svar #14 skrivet: 12 mars 2007, 19:18:20 »
Hej OBD.

Kolla in rapporten på Sanyo t ex:

http://www.kcc.se/product.php?cid=6&pid=21<br%20/>

välj "testrapport från SP"

MVH/Gano

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!